זה קרה בשולי החדשות, כשכל הקשב אצלנו מפוקס על ההוא נתניהו ועל ההיא מיארה, וכל ההא דרעי והדא בן גביר. המון כתבי עת מדעיים בעולם אסרו על שימוש בצ'אט בוט מבוסס בינה מלאכותית בכתיבת מאמרים ומחקרים מדעיים. הצ'אט בוט מסוגל לייצר תקצירי מאמרים מדעיים באמצעות איסוף, ברירה ועריכה של כל הידע הקיים בנושא המבוקש וכתיבתו על פי דרישות המבקש, כולל שגיאות שאסף בדרך.

הטענה היא שהטקסטים האלה משכנעים מספיק כדי להטעות קוראים אנושיים, ולא מעט חוקרים כבר עשו בצ'אט בוט הזה שימוש לכתיבת מאמרים. העורך הראשי של כתב העת המדעי מהמובילים בעולם, ״Science", כתב: "בהתחשב בטירוף סביב הדבר הזה, אנחנו רוצים להבהיר באופן חד־משמעי — אסור ל־ChatGPT לכתוב מאמרים ואנחנו לא מתכוונים לפרסם את אלה שנכתבו על ידו". מבחינתו, כל כותב מאמר מדעי יחתום על טופס המצהיר כי הוא אחראי על תרומתו למחקר.

מדובר בחוצפה ובקרב מאסף. אין דרך בעולם לעצור את השימוש במערכת הטכנולוגית הזו, ואין חיסון מפני וירוס הידע שאמור להתפשט ולהדביק אוכלוסיות שמעולם לא היו חשופות למידעים שמחוץ לטווח הסביבה שלהן.

הצ'אט בוט עונה על כל שאלה ואפילו משאלה כמו כתיבת שירים, סיפורים קצרים, מאמרים בכל סגנון ואפילו מעניק עצות אישיות אינטימיות והערכות מצב מלומדות. מה שמייתר את מערכות החינוך הקיימות - וטוב שכך. ומה אתם יודעים? הוא אמור לחסל חלק גדול מהבלי ה"אמנות". אני מניח שהוא יוכל לייצר בסרט נע פואטיקה נשגבת של ענפים עמוסים באגלי טל נרעדים ברוח, וסיפורים בסגנון המינגוויי, כולל אמנות פלסטית. מי אמר מיכלאנג'לו ולא קיבל למדפסת בביתו שלו את מריה מחזיקה בישו? העיקרון המנחה הוא שכל משתמש בכל העולם יכול לבקש מהצ'אט בוט לכתוב עבורו כל נושא ועניין שיעלה על דעתו, והתוצאות מרנינות. זוהי פריצת דרך של ממש לקראת עולם גלובלי חסר גבולות גיאוגרפיים ומגבלות של שפה.

ההתחלה הייתה אלטרואיזם טהור: טכנולוגיה ללא מטרות רווח כדי ליצור בינה מלאכותית לתועלת כללית, ובעיקר כדי למנוע מצב שבו כל הידע שבעולם ירוכז בידי כמה מיליארדרים בדרכם להיות טריליונרים. כך זה היה עד שמייקרוסופט שמה בארגון מיליארד דולר ב־2019, ומכאן ואילך הכל יהיה מאורגן טוב יותר, תקול פחות וינציח פוטנציאל של ניצול עוד מאגר ידע לטובת כסף ופוליטיקה.

הפסוק הראשון בטקסט הזה, אותו קשקוש על ההוא וההיא, הדא וההא, נועד להוכיח שכאשר לא מדובר בטקסטים מדעיים, אלא בזרימה חופשית של דעות, כולל שימוש במטאפורות והקשרים תרבותיים וחברתיים - אין תחליף להתפרעות מסוגננת, שבונה תמונת מצב מדויקת לא פחות מתוצאות מחקר אקדמי עם או בלי בינה מלאכותית.