משהו: הבצורת היא באשמת כדור הארץ.

היוקר החונק

עוד דוגמה ליוקר המחיה בישראל, יוקר שנמצא בכל מקום: נסעתי השבוע מתל אביב לאלוני אבא. הנסיעה בכביש 6 עלתה לי מעל 37 שקלים, זה 10 יורו. באיטליה עבור מרחק דומה (ויותר) הייתי משלם בערך 5 יורו. והכביש טוב יותר שם (והנוף יפה יותר).

הלופ הדמוקרטי

מארגני ההפגנות למען הדמוקרטיה ניצבים בפני בעיה, ואין ספק שמישהו מהם אומר, או צריך לומר: "רגע, אם תהיה מלחמת אזרחים למען הדמוקרטיה ותומכי ההפגנות למען הדמוקרטיה יגברו, והדמוקרטיה תנצח, אז האזרחים ילכו לבחור ממשלה בבחירות דמוקרטיות, ואז הליכוד והימין שוב יחזרו לשלטון. אז מה עשינו?". 

פסל החירות הגוסס

גיבורי ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון שסובלים שנים ארוכות מחיים במגורים ללא תנאים מינימליים, כנראה ואולי יקבלו תנאים יותר אנושיים למגורים. אם יחברו אותם לתשתיות מים וחשמל, התושבים והילדים שלהם יקפאו פחות בימות החורף הקרים.

לעומתם יש ישראלים שחיבורים כאלה נשמעים להם חדשות רעות. הם רוצים שישראל תיסוג משם. מפת ישראל בשבילם היא מפת ישראל בלי השטחים שמעבר לקו הירוק.

פעם, לפני 44 שנים, כשהעיר אריאל עוד הייתה היאחזות של אשקוביות שבהן ישבו צעירים מ"גרעין ת"א", התרשמתי מצעיר מצהלה שהחליט לעזוב את צהלה ולעבור לבנות בית באריאל שבשומרון. אולי בניו, אם הם בעלי חזון חלוצי כמוהו, כבר גרים באחת ההיאחזויות הצעירות ביהודה ושומרון.

באותה תקופה שבה אותו אדם עבר לאריאל, הוא סיפר בטלוויזיה על פסל החירות. אני זוכר זאת, ומזכיר את דבריו. "ישראל דומה לפסל החירות", הוא אמר, והרים את היד להמחשה. באמת, הצורה הכללית של פסל החירות דומה למפה של ישראל.

"אם מקצצים אצבע, לא קורה כלום", הוא הסביר, "ואם מורידים יד לא קורה כלום, אבל פגז בבטן זה כבר אסון". ככה אמרת, ואני רק חוזר שוב על דבריך, איש צעיר אז, וביקשתי מאופיר בגון לאייר איך נראה פסל החירות עם חלל רציני באזור הבטן.
 

איך נסביר מה סביר?

הקלטתי שיחה כזאת מתוך דמיוני: "שופטים יקרים, אנחנו צריכים להחליט אם סביר שאנחנו נחליט שסביר להשתמש בעילת הסבירות, כאשר החוק וההיגיון אומרים שזה איננו סביר. קיבלנו את ההחלטה הלא סבירה שמה שאנחנו סבורים, הוא סביר יותר מאשר סברו המחוקקים בכנסת כאשר הם קיבלו את החוק. כאנשים סבירים אנחנו בעצם יודעים שרוב הישראלים יסברו שהחלטה כזו שלנו איננה סבירה באופן קיצוני, אבל אנחנו סבורים שאם נקבל החלטה סבירה על פי החוק, יהיו ישראלים אחרים שיחשבו שזה בלתי סביר שאנחנו מחליטים באופן סביר ועל פי החוק, למרות שזה לא מתאים למה שהם עצמם רואים כסביר.

הכרזנו על משטר סָבירוֹדמוקרטי. זהו המשטר שבו מעמד כוהני הסבירות, שהם אנחנו, שולט".

זה עלול להיות בומרנג, כמובן. הרי ייתכן גם שמישהו בממשלה הנבחרת על ידי רוב העם יעלה הצעה כזו: "במקום לבטל את עילת הסבירות, על הממשלה לאמץ אותה. ברצותה, תוכל הממשלה להחליט כי חוק, או מניעה חוקית, אינם סבירים באופן קיצוני, ולכן הממשלה לא תציית להם. זו תהיה 'הממשלה הסוברת הסוּבֶרֶנית'".

יאיר לפיד כבר הראה שזוהי דרך סבירה לנהוג, כאשר הוא סירב להביא את הסכם הגז עם לבנון להצבעה בכנסת, כי הוא חשב שלא סביר שהאופוזיציה אחראית מספיק כדי להצביע לפי דעתו. לפיד עשה אותו דבר גם כשאמר "בעיניי זה חוקי" כאשר היועצת המשפטית קבעה שהחלטה שלו איננה חוקית.  

פֶּצֶ'נֶגִים כן, כוזרים לא?

סיימתי לראות את עונה 2 של הסדרה החדשה "ויקינגים: ולהאלה". עצבנו אותי. עצבנו מאוד. חלק מעלילת הסדרה מתרחש הפעם באזור שבו שלטו הכוזרים באותה תקופה בערך, אבל הממלכה היהודית של הכוזרים לא מוזכרת.

לא פוגשים כוזרי בסדרה, ולא שומעים, ולו פעם אחת, את המילה "כוזרי" או "יהודי", אף שהוויקינגים מפליגים על הדנייפר, והדנייפר היה בעומק האזור הכוזרי ובשליטה כוזרית דורות רבים.

את מי מזכירים? את הפֶּצֶ'נֶגִים. פרקים שלמים בסדרה מוקדשים להתמודדות של הוויקינגים עם הפֶּצֶ'נֶגִים. תגידו, מישהו מכם, מישהו בעולם, שמע פעם על הפֶּצֶ'נֶגִים? (לא כולל אותי).

הפֶּצֶ'נֶגִים היו אחד מן העמים בערבות דרום רוסיה, אוקראינה של היום. רוב הזמן הם היו תחת מרות הכוזרים היהודים. נכון שהכל מבולבל באותם אזורים וכל מיני היסטוריונים נותנים חשיבות כזו או אחרת לעם כזה או אחר בתקופה כזו או אחרת, ונכון גם שהסדרה עצמה גמישה בדייקנות של זמנים היסטוריים למען הסיפור הטוב, אבל דווקא משום כך: הרי אין ספק בקיום האימפריה הכוזרית. זה חומר דרמטי. למה לא הזכירו את הכוזרים? למה לעשות לנו את זה, וכאשר יש כזאת הזדמנות להעלות את הכוזרים בעלילה ההיסטורית הוויקינגית, לוקחים לנו את זה? כנרמז, השם פֶּצֶ'נֶגִים לא זר לי. כתבתי עליהם, על הכוזרים ועל הוויקינגים, לפני שמישהו חשב לעשות סדרה בשם ויקינגים. הכל ברומן "מקום קטן עם דבי", (בהוצאת מודן).

אני יודע שאני עושה כאן שני דברים שלא ייעשו: 1. אני מזכיר ספר שלי. 2. אני נודניק. בכל זאת אזכיר שהוויקינגים מופיעים הרבה בספר שלי שמתרחש בכזריה, ואני ממש בטוח שאני היחיד בספרות העברית, ואולי העולמית, שהזכיר פֶּצֶ'נֶגִים, עד שהגיעה הסדרה הזאת.

הנה איך אני מתאר בספר את סדר פסח בארמון הכוזרי בערך באותה תקופה שבה מתרחשת עלילת הסדרה. השליט הכוזרי יושב לסדר המלכותי בארמונו המפואר, ואיתו לשולחן הארוך גם שגרירי ביזנטיון וממלכת הח'ליף שבבגדד, שגרירי הוויקינגים לשבטיהם, וגם "כל מיני שבטים מן המשועבדים לכזריה ובני ברית בדרגות חסות שונות, בולגרים למשל, ומיגוון שבטים תורכיים, ואפילו, לראשונה, נציגי הפֶּצֶ'נֶגִים האלימים, מכורי הדם שרק עוד דם משקיט אותם, ששיניהם מחודדות, וחיוכם, בשהותם במקום הצחור ההוא, נבוך" (עמוד 71).

סדר פסח לא מוזכר בסדרה בעת שהוויקינגים בה שטים לכיוון ביזנטיון באביב. עצבנו אותי, כאמור. הייתי חייב. מצלמים עוד עונות, אולי נראה בסדרה כוזרים יהודים בעתיד.

פינת השלולית

הסיכוי מתחיל אחרי שהצפרדע הביא את כדור הזהב לנסיכה, ולמחרת, כשהיא לא עונה, הוא קם ויוצא מהשלולית.