זה לא סוד שבשנים האחרונות אנחנו חיים במצב של חוסר ביטחון. האונס המזעזע בסוף השבוע שעבר בגדרה הוא דוגמה מחרידה לתוצאה של ביטחון גרוע. לא ייתכן שבמצב כה רגיש יאפשרו לפועלים, לעובדים זרים ולשוהים בלתי חוקיים ללון במקום העבודה, באתר בנייה או במסעדות, שבהן הם עובדים כמנקים או כשוטפי כלים במשך היום.

באתרי הבנייה ישנים בלילה פועלים רבים, כולל שוהים בלתי חוקיים. חקיקת חוק שימנע זאת, פיקוח ואכיפה, בדיקות של המשטרה או הרשויות ועונשים כבדים שיוטלו על קבלנים ומעסיקים, ימנעו או לפחות יצמצמו מצב זה. אם לא היו מאפשרים לפועל הבדואי בן ה־22 לישון באתר הבנייה בגדרה, האונס המזעזע היה נמנע.

ברכאת אבו-עסא, החשוד באונס בגדרה (צילום: ללא קרדיט)
ברכאת אבו-עסא, החשוד באונס בגדרה (צילום: ללא קרדיט)

אנחנו מדינת סייבר. במדינה שלנו פותחו המצאות גדולות: דיסק־און־קי, תוכנות ריגול ותוכנות ניווט, ואפילו שלחנו לוויינים לחלל. אין ספק שאנחנו בקדמת המדע והטכנולוגיה. יש לנו כמה וכמה זוכי פרס נובל בתחומים שונים. 

החיים בארץ, למרות הטרוניות, לא רעים - עד שאנו זקוקים לתעודת זהות חדשה או לדרכון. שם נעצרת הטכנולוגיה, מתפוגג הידע ונסוג המדע. קל לנו יותר להגיע לחלל מאשר להגיע למשרד הפנים ולקבל את השירות הנדרש. 

לזוג מכרים שלי, אנשים המתגוררים ברחובות ומתקרבים לגיל 80, עומד לפוג תוקפם של הדרכונים בעוד חודשים ספורים. מאחר שחלק מהמדינות מציבות כתנאי להיכנס אליהן הצגת דרכון בתוקף לפחות לעוד שישה חודשים, חיפשו בני הזוג היכן ניתן לחדש את דרכוניהם. לאחר מאמץ, נקבע להם תור לעוד מספר חודשים, בסניף של משרד הפנים במעלות תרשיחא. 

אכן, מדינת סייבר.