כשהדולר מתחזק, שער הריבית במשק עולה והאינפלציה מרימה ראש, אנחנו נאלצים לשלם הרבה יותר על המשכנתה. אם אתם משקיעים בבורסה, הגיוני שאתם כוססים ציפורניים בימים האחרונים. כל מסכי הבורסה ננעלו בסוף השבוע שעבר באדום, ובתחילת השבוע נרשמו ירידות במדדים המובילים.

החקיקה המשפטית ואי־הוודאות במשק מביאות לכך שכ־20% מהחברות הגדולות במשק בוחנות אפשרות להוציא כספים מישראל, כשחלקן כבר עשו זאת. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ש־59% מהחברות דיווחו שהרווחים שלהן נפגעו מעליות המחירים האחרונות.

אלא שבניגוד לכל הדיווחים הקשים על בריחת הון מישראל, התבטא בימים האחרונים יניב פגוט, סמנכ"ל הבורסה, ואמר שבניגוד לטענות שמשקיעים זרים מושכים כספים בעקבות הרפורמה המשפטית, בבורסה רואים פעילות מתונה מצד אזרחים זרים, ו"אין יציאות החוצה של זרים", שמעדיפים לשמור על האחזקות שלהם בשוק המקומי. על פי נתוני הבורסה, מי שמושפע מהשיח הציבורי הם בעיקר משקיעים מקומיים.

מה שניתן לומר כבר עכשיו הוא שמחירי כרטיסי הטיסה יתייקרו משמעותית, וכך גם מוצרים שמיובאים מחו"ל. המפסיד הגדול ביותר מכל המהלכים האחרונים הוא השקל הישראלי. אתר “בלומברג" גורס ש"התנודות בשקל הן חדות, והוא יכול להמשיך ולהיחלש". אחד הבנקים הגדולים בעולם, “הסיטי גרופ", פרסם הערכה שלפיה הנגיד ייאלץ לבצע פיחות נוסף, מה שיביא את הדולר לשער של 3.95 שקלים.

בכך רושם השקל את החודש הגרוע ביותר בין המטבעות המובילים ויורד בשיעור של כ־8% לעומת סל המטבעות העיקריים. בינתיים, ב"ניו יורקר" העריכו שישראל עלולה להצטרף לדמוקרטיות לא ליברליות כמו הונגריה ופולין. זאת הסיבה המרכזית לכך שישראלים אמידים, שבחשבונם מיליוני שקלים, רוכשים דולרים כדי להעביר אותם לחו"ל, משום שהם חוששים להשאיר את הכסף בארץ. הצעדים האלה לא רק משדרים לחץ ומצוקה, הם מעידים על כך שמשהו לא טוב קורה לכלכלה הישראלית.

צפיתי לאחרונה בראיון עם שלמה דברת, מבכירי משקיעי ההייטק בישראל, שהחליט להפר שתיקה ארוכה. דברת אמר שיש מי שכבר מוציאים כספים מישראל והזהיר שהכספים האלה לא יחזרו. דברת אמר שחייבים לפעול במהירות ולהיכנס למשא ומתן מואץ ללא משחקי אגו אחרת לא יהיה מה לתקן.

הוא לא הסתיר את דעתו שתעשיית ההייטק נמצאת בחרדה ובלחץ של משקיעים. אין צורך בשלמה דברת כדי לדעת שהכלכלה הישראלית נמצאת באי־ודאות שעליה נשלם מחיר כבד. דברת נחשב אחד המתריעים בשער. הממשלה ושר האוצר אינם יכולים להתעלם מדבריו.

החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית הקבועה הלא צמודה למי שלקחו משכנתאות ל־4.25%, תביא לכך שמי שייקח משכנתה היום, ייאלץ להחזיר בעוד כמה עשרות שנים סכום כפול ממה שהוא לקח. חלום הדירה שאותו הבטיחו לנו לפני הבחירות הולך ומתרחק, וגם אם יצליחו לפתור את המחסור של 200 אלף דירות שחסרות בשוק, לא יהיה מי שיוכל לרכוש אותן.

מי שנהנה מהתחזקות הדולר הם חברות ההייטק והיצואנים הישראלים. אם לפני מספר חודשים שמענו את היצואנים דורשים מבנק ישראל להתערב בשער השקל, משום שהוא היה גבוה וגרם להם להפסדים, הרי שעכשיו הם הנשכרים מדולר חזק. הגלגל התהפך ומי שנפגעים עכשיו מהתחזקות הדולר הם היבואנים, אבל אין סיבה לרחם עליהם, כיוון שהם מגלגלים את ההתייקרות אל הצרכן.

החשש הגדול ביותר הוא מאובדן העצמאות של בנק ישראל. אם הממשלה תתחיל לקבוע מדיניות מוניטרית, היא תגרום לאינפלציה אדירה שעליה נשלם כולנו מחיר כבד. המסקנות החשובות: צריך לשמור על עצמאות בנק ישראל ולהגיע להסדר מהיר ברפורמה המשפטית, שיצמצם את הפגיעה במשק