מדי שבוע אני נחשף למאות ניסיונות עוקץ ובקצה שלהם, למרבה הצער, עשרות נוכלויות שצלחו. הקורבנות שולחים לי הודעות נואשות, מתקשרים בבהלה ומבקשים הצלה אחרי שנפלו בפח. אז, זה כבר בדרך כלל מאוחר מדי. 

בשנים האחרונות החלק המשמעותי של העקיצות עובר דרך הרשתות החברתיות. מסתבר שיותר משנועדו לתמונות סלפי, שיתופי פעולה של משפיעניות, הדרכות לטיולים אקזוטיים ברחבי העולם וסרטונים של בישולים - אינסטגרם ופייסבוק הפכו לחממה אדירה של הונאות. תוסיפו לזה גוגל טרנסלייט, ויש לכם שילוב נפיץ שהופך נוכלים על פני הגלובוס למקרבנים אפשריים של כל ישראלי מצוי. ונאמר - רמאי העולם התאחדו.  

הנה רשימה קטנה של מה שחם בתחום בימים האלה. נתחיל בהונאות הקטנות והמוכרות: עוקץ הדואר, למשל. נוכלים שולחים הודעה שלפיה מחכה לך חבילה בדואר, ויש צורך בתשלום פעוט של כמה שקלים למכס כדי לשחרר את הטובין, כי מי בכלל זוכר כמה הזמנו ומאיפה. מרגע שהעלה את פרטי האשראי לטובת התשלום, האזרח התמים חוטף עקיצה של כמה מאות ועד אלפי שקלים. ואם לא התעורר בזמן והודיע לחברת האשראי, הלך הכסף. 

יש מתקדמים יותר. מה שאפשר למסגר כמזימות קטנות: התחזות למומחה קריפטו מדופלם, שמבטיח רווחי עתק למשקיע הקורבן. זה מדהים איך בלי מפגש, ולעתים ללא שום שיחה טלפונית, אלא רק על סמך חילופי דברים ברשת, אנשים מוכנים להעביר כסף. ממש כך. מקבלים חשבון, משלמים מתוך הבנה שזו השקעה ומגלים בסוף שאין בקצה כלום. לא מטבע דיגיטלי, לא רווחים. גזל. 

הרשימה נמשכת, היא כמעט אינסופית: עוקץ הבנקים, המוצר המוזל מרשת קמעונאית גדולה, ההגרלה שתמיד זוכים בה, האייפון המוזל, כדורי ההרזיה ועוד. יש שיטות כחול על פני הים ורמאים מפה ועד טקסס. אם תרצו פירוט, מוזמנים לחשבון הטיקטוק שלי. ועדיין, יש דברים שמצליחים להפתיע אותי. השבוע נחשפתי לעוקץ ניגרי מטורלל. למי שלא מכיר את המונח “עוקץ ניגרי", ההודעה יכולה להיות פנייה רומנטית ברשת לכאורה מחייל אמריקאי יפה תואר שמחפש פרטנרית לשיחה או פנייה מאדם חולה שמבקש להוריש את הונו לאדם שאליו שלח את ההודעה. יש עוד ורסיות, אבל אתמקד בשתי אלו. 

במקרה הראשון, יחסי אמון ארוכי טווח נרקמים דרך שלל סיפורים קורעי לב על מצוקה, סכנה ואהבה. המקרבן יוציא סכומים, לפעמים אדירים. עשינו על זה פרק מפואר ב"המתחזים", שבו נחשפו עשרות קורבנות כאן בישראל. כשמדובר במתחזה למישהו שנמצא על ערש דווי, אותו גוסס יבקש תשלום מסוים לטובת שחרור הירושה שהוא מתעתד להעביר לזוכה המאושר, ובכך העניין יתגלגל לעקיצה. זה נקרא “עוקץ ניגרי", כי בקצה נמצאים לא פעם נוכלים מיומנים מניגריה. התחום הזה הפך למקצוע מכניס במדינה, ורבים שם עוסקים בו באופן קבוע ומסודר. יש גופי פשע שמנהלים את העניין באין מפריע, ופועלים כחברות מסחריות לכל דבר, עם היררכיה ומתודה רבת־שנים. 

עם כל הכבוד לרשימה הזו, הנוכלות שהובאה לידיעתי השבוע הדהימה אותי. נועזת ומורכבת: אישה פוגשת באתר היכרויות גבר מרשים ונאה, שמספר שהוא יהודי גרמני. השניים לא נפגשים, כי הוא נאלץ לטוס לחו"ל לרגל עסקיו, אבל אז הוא מבקש להפתיע אותה. כסמל לרגשותיו הוא רוכש לה מתנות ומצלם את תא המטען של רכבו המלא בחפצים יקרי ערך שרכש עבורה: בגדים, תיקים, נעליים. הכל של חברות מהטופ. הכל נשלח אליה. יש חברת שילוח ומספר עוקב. האישה מתבקשת לשלם 1,800 שקלים לטובת המכס. הגבר מבטיח להחזיר את הסכום. האסופה מגיעה לישראל, אבל אז היא מקבלת הודעה וסרטון מהמכס לכאורה שבו נחשף שבחבילה יש עשרות אלפי דולרים במזומן. כדי לא להסתבך, היא נדרשת להעביר לרשויות סכומי עתק, לחשבון נקוב לטובת המס. 

הסחיטה הזו חוזרת מתוך טענה שהם טעו בחישובים כמה פעמים. מאות אלפי שקלים מועברים. כעת הכל מסלים: אדם שמתחזה לשוטר מתקשר אליה ומספר לה שהגבר נעצר וכדי להימנע מדין פלילי עליה לשלם עוד. במדרגה הבאה היא מתבקשת להעביר סכום לטובת הייצוג המשפטי של הגבר. בסופו של דבר, העבירה קרוב לכחצי מיליון שקל! לאורך חודשים רבים לוחצים ומלחיצים אותה: אישה נורמטיבית, מוצלחת ומצליחה, שרק חיפשה אהבה, ומרגע שנפלה במלכודת, הסיכוי להיחלץ ממנה קלוש. לבסוף עלתה על הנוכלות ובעזרת עו"ד שוש חיון הגישה תלונה במשטרה. כנראה שהכסף לא יושב, וספק אם ניתן לאתר את הנוכלים, ולכן כמו תמיד אזכיר: התנהלו ברשת בחשדנות, אל תיתנו פרטים ואל תנהלו מערכות יחסים עם אנשים שמעולם לא פגשתם.