הטור של אלון בן דוד:

כשקיבל עליו את תפקיד הרמטכ"ל, ידע הרצי הלוי שנכונה לו קדנציה עם אתגרים ששום רמטכ"ל לפניו לא נדרש להתמודד איתם, אבל ספק אם העריך שחודשיים לאחר תחילת הקדנציה ימצא את עצמו בתוך רעידת אדמה בעוצמה שכזאת. בעוד שבועיים־שלושה, כשיעברו בכנסת חוקי ההפיכה, לא רק מדינת ישראל שהכרנו תחדל מלהתקיים – גם צה"ל ייבלע בתוך השבר ולא יחזור להיות הצבא שהיה.

הלוי מרגיש את תזוזת הלוחות הטקטוניים של המשרתים תחתיו, אבל נדמה שהוא מנסה להתמודד איתה בכלים של המלחמה הקודמת, שאינם רלוונטיים למצב החדש היום. ההודעה שפרסם השבוע אחרי מפגש עם קציני מילואים, מעוררת דאגה: "תפקידו של צה"ל הוא לאפשר את קיום המחלוקת בצורה מכובדת", אמר לקצינים, כאילו מדובר במחלוקת על השאלה כמה מזוודות עם כביסה יטיסו מסוקי חיל האוויר בדרכו של השליט לאיטליה.

נראה שהלוי מודע לגודל השעה, אבל רגע לפני שמכוננת כאן דיקטטורה, תפקידו של הרמטכ"ל הוא לא לשכך את החרדה שמתפשטת בקרב פקודיו, אלא לשקף למכונני המשטר החדש את המשמעות הביטחונית של מה שהם עומדים לחולל. מה גם שאין לו שום יכולת להבטיח למשרתים, כפי שהתחייב, שהוא יוכל לשמור על ערכי הצבא אל מול שלטון ללא מצרים וללא קיומה של מערכת משפט.

גם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, טעתה לפני שלוש שנים כשחשבה שהמבצר לא ייפול אם תתיר לנאשם בפלילים להתמנות לראש ממשלה. היא התעוררה רק עכשיו, כשהדחפור כבר עומד לעלות עליה. להלוי אין את הזמן הזה: אי אפשר כבר להשאיר את צה"ל מחוץ לשבר – הוא כבר עמוק בתוכו. ברגע שיעברו חוקי ההפיכה, תתחיל ההתפוררות של צה"ל, תחילה בצבא המילואים ובהדרגה תתפשט גם למגויסי החובה.

העובדה שלוחמי האוויר של טייסת 69 התייצבו השבוע ליום המילואים בבסיס אינה מסמנת כיבוי של הגחלים הלוחשות בקרב המשרתים, אלא רק את העובדה שהם עדיין דבקים בנאמנות ובמחויבות שלהם למדינת ישראל היהודית והדמוקרטית. ברגע שזו תחדל מלהתקיים – גם המחויבות תתפורר.

מצב של אל־חזור

השופרות ומדקלמי המסרים מנסים עכשיו לצבוע את הטייסים כ"פריבילגים לבנים", כעוד מועדון נהנתני שרוצה לבחור את המשימות שלו לפי טעמו. אין להם מושג מה זה לעזוב בית חם, חיים וקריירה כדי לטפס בלילה למטוס ולהמריא לעוד גיחה עמוק בשטח אויב, שתמיד קיים הסיכוי שלא תחזור ממנה. וכן, הם אוהבים מאוד את הטיסה ואת התפקיד, מה שהופך את הוויתור שלהם לקשה ואמיץ שבעתיים.

חיל האוויר, שעוצמתו נשענת על היכולת לקיים תחקיר אמת נוקב, חינך אותם במשך שנים להשמיע את דעתם, להטיל ספק ולא לחשוש ממחלוקת גם עם הממונים עליהם. עכשיו הם עושים מה שלימדו אותם ומנסים להזהיר מההשלכות של מה שקורה פה.

"בחיים לא הייתי מאמין שאשתתף בדיון כזה", כתב אחד הטייסים הבכירים אחרי מפגש עם מפקד חיל האוויר. "אנשים שהיו יוצאים לתקוף באיראן אם צריך, תוך אמונה במערכת, בשרשרת הפיקוד ובמקבלי ההחלטות במדינה, ועושים זאת בחשש אך ללא פקפוק ערכי – אותם אנשים קרי רוח יושבים עכשיו ורועדים בשיחה עם מח"א.

"דיברו שם על מצב מזעזע, מצב של אל־חזור, שסודק את רוח המשפחה של החיל", המשיך. "אחוז גדול של לוחמים שחוששים שייאלצו להפסיק להגיע למילואים, ועל פחד מאסקלציה מהירה שיכולה להוביל לפוליטיזציה בצבא. אנשים שמאבדים את המצפן הערכי שלהם, עם לחץ כבד מהבית שמפקפק בסיבות שמגדירות להם שהם צריכים להמשיך להתנדב. אנשים שמבינים שאולי ישלמו מחיר אישי, אך לדעתם הם במלחמה קיומית למנוע דיקטטורה ששווה את המחיר האישי שישלמו. אנשים שנלחמו במלחמות עבר שנויות במחלוקת, ועדיין עד היום לא נפגע לרגע צו מצפונם הערכי לשרת". בשיחה הזאת רעד גם קולו של מפקד חיל האוויר. הטייסים אמרו לו שהם בדקה ה־91. הוא טען שהם בדקה ה־85 ושיעביר את המסרים שלהם למעלה, בתקווה שייפלו על אוזניים קשובות.

אין היום סרבנות בחיל האוויר, ולכן השימוש במונח הזה, גם על ידי הרמטכ"ל, שגוי. אנשי מילואים של חיל האוויר המשיכו השבוע לטוס וגם השתתפו בגיחות לשטח אויב. סרבן הוא מי שמסרב לבצע פקודה חוקית שניתנה לו. אלה מתנדבים שמתריעים כי יפסיקו להתנדב לשירות תחת משטר דיקטטורי. לכן אמירות הרמטכ"ל על "סרבנות" ועל "קו אדום" אינן במקומן, וזו גם טעות להפעיל נגדם כלים פיקודיים וענישה בהדחה.

תפקידו הוא לא להרתיע את מי שחרד – אלא לחבק אותו ולשקף את הסכנה לממונים עליו. נגיד בנק ישראל לא יאיים בסנקציות על חברות שמאיימות להוציא מכאן כסף, כי ברגע שינקוט את הסנקציות – כולן יעזבו. תפקידו להתריע בפני הדרג המדיני על ההשלכות של מעשיהם.

גם הרמטכ"ל צמח ביחידה שבה יש תרבות תחקיר נוקבת, שמעודדת כל לוחם להניף דגל אזהרה ותמרור עצור כשנדמה לו שהולכים לכיוון מסוכן ושגוי. אשרינו שהצבא שלנו מגדל לוחמים בעלי מצפון ומצפן, וגם הרמטכ"ל צריך להתברך בהם. הלוי הוכשר כל חייו לנצח במלחמות מסוג אחר, אבל רצה הגורל וזו עכשיו המלחמה שלו. בסופו של דבר, גם הוא לא ירצה להיות מפקד הצבא במדינה יהודית־דיקטטורית.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13