הייתי שמח להיות זבוב על הקיר בפגישתם של נציגי המוסד עם עמיתיהם בריאד בירת סעודיה. אותה פגישה מחויבת המציאות במטרה לברר מה עומד מאחורי ההתקרבות הסעודית לאיראן ואילו סיכומים הושגו בחדרי חדרים. ככה זה בדיפלומטיה. כאשר ידידך נופל פתע על צווארו של אויבך, מקובל לבקש ממנו פרטים וסודות. המוסד אמון על הקשר עם הסעודים, ועל כן סביר שאת הבירור יעשו שליחיו. אני לא מקנא בהם. לא משום שלא התקבלו יפה. להפך. הם זכו לכבוד הראוי. משום שהפעם באו שפופים.

שנים ארוכות חזרה ישראל ואמרה כי האופציה הצבאית תמיד נמצאת על השולחן בכל הקשור לאיראנים. אז אמרה. הייתה תקופה שבה הסעודים עוד האמינו שנחסל את הגרעין האיראני. אז האמינו. ישראל היא ידידה ותיקה, ובאמת שהיא לא חייבת דבר לסעודיה, אבל הארמון צריך לדאוג לעצמו בתוך ים הכרישים שמסביב. ואחרי כמה שנים שבהן נחל אכזבה מידי הישראלים, וכמעט ננטש לגורלו מידי האמריקאים, עשו הסעודים את המעשה המתבקש. אם לא יביסו את האיראנים, לפחות יצמצמו מהם מרחק.

ביום שישי לפני שבוע הפתיעו ריאד וטהרן את העולם בהודעה מטעמן על פריצת דרך בשיחות. שבע שנות ניתוק, מאז 2016, באו לקִצן. כל צד הצהיר כי הוא מתחייב לחדול מהתערבות בריבונותו של האחר. בתוך חודשיים לכל היותר ייפתחו מחדש שגרירויות בשתי הבירות. אחר כך יחלו שיחות פיוס רב־ערוציות. המתווך, נשיא סין שי ג'ינפינג, זרח כאב המשיא את בכורו.

היה זה ניצחון כפול עבור ג'ינפינג. את מלאכת התיווך בימים הקשים של המו"מ עשו דווקא עיראק ונסיכות עומאן, אבל ההבקעה נרשמה לבסוף בבייג'ינג. זהו גם הישג של ראשוניות עבור הסינים, שמעודם לא שימשו מתווכים בסכסוך במזרח התיכון. עתה הפכו משחקן כלכלי אף לגורם מדיני.

מכרים בני האזור הרגיעו אותי השבוע ואמרו כי סעודיה לא תמהר ליפול לזרועות איראן. על הדרך הרגיעו גם את עצמם. בין השתיים פעורה תהום, וכדי לגשר עליה, צריך לשקם את האמון בתהליך הדורש שנים. אלה פצעים פתוחים, והפערים נוגעים בסוגיות ליבה. בראשן הגרעין האיראני. מנהיגת העולם הסוני תתקשה לחיות לצד שכנה גרעינית ולקיים איתה יחסים רגילים כאילו דבר לא אירע. האיראנים יסרבו, מן הסתם, להתפרק מהצעצוע היוקרתי, מה שיותיר תמיד רמה כלשהי של מתיחות ביניהן.

את נחיתותם הגרעינית ניסו הסעודים שוב ושוב לצמצם בעזרת הבית הלבן. זה כמה שנים שהם מבקשים מוושינגטון להעניק להם חבילת גרעין. החבילה הזו כוללת ידע להקמת כור גרעיני להפקת אנרגיה, וכן אור ירוק לפרויקט, שיעניק לו הכשר בינלאומי. העובדה שהסעודים בחרו תחילה באמריקאים היא מחמאה לוושינגטון, אבל היד המבקשת נדחתה בנימוס. הבית הלבן, במיוחד בעידן ביידן, אינו סומך על סעודיה. עברה כמחוללת מדנים וג'יהאד עומד לרעתה. ג'ו ביידן ואנשיו חוששים כי בידע שתקבל לצורכי שלום, תעשה סעודיה ברבות השנים מה שעשתה בו איראן.

בן סלמאן נתן לישראל להבין כי הוא מוכן לפרוץ קדימה לשלום אף בלי דרישות מפליגות בעניין הפלסטיני, אבל חיכה לבשורות טובות מוושינגטון. זו הייתה העסקה המוצעת: נורמליזציה עם ישראל תמורת גרעין. הוא ואנשיו קיוו כי ירושלים תשמש מליצת יושר בעניינם. כפוליסת ביטוח, בדק בינתיים את הדופק עם האיראנים. אבל הבית הלבן התעכב, ועם האיראנים נרשמה התקדמות. השלום עם ישראל התרחק, ורק ההיסטוריה תדע לשפוט אם הפסדנו. ייתכן כי הנשיא האמריקאי המושמץ בלם מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. גרעין סעודי היה מוליד צורך דומה אצל הטורקים, המצרים, הירדנים ואחרים.

רבים מאלה העוסקים בפוליטיקה של המפרץ סבורים כי ביידן עדיין מסוגל להשיב את סעודיה אל חיקה של אמריקה, אם יעניק לה את דרישותיה. הסעודים לא סגרו את הדלת, ובלבם פנימה הם משתוקקים לחיבוק אמריקאי גם עכשיו. הם לא בחרו מרצון את חבריהם החדשים, אלא נדחקו אליהם.

הזווית הישראלית

ואיראן? צועדת מהצלחה להצלחה. אחרי שפרקה מעליה את הסכם הגרעין המגביל היא דוהרת לפצצה, ולאחרונה נודע כי העשירה אורניום בשיעור 84%. במזרח היא הצליחה להדק את יחסיה המסחריים והמדיניים עם סין, ובמערב שדרגה את יחסיה עם מוסקבה. בשנה האחרונה היא מספקת לצבא הרוסי אמצעי לחימה חיוניים במלחמתו באוקראינה. והנה גם הצליחה לנטרל, לפחות בתודעת ההמונים, את אויבתה המושבעת סעודיה. איראן של היום אומנם נאבקת בכלכלה מעורערת ובסנקציות בינלאומיות ומצויה במשבר פנימי חריף, אבל מצבה הבינלאומי שודרג משמעותית. עוד רגע ויוכרז שם "אביב טהרן".  

בל נטעה לחשוב כי מהלך ההתקרבות, מבחינת סעודיה, נבע כולו מאכזבה הנוגעת לגרעין. סעודיה מצויה בתנופת פיתוח אדירה, בעיקר בתחום התיירות. רק השבוע הכריז יורש העצר על הקמתה של חברת תעופה חדשה, "ריאד אייר". החברה תטוס למאה יעדים ותעסיק בשיאה 200 אלף עובדים. מוחמד בן סלמאן לא רק יביא מיליוני תיירים בשנה לממלכה החדשה שיפריח, אלא גם יטיס אותם על כנפי נשריו. במקביל הוא מקים ערים חדשות, מפתח אטרקציות מופלאות במדבר, ומגייס היסטוריונים וארכיאולוגים כדי לנסח נרטיב לאומי חדש, שיהיה מבוסס על עדויות וממצאים. כדי להוציא לפועל את חזונו הבומבסטי, זקוק בן סלמאן למאות מיליארדי דולרים בשנה.

עלי חמינאי  (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי (צילום: רויטרס)


את המיליארדים הללו הוא מוצא באוצר הממלכה. קופה זו מלאה כתמיד, אבל בעשור האחרון זלג ממנה החוצה הון רב שבוזבז על מימון המלחמה באיראן. סעודיה ואיראן אינן נלחמות חזיתית. הן הופכות את חצרות האחרים הפקר. בתימן מימנו האיראנים מיליציות נאמנות, והסעודים שלחו את חיל האוויר שלהם לטבוח בהן. בסוריה פעלו הסעודים לממן פלגים מורדים כדי שיפילו את אסד ויחלישו את המחנה האיראני. בעיראק הם תומכים בשבטים סוניים, שפועלים לבלום את ההשפעה השיעית. ובלבנון הם מעניקים כתף חמה לעדה הסונית ולצבא הלאום.

השלום זול לאין ערוך ממלחמה, ועל כן פיוס הוא הדבר הנכון עבור שתיהן. אם יעלה יפה, יוכל הארמון להפנות את המיליארדים לפיתוח כלכלי. כך גם איראן. המאבק בסעודים ואחיהם גבה ממנה הון עתק לאורך השנים, אבל בניגוד אליהם, היא זקוקה לכסף הזה כחמצן. מהפיוס היא עשויה להרוויח שבעתיים. ידידות עם סעודיה תקרב אותה לעולם הערבי. בכוחה ליצור סדק רחב בסנקציות הבינלאומיות שאותן הטיל עליה המערב. הפיוס יחליש מדינית את אויביה, ישראל, ארה"ב ומעצמות האיחוד האירופי. ומי יודע לאן יגיע.

"לא תהיה שם אהבה גדולה, אלה יהיו יחסים ענייניים, אם בכלל", פסק באוזניי איש עסקים ערבי שמתגורר באחת מבירות המפרץ. הוא פסימי בנוגע להצלחת הפיוס, ומשום כך אינו מודאג בנוגע אלינו, הישראלים. העוינות בין ריאד לטהרן נטועה גם עמוק בהיסטוריה. אין מדובר במדינות יריבות בלבד, אלא בשתי ציוויליזציות, ערבים ופרסים, הנאבקות ביניהן עוד מהימים שטרם הופעת הנצרות. אחרי הפיצול באסלאם במאה השביעית, שהוליד את השיעה, התווסף לעוינות נדבך עדתי. שתיהן מעצמות נפט שבעבר התחרו זו בזו (עד שאיראן הסתבכה בסנקציות) וגם שני מוקדי כוח דתיים. עבור השיעים, נג'ף וכרבלא אינן חשובות פחות ממכה ואל־מדינה.

הפיוס מצוי רק בראשיתו ומוקדם לנבא לאן יגיע, אבל כבר עכשיו אפשר ללמוד ממנו לקח החוזר על עצמו אצל שכנינו, במיוחד בני השבטים. השנאה איננה נצחית. יהיו אשר יהיו הנסיבות, אף פעם הם לא ינעלו את השער בפני האחר. תמיד אפשר יהיה לפותחו, אף אם חלפו שנים ארוכות, וגם אם נשפכו נהרות של דם.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל