זאת אזעקת אמת של ראשי זרועות הביטחון, וראש הממשלה נתניהו מתעלם ממנה. אלוף במיל' ישראל זיו, שהיה ראש אגף המבצעים בצה"ל, הגדיר את החלטת ראש הממשלה לפטר את שר הביטחון יואב גלנט במילים: "הממשלה סגרה מעליה את הצריח של הנגמ"ש שנוסע עכשיו ללא נהג". אין מחלוקת שגם אם יימצא נהג לנגמ"ש שנוסע עם צריח סגור, הוא ייתקל באותה סרבנות שבה נתקל שר הביטחון המפוטר גלנט.

נתניהו ציפה מגלנט להילחם בכוח בתופעת הסרבנות. ייתכן שנתניהו רומז בפיטוריו של גלנט לראשי זרועות הביטחון שיימצא להם מחליף אם לא יבצעו את מדיניותו, אלא שהמחאה חזקה מכוחם של שר הביטחון, ראשי המוסד והשב"כ שנאלצים להתמודד עם גל סרבנות בעוצמה שלא הייתה כאן מאז קום המדינה.

מקורבי ראש הממשלה צוטטו בלילה שבו החליט להדיח את שר הביטחון, שהסיבה להדחתו היא תגובתו הרפה לסרבנות. נתניהו יודע שגם אם גלנט היה מגיב בתקיפות רבה יותר, לא הייתה לכך משמעות. לכן אין להאשים את גלנט בשום טענה רק משום שהחליט לפעול על פי צו מצפונו.

מה שעשה גלנט משול למה שעשה הילד ההולנדי, גיבור סיפורה של הסופרת האמריקאית מרי מייפס דודג', "גיבורה של הארלם", שסתם חור בסכר בעזרת אצבעו. גלנט הוא זה שהצליח להשאיר את מערכת הביטחון מתפקדת בתקופה קשה ביותר, לאחר ששמע דברים קשים מראשי כל זרועות הביטחון, שהסבירו לו את משמעות המשך החקיקה.

לא חשוב מי יהיה שר הביטחון הבא של מדינת ישראל. כל שר ישמע את אותם דברים מראשי זרועות הביטחון וכל שר ייאלץ להתמודד עם המשמעות הקשה של מהפכה משפטית ושלטונית. גלנט לא אמר מעולם שהוא יצביע נגד חקיקה. הוא רק ביקש לעצור את החקיקה עד לאחר חג הפסח, וכמוהו ביקשו גם חברי כנסת נוספים כמו יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין, שנראה שלא יצרף את קולו לחקיקה המסתמנת.

עד השבוע התקשו רבים להאמין שגלנט, שחלם להיות שר ביטחון, יוותר על התפקיד. מי שהיה כמעט לרמטכ"ל - ראה בתפקיד שר הביטחון את פסגת חייו, אבל הצליח להפתיע את כולם כשהודיע שהוא נוהג על פי צו מצפונו. בפוליטיקה רגעים כאלה הם נדירים, וגלנט הוכיח שיש כיסוי למשפט שפרסם לאחר פיטוריו: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".

בשבועות האחרונים שמענו התבטאויות כמו זו של ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, שהחליט לשבור שתיקה ממושכת ואמר דברים שכדאי להאזין להם בתשומת לב רבה: "השב"כ יתפרק מבפנים אם המהפכה המשפטית תעבור". מדובר בדברים נוקבים וקשים שיש להניח שהם גם דעתו של ראש השירות הנוכחי רונן בר, שלא יכול לומר אותם לציבור, אלא רק לראש הממשלה. דברים ברוח דומה אמר גם ראש השירות הקודם יורם כהן, שהזהיר ש"העברת הרפורמה בכוחנות תוביל חלילה לאסון".

אסור לראש הממשלה להתעלם מאמירות של מי שהיו ראשי זרועות הביטחון, כמו גם מרצונו של ציבור רחב שדורש לעצור את הרפורמה ולבצע שינויים במערכת המשפט בהסכמה. סירובו של נתניהו לכנס את הקבינט על פי דרישתו של שר הביטחון, כדי שהשרים יוכלו לשמוע את האזהרה החמורה, הוא חסר תקדים, והוא מטיל את האחריות על שרי הממשלה.

נתניהו לא יכול להתעלם ממאות אלפי מפגינים, גם אם כמה ממקורביו מנסים לטעון שמספרם קטן. בימים הקרובים עלול המשק להיכנס לסחרור, כשההסתדרות מצטרפת למאבק.

ראש הממשלה יכול לפטר את שר הביטחון, אבל הוא לא יכול לפטר את העם. לא בטוח שפסק זמן בחקיקה יביא להפסקה מוחלטת של ההפגנות לאחר שהמארגנים כבר הודיעו שלא יסתפקו רק בכך. הם דורשים להחזיר את המצב לקדמותו, כתנאי להפסקת ההפגנות.