יציאת מצרים היא לא רק האירוע המכונן בתולדות עם ישראל. השחרור משעבוד פרעה, מלך מצרים, הוא לא רק מאורע מרכזי עטור משמעויות בדת ומסורת ישראל. האירוע הזה מונצח בתפילות, באירועים ובכל הזדמנות בעלת אופי רוחני. עשרת הדיברות אינם מתחילים בקביעה “אשר בראתיך”, אלא “אשר הוצאתי מארץ מצרים”.

יש סיבה לדבקות הזאת באזכור יציאת מצרים. בבריאת העולם קבע וציווה הקדוש ברוך הוא: “וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה” וכו’, (בראשית א’ כ”ו). אלוהים פסק כעקרון בריאה שהאדם יכול למשול רק בדגת הים ובבהמה. אסור לו למשול בבני אדם. פרעה מלך מצרים היה הראשון שהפר בגסות את העיקרון הזה ושעבד באכזריות עם שלם. השחרור מהשעבוד של פרעה הוא לכן אירוע, התפתחות, מהפך שראוי, רצוי וחובה להזכיר כל הזמן, ללא הרף, לעצמנו ולכל העולם.

גם התלמוד מתייחס לנושא שעבוד בני אדם כאל תופעה פסולה, מגונה, שסופה להיעלם. אין בין ימות המשיח לימינו, אלא שעבוד מלכויות. ביאת המשיח תתבטא בביטול שעבוד בני אדם.

הצדיק רבי יהודה אריה ליב אלתר, האדמו”ר השני של שושלת חסידות גור (1905־1847) ומחבר הספר “שפת אמת”, הציע בספרו פירוש מקורי ונועז לסיפור המסופר בהגדת פסח על התנאים “שהיו מסובין בבני ברק והיו מספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה”. הוא אומר: “ואינו רחוק לומר כי מעשה זה היה בלילה אחרת”. כלומר התנאים היו מסובין בבני ברק אבל לא בליל פסח, אלא בלילה רגיל באמצע השנה. בספר נטען כי אם אכן מדובר בליל הסדר, מה החידוש שהתנאים סיפרו ביציאת מצרים? אלא החידוש היה שהיו מספרים ביציאת מצרים באחד הלילות עד אור הבוקר. יציאת מצרים היא אירוע כל כך מרכזי, כל כך מלא משמעויות, שהתנאים דיברו עליו וסיפרו על אודותיו כשהזדמנו למפגש חברתי משותף בבני ברק בליל חול רגיל.

על פי הספר, יציאת מצרים היא לא אירוע חד־פעמי, אלא אירוע נמשך וצובר עוצמה. האמירה בהגדה שלפיה “בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים”, איננה סתם ציווי או המלצה. לסיפור יציאת מצרים אין סוף. לכל אדם היכולת להרבות את הסיפור, בלשון ימינו, להעניק לו אקטואליה.

“שפת אמת” מדגיש כי הנסים שהתורה מספרת עליהם, כולל נס יציאת מצרים, לא היו רק מעשי הצלה לדור שבו התרחשו. הנסים שאירעו לעם ישראל הם הארות נצחיות. גם יציאת מצרים היא נצחית ואין לה הפסק לדורות. כך נכתב: “יציאת מצרים לא באה בשעה לידי גילוי מושלם והארותיה הוטמנו והוצפנו בנפשות בני ישראל בכל הדורות”.