ארתור שופנהאור, פילוסוף גרמני מהמאה ה־19, אמר שהעולם מתחלק לשניים. יש אלו שמנסים להגיע למטרות שכולם מנסים להגיע אליהן, אבל הם עושים זאת בצורה טובה יותר, מדויקת יותר, מהירה יותר. הם אלו שיעשו את העולם יותר טוב, יותר חכם, יותר חזק - אבל לא שונה. הסוג השני של האנשים מצליח לזהות מטרות שאף אחד אחד לפניהם לא זיהה. הם אלו שיניעו חדשנות, יצירתיות ושינוי. הם אלו שמניעים את העולם קדימה. אז מה זו התכונה הזו שמאפיינת את אותם אנשים ומאפשרת להם להתבונן על העולם בדרך אחרת? אנחנו מכנים זאת – יצירתיות.

יצירתיות החלה להיחקר באינטנסיביות רק בשנים האחרונות. עוד מימי יוון העתיקה דיברו על יצירתיות כעל מיסטיקה. האדם היצירתי הוא בסך הכל הצינור. גוסטאב מאהלר אמר "אני לא מלחין, אני מולחן", ואילו סטיב ג׳ובס אמר שכאשר שואלים אדם יצירתי איך הוא הגיע לתוצאה שאליה הוא הגיע, הוא לא באמת יודע. פשוט ככה הסתדרו לו הדברים בראש.

סטיב ג'ובס מציג את האייפון הראשון (צילום: רויטרס)
סטיב ג'ובס מציג את האייפון הראשון (צילום: רויטרס)

רשת ברירת המחדל

ההגדרה המוסכמת של יצירתיות היא שינוי מערך החיבורים בין האלמנטים השונים. אם האלמנטים התייחסו זה לזה בצורה מסוימת, אז אדם יצירתי מסוגל להסתכל עליהם בצורה אחרת, באופן שלא התבוננו עליהם בעבר. קחו לדוגמה את אפליקציית ווייז, שלקחה טכנולוגיה קיימת של ניווט באמצעות לוויין וחיברה אותה עם נתונים ומידע המגיעים מנהגים בזמן אמת.

לאחרונה התחלנו לזהות אזורים במוח שקשורים ביצירתיות, בעיקר מערכת ברירת המחדל. זו מערכת שפעילה ברגע שאנחנו לא מרוכזים בשום דבר חיצוני, ברגע שאנחנו מייצרים את המחשבות והדימויים בראשנו, כמו במקלחת או לפני השינה. בעבר, נהוג היה לחשוב שמוחנו מוציא אנרגיה רק כאשר אנו עוסקים בחשיבה מאומצת, כמו למשל קריאת ספר, למידה לבחינה או התרכזות בהרצאה. פעולות אלו נשלטות על ידי רשת מוחית המכונה רשת הקשב הניהולי (executive attention network). אך מסתבר שכאשר הקשב מופנה פנימה, כאשר אנו במקלחת, ברמזור או חולמים בהקיץ, חלק אחר במוח, הקרוי "רשת ברירת המחדל", לוקח פיקוד על מוחנו.

רמזורים עליזים בעיר לינץ (צילום: רויטרס)
רמזורים עליזים בעיר לינץ (צילום: רויטרס)

לכן המתנה לכך שהאור ברמזור יתחלף אינה בזבוז זמן. זה בדיוק הזמן לחשוב יצירתי, כיוון שאז מוחנו עושה שימוש במקורות פנימיים מגוונים - שהם הבסיס לתובנות ופתרונות יצירתיים. ידוע למשל ש"ההוביט" בא לעולם כאשר ג'.ר.ר טולקין, פרופסור באוקספורד, קיבל לידיו כמות עצומה של בחינות בחופשת הקיץ. "זו הייתה מטלה שדרשה כמויות עצומות של זמן ואנרגיה, ולמרבה הצער היא הייתה משעממת עד אימה", סיפר פעם בראיון ל־BBC. בעודו בודק את הבחינות, הוא הגיע לדף בחינה שהסטודנט השאיר ריק. הוא התענג על הרגע, ומחשבותיו החלו לנדוד. "אז שרבטתי על דף הבחינה, לא זוכר למה, 'בחור באדמה גר לו הוביט'". כך, מתוך רגע של שעמום, נולדה אחת מהקלאסיקות של המאה ה־20.

אצל אנשים יצירתיים, מערכת ברירת המחדל מפותחת במיוחד. במצב שבו המחשבות נודדות פנימה ללא גירוי חיצוני שמסיח את דעתנו, נוצרים קשרים ואסוציאציות חדשים. חשיבה אסוציאטיבית היא קריטית עבור בני אדם, כי זה הזמן שבו אנו יכולים להתרחק מגירוי כמו מריבה שהייתה עם חבר, ומתוך המרחק לנסות להבין את הפרספקטיבה של הצד השני ולחפש פתרון יצירתי לבעיה.

דבר נוסף המאפיין אנשים יצירתיים זה שהם שמים לב לפרטים שלאחרים נראים שוליים, מכיוון שהקשב של אנשים יצירתיים מבוזר ולא ממוקד. להבדיל ממוחות אחרים, המוח שלהם מתקשה לסנן רעשים. המעניין הוא שתופעה זו מאפיינת גם אנשים יצירתיים וגם אנשים עם מחלות נפש. ההבדל בין אנשים יצירתיים לכאלו עם מחלות נפש הוא שאדם יצירתי יכול להשתלט על הדחפים האלה ולהתחבר למציאות, ולעומת זאת עבור אנשים עם מחלות נפש – הפרטים הלא רלוונטיים האלה מציפים אותם. ואכן, במבחני אישיות נמצא שאנשים יצירתיים מראים אינדיקטורים מאוד גבוהים של בריאות נפשית ויציבות מצד אחד, אבל גם אינדיקטורים גבוהים של פסיכופתולוגיה מהצד השני.

כל החלונות פתוחים

אנשים שמאפשרים לעצמם להשתעמם, ולא מפחדים להיות עם עצמם ועם מחשבותיהם, חושבים באופן יותר יצירתי מכאלו שלא חווים שעמום. תחושת השעמום יעילה לעידוד חשיבה יצירתית. באחד הניסויים שבחן זאת, קבוצה אחת של נבדקים התבקשה להעתיק ידנית מספרים מספר טלפונים, ואילו קבוצה שנייה התבקשה לקרוא בקול את המספרים. בשלב השני נמדד שטף אסוציאטיבי, כמו מציאת מספר שימושים גדול ככל האפשר לחפץ כמו כוס או מהדק. ככל שהמטלה נתפסה כמשעממת יותר (קריאה נחשבת לפעילות פאסיבית יותר מהעתקה, ולכן נמצאה כמשעממת יותר), כך הגיעו הסטודנטים לפתרונות יצירתיים יותר.

היכולת להיות עם עצמנו ועם מחשבותינו היא יכולת נלמדת. אצל ילדים שאינם רוכשים את היכולת להיות עם עצמם, השעמום הופך לפחד הכי גדול. באחד הניסויים ביקשו מסטודנטים להיות רבע שעה בחדר ללא גירויים. בחדר השאירו מכשיר שמאפשר להם לחשמל את עצמם. לאחר כמה דקות של שעמום הסטודנטים החלו לחשמל את עצמם. נראה כי הם יעדיפו להתחשמל מאשר להשתעמם.

תקופה זו, שבה הקשב שלנו מבוזר על פני מספר גירויים במקביל, מרדדת משמעותית את היכולת שלנו לקשב פנימי. אנו עובדים עם ממוצע של שמונה עד עשרה חלונות פתוחים בו־זמנית, עשר אפליקציות שמתחרות על הקשב שלנו, מרדדות את יכולתנו להתרכז ולא מאפשרות התבוננות פנימה.

לכן המתנה לכך שהאור ברמזור יתחלף אינה בזבוז זמן. זה בדיוק הזמן שבו אנו מקבלים פרספקטיבה שלא מתאפשרת בלהט הרגע, שבו הנוכחות הפיזית והאמוציונלית של אדם אחר לא מאפשרת מרחק מהאירוע שבו אנו נמצאים. במקלחת או בנהיגה המוח חווה את האירוע מחדש, ועושה שימוש במקורות פנימיים מגוונים - שהם הבסיס לתובנות ופתרונות יצירתיים.

הכותבת היא חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, אוניברסיטת רייכמן, הרצליה
[email protected]