מי אתה באמת, מר ישראל כץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים? פוליטיקאי שנלחם להפחתת יוקר המחיה בישראל או מי שדואג להעשרת העשירים? בהודעה לעיתונות שפרסם בשבוע שעבר דובר משרדך, אתה מצוטט כאומר ש"כמי שמוביל את מדיניות הממשלה בנושאי התחבורה, אני מודיע באופן נחרץ וחד־משמעי, כי לא ייגבה שום 'מס נסועה' על כלי רכב, בהווה או בעתיד, ואין שום כוונה לגבות או לאשר תשלום אגרות כלשהן מנהגים עבור השימוש בכביש".



את הדברים האלה אמרת "בעקבות הפרסומים האחרונים", כך נכתב בהודעת המשרד, וליתר דיוק בעקבות חשיפתו של שחר הזלקורן מ־ TheCar, לפיה חברת נתיבי איילון, שעליה אתה אחראי, עומדת לגייס 100 אלף נהגים ישראלים לניסוי "מס נסועה". אז אם אתה יודע משהו שלא יודעים במשרד האוצר ובנתיבי איילון, ובאמת, כדבריך, לא ייגבה מס נסועה "בהווה או בעתיד", הרי שהמשרד שבאחריותך עומד להשקיע כ- 200 מיליון שקל בניסוי שמן הסתם יככב בדוח מבקר המדינה לשנת 2012, אלא כמובן אם תורה להם שלא לקיים את הניסוי הזה.



ואם כבר מדברים על מבקר המדינה כדאי להזכיר לך את הדוח שלו משנת 2011, שבו נחשפה רשימת חלמאויות ארוכה וכשלים מביכים בתכנון ובביצוע הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. רוב המחדלים הללו, כמו למשל סלילת הנתיב על תוואי מסילת הרכבת באופן שיחייב את סלילתו מחדש בעוד כמה שנים, אומנם החלו לפני המשמרת שלך. אלא שחלקם לא תוקן גם בכל משך הזמן שבו אתה מאייש את לשכתך. כך, למשל, אמורה הייתה להיבנות תחנת רכבת בצמוד לחניון ה"חנה וסע" של הפרויקט המיותר הזה, ולחסוך, בין השאר, את נתח הארי של 253 הנסיעות שמבצעים בכל יום עבודה השאטלים שורפי הסולר של הנתיב המהיר.



תחנה כזאת, ומגרש "חנה וסע" כפול או משולש בגודלו, היו מאפשרים לאלפי נהגים להחנות את מכוניותיהם מחוץ למטרופולין ולשלם חמישה או עשרה שקלים תמורת הנסיעה ברכבת לתל אביב. במקום זאת חוגגים מפעילי הנתיב המהיר כל הדרך אל הבנק וגובים כבר כמעט 100 שקל מכל נהג שבוחר להשתמש בנתיב שלהם בשעות השיא. האבסורד הוא שגם אני, שמקפיד לא להשתמש בנתיב הזה, משלם נתח מן המחיר מכיוון שעבור חלק מן המשתמשים האגרה הזאת היא הוצאה מוכרת, וזו מופחתת מן המסים שהם היו אמורים לשלם.



במקום כל האופרציה המסובכת, שמעשירה זכיין פרטי ועולה כסף לאזרחי המדינה, לא היה פשוט יותר לבנות מגרש חניה גדול ולצדו תחנת רכבת? הרי אתה, לארג' שכמותך, מסיע מזה למעלה משנה את תושבי הדרום ברכבת בחינם, והעלות המצטברת של הגימיק הפוליטי שלך כבר יכלה מזמן לממן תחנת רכבת ומגרש חניה בכניסה לעיר. מה שלא סיפרת לנו בהודעה לעיתונות הוא שזאת רק ההתחלה. שלומי דיאז, ב"ישראל היום", חשף את העובדה שהמשרד בראשותך יזם תוכנית להקמת ארבעה נתיבי אגרה נוספים, וזה עוד בלי קשר לעשרות, או מאות, מיליוני השקלים שבהם יצטרך משרדך לפצות את המפעיל הנוכחי של הנתיב הקיים בגלל העיכוב בהפעלה של נתיב אגרה שבו זכה בכניסה לירושלים.



אז למה בדיוק אתה מתכוון, מר כץ, כשאתה מבטיח לנו ש"לא ייגבה מס נסועה בהווה או בעתיד", וש"אין שום כוונה לגבות או לאשר תשלום אגרות כלשהן מנהגים עבור השימוש בכביש"? ומי יהיו הזכיינים הבאים שייהנו על חשבון האגרות שלנו, נהגי ואזרחי ישראל? העידן שבו דאג הרגולטור להעשיר את המעושרים אולי עוד טרם חלף מן העולם, אבל לפחות תעשה לנו טובה אחת: בזמן שאתה מוציא לדרך עוד פרויקט ששולח יד עמוק לתוך הארנק שלנו, לפחות אל תעשה קולות של כחלון.