עם תחילת הקמפיין העריך אריה דרעי כי ש"ס בראשותו תזכה למספר דו־ספרתי של מנדטים. גם כיום, למרות הסקרים שצופים לו 7 מנדטים, הוא עומד מאחורי הדברים הללו.



"למרות שעברנו הרבה אירועים וקשיים, אני מעריך שנעמוד ביעד הזה", הוא אומר.



מדוע החלטתם להתחייב בפומבי על התמיכה בבנימין נתניהו?


"מלכתחילה לא הייתה לנו כוונה אחרת. לא אמרתי זאת בתחילת הקמפיין כי רציתי להתמקד בנושא החברתי, אבל ראיתי שהציבור שלנו - שרובו ככולו רוצה את הליכוד - מחכה לשמוע, ויש הרבה מתלבטים שרצו שנבהיר את הנקודה. אנחנו נהיה שותפים עם הליכוד. ליכוד עם נשמה, ליכוד חברתי, ולא ליכוד עם יאיר לפיד".


טוענים שאתה מנצל את השד העדתי כדי להפיק הון פוליטי.


"לא הזמנתי את הדברים של יאיר גרבוז, יהושע סובול ויאיר לפיד. הם אמרו מה שהרבה אנשים חושבים. זה רק מראה לך כמה אנחנו צודקים, שלצערנו הרב קיימת בחברה הישראלית אפליה עמוקה כלפי כל התרבות והמסורת המזרחית".


יש לך משהו חיובי לומר על אלי ישי?


"חז"ל לימדו אותנו ש'מתוך שבחו יכול לבוא לידי גנותו', לכן לא אגיד עליו דבר".


בהנחה שאתם חלק מהממשלה הבאה, איזה תיק תדרוש לעצמך?


"יש לנו תנאי ברזל לכניסה לממשלה: הורדת המע"מ על מוצרי יסוד, העלאת שכר המינימום ל־30 שקלים לשעה, ודרישה שכל תוכנית בנייה שתאושר תכיל 7.5% דיור ציבורי. ברור שאנחנו רוצים להשפיע, ולכן כנראה שנבקש את תיק הפנים, שיחוזק בעוד יחידות ממשרדים אחרים, כדי שהוא יהיה משרד יותר משפיע".




אריה דרעי. צילום: פלאש 90



יעקב ליצמן, שמייצג באגודת ישראל את חסידות גור, נחשב בעבר לאחד האנשים הכוחניים ומעוררי ההתנגדות. שנים של עשייה משמעותית כסגן שר הבריאות הפכו אותו לחביבם של רבים ולאחת הדמויות האהודות במגזר ומחוצה לו.


אתה כבר מרענן את חליפת השר?


“בהחלט אשמח לחזור למשרד הבריאות, ולפעול למען מערכת הבריאות של כולנו, שנמצאת בקריסה ודרושה לחיזוק ותוספת בכל התחומים".


הקמפיין שלכם כמעט לא נשמע.


“יהדות התורה מנהלת קמפיין מצוין שפונה ברובו לקהל היעד הטבעי והמרכזי שלה. כמובן שיש לנו מגבלות, כולל תקציביות, לעומת מפלגות אחרות. אני רואה את התגובות בציבור שלנו ואת האחריות הכוללת לסכנה מירידה בכוחנו, ואני בטוח שנראה את התוצאה בקלפי".


האם יהדות התורה תשב בממשלה בראשות יצחק הרצוג?


“לא החלטנו עם מי נשב. רק ברור שעם יאיר לפיד לא נשב. למחרת הבחירות תתכנס מועצת גדולי התורה, נלמד את תוצאות הבחירות וניקח החלטות בנושא".


לאחרונה הכריז לפיד שמי שהתעקש על סנקציות פליליות היה היועץ המשפטי לממשלה, ולא הוא.


“הדיבורים של לפיד על הישגים בתחום גיוס חרדים הם פיקציה. החוק רק הביא לירידה בגיוס החרדים, תוך פגיעה קשה באמון של אוכלוסייה שלמה כלפי המדינה. שוב מתברר שלפיד מסתפק בדיבורים כתחליף להישגים, ועל אזרחי ישראל לדעת זאת".


האם שוחחת לאחרונה עם ראש הממשלה?


“לא לאחרונה, אבל אני מקיים קשר טוב עם כל ראשי המפלגות, חוץ מלפיד, שמנהל ביהירות, בחוסר שוויונית ובמידה לא קטנה של גסות סדר יום אנטי־חרדי".



ישי מגיע לישורת האחרונה של מערכת הבחירות, שבה הוא עבד כנגד כל הסיכויים. ברא מפלגה חדשה באפס תקציב ושרד את המריבות הפנימיות בתוך הציבור החרד"לי. ישי משוכנע שהוא עומד להיות הפתעת הבחירות, הרבה מעבר לארבעת המנדטים שחוזים לו כל הסקרים. “20 שנה ניהלתי מערכות בחירות ומעולם לא ראיתי שטח חם כמו עכשיו. את המפלגות החדשות תמיד סוקרים בחסר, קח את הגמלאים ואת יש עתיד בקדנציה הקודמת".


כיו"ר ש"ס לשעבר דיברת בעבר על הנושא העדתי־חברתי, אבל כיו"ר יחד נראה שהפקרת את הזירה הזו.


“30 שנה אני בעבודה ציבורית ועדיין יש תחושה שהמזרחים מקבלים פחות. אין קיפוח ממסדי, אבל בהחלט יש מקרים שבהם מפלים אנשים לרעה. אנחנו פה כדי ליצור את האחדות בעם ישראל ולצמצם את הפערים האלה".


תשב בממשלה עם הרצוג?


“תנועת יחד תשמור על הממשלה ועל הדברים החשובים למסורת היהודית, לשכבות החלשות ולארץ ישראל. לא נשב בממשלת בוז'י וציפי, רק עם נתניהו".


בהנחה שתיבחר לכנסת, האם אתה חושב שיחד תישאר גם אחריך, או שזו מפלגת אווירה?


“יחד זו מפלגה שהייתה החלום שלי כל החיים. שנים דיברו על חזית דתית־יהודית מאוחדת, וזה לא קורה. כל מפלגה עם האגו שלה. קמנו ועשינו את זה. בבחירות הבאות נגדל ואולי נהיה גם המפלגה השלישית בגודלה. כי עם ישראל ברובו רוצה אחדות. לא צריך להיות מאוחדים רק במלחמה".


אחרי כל הדם הרע שעבר בינך לבין דרעי, אתה מסוגל להגיד לי עליו משהו חיובי?


“הוא תרם הרבה מאוד לש"ס בתפקידו בעבר כיושב ראש".


שוחחת לאחרונה עם נתניהו?


“כן. אני לא יכול לספר על השיחות שלנו, אבל ברור שנתניהו חפץ בהצלחתנו".