לכאורה מפגן האחדות בצרפת, בו נטלו חלק כארבעה מיליון בני אדם, ובראשם כ-50 מנהיגים אירופים, היה צריך לסמל את אחדות המטרה של אירופה להילחם בטרור. אבל יומיים לאחר האירוע ההמוני, ניתן להצביע על כמה פרדוקסים המצביעים על כשלים חמורים בהבנת ההתרחשויות. 



האירוע עצמו ודאי הסב נחת למנהיגי הטרוריסטים, ששלחו את הרוצחים בפריז לבצע את זממם. אחת המטרות המוצהרות של הטרור היא גרימת בהלה ותחושה של חוסר ביטחון בקרב האזרחים התמימים. מהבחינה הזו, המראה של מיליונים היוצאים לרחובות כדי להפגין נגד הטרור השיג את האפקט ההפוך. 
 
גם השידורים הבלתי פוסקים מחוייבי המציאות מבחינה תקשורתית, לא זו בלבד שלא גרמו לראשי המחבלים להירתע מתכנון הפעולה הבאה, אלא היה זה הדלק במכונת המוות המופעלת על ידי אותם אנשים חשוכים ופרימיטיביים, שכל עניינם לזרוע מוות בקרב האזרחים. הרי הטרור מכוון, בראש ובראשנה, כלפי אזרחים שאין ביכולתם להתגונן מפני רובים או רימונים הנשלפים באחת.

מה שהעצים עוד יותר את תחושת שביעות הרצון של ראשי הטרוריסטים הם אותם ראיונות אינסופיים, שנעשו אד הוק ברחובות פריז, ובהם הודו האזרחים שהם חיים בפחד וחוששים לצאת לרחובות. והרי זו המטרה המרכזית של הטרור, כאמור. מעבר לרטוריקה הבזויה של המנהיגים ששלחו את הטרוריסטים להרוג, בראיונות המתפרסמים כיום, הם מודים שפעולות הטרור הצליחו מעל המשוער, כי הנה מיליונים מבוהלים יצאו לרחובות.

אין כלל חשיבות מה רצו מנהיגי אירופה להשיג בבואם לעמוד בראש המחאה המרשימה, אלא מה הבינו ראשי הטרור. וכאמור, הם שבעו נחת. לעיני הטרוריסטים נגלתה תמונה של בהלה רבתי, ששיאה דיבורים והרהורים על עזיבת צרפת ועלייה לישראל. זו בדיוק המטרה שהם רצו להשיג. חבל מאוד שזכו לפרס כה משמעותי. 
 

המוסלמים באירופה מהווים בעיה קשה מאוד, במיוחד במדינה כמו צרפת, בה קיימת מסורת ארוכת שנים של רצון לשלב את כל הקבוצות האתניות או הדתיות אל תוך האומה. אלא ששר ההיסטוריה מתעמר לפעמים בצורה קשה. דווקא מי שהיו לקולוניאליסטים השנואים מאוד במדינות המוסלמיות הפכו עתה למותקפים. יש כאן, לדידי רבים מבין המנהיגים המוסלמים בצרפת, נקמה גדולה על שנות הדיכוי והקולוניאליזם. צרפת שרצתה לכפר על "עוונותיה", ואפשרה מתן אזרחות לאוכלוסיות שהיו תחת שליטתה בעבר הקולוניאליסטי, מוצאת את עצמה תחת מתקפה רבתי בתוך שטחה בגלל "השטות" שעשתה בקבלתם של רבבות מוסלמים לארצה והפיכתם לאזרחים מן השורה. 
 
יש הטוענים שלא כל המוסלמים הם טרוריסטים. הם צודקים. אלא שכל הטרוריסטים כיום הם מוסלמים, ומעשיהם מזוויעים מתמיד. אירופה אינה מוכנה משום בחינה שהיא להתמודד עם תופעת הטרור המגיע מתוך אוכלוסייתה. ברם, אין זו מציאות בלתי הפיכה. בכוחה של אירופה, בתמיכת ארצות הברית ומדינות אחרות, להתמודד עם הטרור בצורה אופטימלית, לא שלמה. מנהיגי היבשת חייבים להחליף את ההארד דיסק ומהר. המלחמה בטרור אינה פשוטה כלל ועיקר, אך היא אפשרית בתנאי שקודם כל הם יכירו בבעיה, כפי שעשו זאת האמריקאים. מי שסבור שמיליוני המוסלמים באירופה ייעלמו בזמן הקרוב כתוצאה מטרנספר או השד יודע מה, טועה. 
 
פרופ' צ'לו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.