סליחה, מישהו אמר 'ברווז צולע'? לא זה בדיוק הדימוי שהנשיא ברק אובמה יזכיר בנאומו לאומה הלילה (רביעי לפנות בוקר). 
הנשיא יתייצב הערב בפני מושב משותף של הסנאט והקונגרס - שני הבתים הנשלטים על ידי רוב גורף של רפובליקנים בהיקף שכמוהו לא זכור מזה שנים רבות. קהל המאזינים באולם ברובו הגדול לא יהיה אוהד וזו לשון המעטה. הנשיא מודע היטב לזהותם המפלגתית ואמונתם האידיאולוגית של רוב מאזינים שבשתי הבחינות האלה רחוקים ממנו שנות אור. 
אבל אובמה גם מודע היטב למעמדו כנשיא - מעמד השמור לו בשנתיים הבאות והמעניק לו סמכות נרחבת לפעול ולהפעיל. דווקא מול מחוקקים שרובם אינם בעלי בריתו ששוללים את השקפת עולמו ועוינים לכוונותיו מתכונן ברק אובמה להראות להם הערב "מי הבוס" ולהציג בפניהם שורה של יוזמות והצעות בתחום החברתי-הסוציאלי - שרק הדלפות מוקדמות על תוכנן כבר עוררו צמרמורת בקרב בכירים רפובליקנים, במיוחד בקרב אלה הטוענים לכתר מועמדות מפלגתם לנשיאות 2016.

לפי דיווחים שפורסמו היום באמצעי תקשורת בארצות הברית, הפעם טרחו מקורבי הנשיא באופן מיוחד להדליף לתקשורת מראש ראשי פרקים וציטוטים מנאומו לאומה. 
ממה שפורסם מתברר כי ברק אובמה יקדיש את עיקר הנאום לאומה  לבעיות ונושאים הנוגעים לחיי היומיום של האמריקאי. הנשיא יודיע על יוזמה מרכזית להעלות את שיעורי המסים לעשירים ולהפחית את רמת המסים לנמנים עם השכבה הבינונית. אובמה יכריז על תכנית שלפיה יופחתו תשלומי המשכנתאות לבתים חדשים במטרה לאפשר ליותר אמריקאים לקנות בתים. כמו כן צפוי הנשיא להודיע על התכנית להגדלת שכר המינימום לשכירים – תכנית שעליה כבר דיבר בימים האחרונים. 
הנשיא גם יבשר על יוזמה חדשה שלפיה צעירות וצעירים שיגיעו לרמת ציונים גבוהה יוכלו להירשם וללמוד בקולג'ים של המדינות חינם. אובמה יודיע על תכנית שלפיה יובטחו תשלומי חופשה בגין מחלות ואילוצים אחרים לשכירים.

תהיה גם התייחסות לדאעש
אין זאת אומרת שהנשיא באמת ובתמים מאמין שיוכל להעביר את היוזמות האלה בסנאט ובקונגרס. רפובליקנים בכירים ששמם מוזכר כמתמודדים על מועמדות מפלגתם לנשיאות כבר הצהירו על התנגדותם ליוזמות הנשיא. אבל מה שהנשיא מבקש לעשות זה לקבוע את הבעיות והנושאים לסדר היום ולשיח הציבורי באמריקה לקראת מערכת הבחירות המתחילה להתלהט. 
כל הנושאים בתחומי חזית הפנים שברק אובמה מתכונן לדבר עליהם בנאומו לאומה מהווים אתגר לא פשוט לרפובליקנים. כשהם שומעים על יוזמה להעלאת המסים לעשירים הם נתקפים בעתה. אבל במערכת בחירות לא די לשלול רעיון ולפסול יוזמה. הרפובליקנים יהיו חייבים להציג אלטרנטיבות.
במדיניות חוץ לא צפויים הצהרות מרעישות בנאום לאומה. אובמה ידגיש את חשיבות המלחמה נגד 'המדינה האסלאמית ויציין את חלקה הגדול של ארה"ב במלחמה זאת. קרוב לוודאי שיזכיר את הצורך לקדם פתרון לסכסוך הישראלי-פלשתיני. אבל את זה הוא עשה בכל נאום לאומה שנשא עד כה.