אחת הסיבות למשיכה הכמעט מיסטית שמשרה אמריקה על אנשים צעירים בעולם היא היתכנותה של התקווה לשינוי ולשיפור מעמדם של החיים בה ויכולתה, פעם אחר פעם, להתרומם ממשברים שהיו מרסקים לרסיסים אומות חלשות ממנה. 

את הנחישות המושרשת באמריקה לייצר פתרונות ישימים למשברים קיומיים שהורידו אותה לאשפתות תחת ממשלים ונשיאים חלשים ומושחתים, הגיע ברק אובמה לחגוג בספקטקל השנתי הנקרא מצב האומה. המוסד הדמוקרטי הנדיר הזה, שבו ניצב נשיא נבחר ולא משנה כמה ביצים מרוחות על פניו, ומדווח לפני מושב משותף של בית הנבחרים ובשידור ישיר לאזרחיו על הפרטים הרעים והטובים של האומה בהנהגתו, היה ביום שלישי באחד מרגעיו המשובחים, הנוקבים והאמיתיים זה שנים.
“לא דרמה אובמה”, נשיא שנחשב אינטלקטואל, מחושב, צונן ומנותק מדי מהדרמות האנושיות של אזרחיו, הסתער על הרוב הרפובליקני החמוץ והנרגן שישב מולו כפי שלא עשה נשיא לפניו עידנים. מצויד בנתונים הטובים ביותר של הכלכלה האמריקאית בשש השנים של כהונתו, נתונים שאפילו אשפי הספין התקשו להשליך מחוץ לאולם; מבזיק חיוכים ערמומיים ואפילו קורץ לקהלו; מגלגל על לשונו את הנאום הנהדר, רב ההשראה וכזה שנעדר מוושינגטון זמן רב מדי שנכתב עבורו; ממפה באלגנטיות של רקדן את מקומה ואת תפקידה של אמריקה 15 שנה אל תוך המאה ה-21; גואה על גדותיו בחזון מדויק ומנומק של המוטל עליו לתקן, לשפר ולהעלות על דרך המלך בשנתיים שנותרו לו בבית הלבן, נתן ברק אובמה את הופעת חייו, הופעה שהזכירה מדוע שבה את לבו ומוחו של המצביע האמריקאי ב־ 2008.

הסומק חזר ללחיים
מחלקת האימות העובדתי תמצא מן הסתם סתירות עובדתיות בין עיקרי הנאום ובין המציאות בשטח, אבל זאת תהיה קטנוניות כיתתית יותר מאשר התמודדות חזיתית עם ההישגים שעליהם הצביע אובמה וביושר. מה צריך יותר מאשר לחצות את אמריקה במכונית ולשים לב שאתה משלם שני דולר לגלון דלק שעליו שילמת ארבעה דולר לפני שנתיים. אלה מספרים שאינם משקרים ואובמה ערם אותם כלבנים שעליהם ניצב כאשר נתן את השואו הגדול שלו. 
מי ששירכו דרכם בעיניים מושפלות מבושה בהריסותיה של מפלה כלכלית ניצחת ובתאג”דים של שתי מלחמות שהתחיל קודמו, אינם יכולים לשקר לעצמם ולומר כמה נפלא היה כאן לפני שהגעת. אמריקה זחלה על גחונה ודיממה כבוד, משרות, כסף ודם חייליה. שש שנים מאוחר יותר, כאשר בן מפונק נוסף משושלת בוש מתכנן לכבוש את הבית הלבן, עמד אובמה בבית הנבחרים כמו כוכב סטנד־אפ וירה רפליקות שלא במקרה היו האמיתות הכי בדוקות בעיר. 
לא תמיד היה קל להגן על האופן השכלתני והמשכיל מדי שבו התנהל אובמה מול אומה שתבעה שנשיאה ימרר בבכי עם עשרות המיליונים שגורלם הטיח אותם לאדמה. חלק מהזמן היה ניתוקו בלתי נסבל והרתיח את הדם. אבל כאשר מנה ביום שלישי את הישגיה של האומה בהנהגתו, אחד אחרי השני כמו אנשים שכבודם הושב להם והסומק חזר ללחייהם, אי אפשר היה להתייסר יותר בשאלה מה תהיה מורשתו של ברק אובמה אחרי שתי קדנציות. הוא הנשיא השחור הראשון של אומה שרגלה האחת מבוססת עדיין בגזענות והוא העניק לה חיים חדשים ותקווה לדורות. לא פחות.