כשהבינו האירופים שהם לא יכולים לכפות הסדר מדיני על ישראל, הם פשוט התחילו לעקוף אותה. בלי קשר לחוק, להיסטוריה או למינהל תקין, ותוך התעלמות גסה מהעובדה שיש כאן מדינה ריבונית שבאי כוחה מנהלים את העניינים ביו״ש, באים האירופים ובונים את פלסטין החופשית, ממש מתחת לאפנו.



בעימות בינינו לבין הערבים, האירופים מצדדים אוטומטית בפלסטינים. מה שהחל בהבעת עמדה תומכת ופעילות לגיטימית במישור הדיפלומטי, הפך ב־2009 למעשים בשטח, הכוללים הזרמת כספים ובנייה בשטחי c, כלומר הפרה בוטה של הדין הבינלאומי ושל הסכמי אוסלו. נקודת המפנה הייתה כשסלאם פיאד, אז ראש הממשלה הפלסטיני, הגה תוכנית חד־צדדית להקמת מדינה פלסטינית על כל שטחי יו"ש שבירתה ירושלים, שאינה תלויה במו״מ.



בשיטת הסיפוח הזוחל, נבנו מאז מאות מבנים דווקא בשטחי c, כלומר - בשטחים שנועדו, על פי הסכמי אוסלו, להישאר בידיים ישראליות. הבנייה המאסיבית נעשתה באזורים הקוטעים את הרצף הטריטוריאלי הישראלי, על מנת ליצור רצף פלסטיני. אין כאן מקריות. כל מבנה שירותים, כל קרוון של בדואי, מוקם בנקודה אסטרטגית. בעוד אתה ואני לא יכולים להביט אל האופק, לבחור גבעה ולהתיישב בה, כי יש חוק, תוכניות מתאר ונהלים, הבדואים עושים בדיוק את זה.

הבדואים יושבים על כל גב ההר, ובעזרה אירופית ובתיאום הדוק עם הרש״פ, על פי תוכנית פיאד לעיל, מתפשטים ומתבססים מזרחה. רציונל ההתפשטות מבוסס על ההבנה כי על המדינה הפלסטינית להימנע מלהיות מוקפת מארבעה כיוונים במדינת ישראל. לשם כך מבקשת הרשות לקבוע עובדות בשטח ובכך להגדיל את סיכוייה להביא לנסיגה ישראלית מהבקעה.
בכל שנה מעביר האיחוד האירופי מאות מיליוני יורו לרש״פ, חלקם בעקיפין (על ידי קרנות של האו״ם או עמותות) אבל גם כתרומות ישירות. למשל, ב־2012 הועברו 7 מיליון יורו ל״פיתוח קרקע ותשתיות בשטח c... שהוא תנאי הכרחי לפתרון שתי המדינות״. ב־2014 הם היו אפילו יותר ספציפיים: שם מתוארת העברת 11 מיליון יורו ל״קהילות הרועים״ בשטח c.
כמובן שגם אנחנו אשמים בפריצות הזאת. המינהל האזרחי מרגיש נוח שמישהו אחר מטפל בפלסטינים ומזרים להם כספים. במסמך שפרסם טוען המינהל כי ״במקרים רבים פעילות הארגונים הבינלאומיים ׳חוסכת׳ למדינת ישראל משאבים רבים, וזאת באמצעות פעילותם השוטפת אשר למעשה מממשת את חובתנו כלפי האוכלוסייה הפלסטינית״.
הבעיה היא שהאירופים מנצלים ניצול ציני את החסינות הדיפלומטית העומדת לרשותם וגם את הרכנת הראש שלנו מולם, הנובעת, בין השאר, מחוסר רצון להיכנס לעימות דיפלומטי.
ניקח כדוגמה את מרחב אדומים. זהו אזור בעל חשיבות אסטרטגית ראשונה במעלה, שיקבע אם יהיה רצף של המדינה הפלסטינית בין שכם, רמאללה ויריחו בצפון לבין בית לחם וחברון בדרום, או לחלופין, יישמר הרצף הישראלי בין ירושלים למעלה אדומים ומשם מזרחה בואכה בקעת הירדן. במרחב הזה מתקיימת פעילות ענפה: מחד, כל התרחבות או רצון לבנייה יהודית נעצר בשל לחץ בינלאומי (E1, זוכרים?), ומאידך - הפלסטינים, במימון אירופי, קובעים עובדות בשטח באופן מאסיבי שמרתיח את הדם.

ואיפה החוק הישראלי? שאלה מצוינת. המינהל האזרחי הוציא כמה צווי הריסה אבל כמובן שלא מימש אותם. עתירות בג״ץ הוגשו בדרישה שבית המשפט יורה לרשויות האכיפה לממש את צווי ההריסה, וכולן נדחו. המדינה הבהירה בתשובתה שהיא פועלת למציאת פתרון כולל לבדואים במרחב אדומים, והוא: הקצאת קרקעות, הענקת מגרשים חינם לעברייני הבנייה והעברת המבנים על חשבון המדינה למתחמים אלו. כלומר הקמת עיר בדואית אחת, והפסקת ההשתוללות שלוחת הרסן הזאת.
מנקודה זו ואילך, החלה הרשות -בסיוע האיחוד האירופי - במרוץ עתיר ממון של בניית מגורי קבע בלתי חוקיים, שתקבע במקום את האוכלוסייה הנודדת. מעקב מתמשך שביצעו ״עמותת רגבים״ ו״הפורום לשמירת קרקעות״ של יישובי גוש אדומים, מלמד על הזינוק שחל בהיקף הבנייה הבלתי חוקית במרחב המדובר. בעוד ב־2006 היו קיימים 202 מבנים בלתי חוקיים באזור, ב־2014 מדובר כבר ב־774. כל זה קורה בה בעת שהאירופים מאיימים עלינו שאם ישראל תנקוט צעדים חד־ צדדיים, הם יטילו עליה סנקציות.
מתי יגיע הרגע שנבין שדופקים אותנו? מתי נחליט שהגיע הזמן לעשות עם זה משהו? נניח, לאסור על האירופים לבנות ביו״ש. סתם, הצעה. או אפילו פשוט להסביר שהתערבות אגרסיבית של האיחוד האירופי אינה קבילה ביחסים בין מדינות ידידותיות. אבל לא רק מילים נדרשות כאן, גם מעשים ואכיפה נחרצת ובלתי מתפשרת בבנייה הבלתי חוקית. אני רוצה לראות את אותה דיצה המאפיינת הרס של מאחזים בלתי חוקיים גם כשמדובר בהשתוללות הבדואית, גם עם הכוכבים האירופים מתנוססים עליה, ואולי ביתר שאת בשל כך.

תגובת היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים: "המנהל האזרחי אוכף בנייה בלתי חוקית ואף גורם אינו חסין. בשנה האחרונה נמסרו צווים ונהרסו עשרות מבנים שנבנו שלא כדין ומומנו ע"י האיחוד האירופאי. המתפ"ש שלח מכתבים רשמיים לשגרירויות וארגונים בינלאומיים בכדי להתריע בפניהם כי במידה ותבוצע בנייה בלתי חוקית במימונם באיו"ש ינקטו הליכי אכיפה כנגדם".
 
המאמר נכתב בהשראת דוח "עמותת רגבים", פברואר 2015