הטלטלה שעוברת על המזרח התיכון בשנים האחרונות, שהפכה אותו למקום עוד פחות יציב ממה שהיה בעבר, ולמסוכן יותר, באה לידי ביטוי במרוץ החימוש הבינלאומי.
 
לראשונה זה כמה שנים, עברה ערב הסעודית את הודו וטיפסה לראשות הטבלה של יבואניות הנשק הגדולות בעולם. כך לפי דוח של IHS, תאגיד בינלאומי שמושבו בקולרדו ומתמחה במידע, מחקרים בינלאומיים וניתוחי שוק בתחומים שונים. בין השאר רכש התאגיד לפני כמה שנים את קבוצת המידע וכתבי העת לענייני צבא וביטחון של ״ג׳יינס״ הבריטי. התאגיד מפרסם זה כמה שנים סקירות על מכירות הנשק בעולם. יודגש כי הן לא כוללות נשק קל, תחמושת, ציוד, מודיעין ואבטחה.
 
לפי המחקר החדש, בשנת 2014 נמכרו - עברו מיד ליד - כלי נשק ומערכות ביטחוניות לשימוש צבאות בשווי של 64.4 מיליארד דולר. זו השנה השישית שיש גידול בהיקף המכירות והקניות. הגידול בשנה שעברה לעומת 2013 הסתכם ב-15%. הצפי הוא שהמגמה תימשך והשנה יהיה גידול של כ-10%. מקור הגידול הוא בביקוש רב מצד מדינות במזרח התיכון ובראשן ערב הסעודית ומדינות המפרץ, וכן במזרח אסיה.
 

ארה״ב ממשיכה להיות היצרנית והיצואנית הגדולה ביותר בעולם, לפני רוסיה. אחריהן צרפת, בריטניה ובאופן מפתיע גרמניה. ישראל, שדורגה שישית, ירדה שלב אחד, לשביעי, ואת מקומה תפסה איטליה. היצואנית השמינית בדירוג היא סין. 

באשר לישראל, שהייצוא הביטחוני הוא מרכיב מרכזי בכלכלתה (נע בסביבות חמישה מיליארד דולר בשנה), זוהי מגמה מדאיגה. מקורה כנראה בצמצום מסוים בקשרים עם הודו, שהייתה ונותרה אחד משלושת השווקים החשובים ביותר, לצד ארה״ב והאיחוד האירופי, בייצוא הביטחוני.
 
״הגידול ברכישות הנשק של ערב הסעודית״, נכתב בדוח החדש, ״הוא דרמטי ביותר״. הייבוא הסעודי גדל בשנת 2014 ב-54% לעומת שנת 2013. הוא צפוי לגדול בעוד כ־50% בשנת 2015 לסכום אסטרונומי של עשרה מיליארד דולר. לאחר הממלכה המדברית, היבואניות הגדולות הן הודו, סין, איחוד האמירויות הערביות וטייוואן. 

הסיבה להתחמשות האדירה של ערב הסעודית ומדינות המפרץ היא בראש ובראשונה החשש מפני איראן. מדינות אלה הגבירו בשנים האחרונות רכישת מטוסים מתקדמים, טילים, מערכות הגנה מפני טילים וטנקים, והן עושות מאמץ אדיר לשדרג גם את חילות הים שלהן.
 
סיבה נוספת היא החשש של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות מעליית האסלאם הקיצוני, ובעיקר דאע״ש. שתי המדינות משתתפות בקואליציה הבינלאומית וטייסים שלהן תוקפים מטרות של הארגון בסוריה ובעיראק. מומחים טוענים כי אתגרים אלה הביאו את בית המלוכה הסעודי למסקנה כי עליו להשקיע השקעות רבות וארוכות טווח בצבא, שאכן מגלה שיפור מסוים בשנים האחרונות, אך עדיין לא יכול להיחשב לכוח לוחם ששווה באיכותו לאיראן.