איראן עשויה ליזום מו״מ עם ארה״ב כדי להביא לסיום המלחמה בסוריה.

מדובר בתפנית המתהווה באחרונה במדיניות של איראן, הכוללת הסכמה להדחתו מהשלטון של הנשיא באשר אסד. כך מעריכים גורמים דיפלומטיים בניו יורק. לדבריהם, באחרונה אובחנו שינויים במאזן הכוחות המעורבים בלחימה בסוריה, ונוכח ההידרדרות המהירה במעמדו של אסד, בטהרן הסיקו שיש להמיר את ההתערבות הצבאית הפעילה והיקרה במו"מ עם ארה״ב. זאת כדי להשיג פתרון פוליטי בסוריה גם אם מהלך כזה יכלול סילוקו מהשלטון של אסד.
לפי הערכה, אם הסכם המסגרת בסוגיית הגרעין האיראני יניב הסכם סופי, יעמידו האיראנים בראש סדר העדיפויות שלהם מאמץ דיפלומטי לשים קץ למלחמה בסוריה, שנכנסה לשנתה החמישית ושבמהלכה נהרגו 200 אלף בני אדם, בהם נשים, ילדים וקשישים, ומיליונים הפכו לפליטים.
מהלך איראני להשגת פתרון מדיני בסוריה ייעשה בתיאום הדוק עם ארה״ב, שהובילה את המו״מ לחתימת הסכם המסגרת. גורמים דיפלומטיים ומומחים בניו יורק טוענים כי צבאו של אסר נחלש מאוד בשבועות האחרונים וספג תבוסות בקרבות עם המורדים, החמורה שבהן בעיר אידליב, שכיבושה נחשב להישג אסטרטגי למורדים.

לפי הדיווחים, אסד מאבד את אחיזתו ואת יכולתו למשול גם בחלקי המדינה שעליהם שולט צבאו. לעומת זאת, האיראנים הגבירו באחרונה את אחיזתם הצבאית בסוריה, ויחד עם לוחמי חיזבאללה הם שולטים בפועל בחלקים גדולים במדינה. במקביל פרצו באחרונה תקריות אלימות בין לוחמים איראנים ולוחמי חיזבאללה לבין חיילי צבא סוריה של אסד. האיראנים נתקלים באחרונה בפעולות מרי והתנגדות נגדם מצדם של חיילי ומפקדי סוריה, המגלים עוינות גוברת והולכת להשתלטות הצבאית הגוברת של איראן בסוריה. לדברי דיפלומטים בניו יורק, האיראנים מתחילים לראות באסד מעמסה שיש להיפטר ממנה.
הנשיא אובמה הכריז כבר לפני יותר משנתיים: "אסד חייב ללכת", אבל לא ברור כיצד תגיב ארה"ב ליוזמה איראנית שתביא להדחתו משום שאז תעלה השאלה הקשה מי יבוא במקומו ומי יקבע מה תהיה זהותו הפוליטית והדתית של מחליפו. ברור שגם רוסיה, שהשקיעה משאבים עצומים בנשק ובתמיכה מדינית להבטחת המשך שלטונו של אסד, תדרוש להיות שותפה בקביעת עתידה של סוריה.