ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על נפתלי בנט והבית היהודי כשותפים המרכזיים שלו בממשלת איחוד הימין שהוא מתכנן. הם אחים לנשק, לאידיאולוגיה ולמדיניות. ״ברית האחים היהודים״. המו״מ עוד לא הושלם לאור תביעות שבנט מציג לקווי יסוד ולאיוש השרים. אף על פי שהזוג בנט את שקד לא אהוב על הזוג נתניהו, יש לשער כי יושג הסכם ובנט יקבל חלק נכבד ממבוקשו.



התקשורת עוקבת אחר המו״מ כמו אחר אירוע ספורטיבי. יהיה או לא יהיה הסכם קואליציוני, ומי יכופף את היד של מי במו״מ? לאמיתו של דבר, הצטרפותו של בנט בתנאיו, ובתנאים הפוליטיים הנוכחיים (ללא יאיר לפיד וציפי לבני כפי שהיה בממשלה היוצאת) מציבה את ישראל על מסלול של מהפכה אידיאולוגית לעבר הימין הקיצוני. אשר לכיוון המדויק, צריך רק להקשיב לבנט עצמו. יו״ר הבית היהודי אומר מה שהוא מתכוון. הבעיה היא שהוא גם מתכוון למה שהוא אומר.



בישראל הבנטית, הפן הדתי-הלכתי יגבר על הפן הדמוקרטי. הבית היהודי עם שותפיו בימין יעביר חקיקה להחלשת בית המשפט העליון. עוגן הדמוקרטיה יתפורר.



ישראל הבנטית תחדל להיות דמוקרטית. היא תעביר חקיקה גזענית נגד המיעוט הערבי וזכויותיו, בין שבחוק הלאום או בחקיקה נוספת. חוק העמותות יקשה על פעולות לגיטימיות של עמותות שמאל, שפועלות בעיקר למען דו־קיום יהודי־ערבי. בתקשורת נשמע יותר ויותר הכפשות של ״השמאל הבוגד והמסוכן״.



בלב פעילותו של בנט - מפעל ההתנחלויות. הוא ידאג להקמת אלפי יחידות דיור בגדה המערבית ובמזרח ירושלים כדי למנוע מדינה פלסטינית. הוא גם ישאף לסיפוח שטחי סי. משמעות מדיניות זו: סוף הזהות הדמוקרטית והיהודית של ישראל והידרדרות במדרון חלקלק לעבר מדינה דו-לאומית. שלא לדבר על כך שזהו הנפץ לאינתיפאדה ולאלימות אזורית.



ישראל של בנט תאבד את זהותה לדעת. היא תהיה מבודדת בעולם כולו, אולי אפילו מוחרמת, ובמצב מלחמתי כלל אזורי. יו״ר הבית היהודי מבקש לעצמו את תיק הביטחון או החוץ. מוצע לו כנראה תיק החינוך. אם לבחור היכן יביא פחות נזק, זה יהיה דווקא בתור שר החוץ. בשני המשרדים האחרים הוא יסכן את הדור הצעיר.



תדמיתה הבינלאומית של ישראל כבר לא יכול להיות גרועה יותר. ישראלי מלפני עשור שהיה קורא את שורות אלה, יחשוב בוודאי שזה חלום בלהות סוריאליסטי. אך זו אכן יכולה להיות הריאליה שלנו בשנים הקרובות.



אבל האמת חייבת להיאמר: לא בנט הוא האשם העיקרי בהידרדרות הזו אלא ראש הממשלה נתניהו, כאשר פנה פנייה חדה ימינה כדי לשים סוף ליוזמת השלום האמריקאית וכדי להיבחר שוב על כנפי מצביעי הימין הקיצוני.



הכותב הנו מייסד שותף של "מרכז פרס לשלום" ומייסד תנועת "יאללה מנהיגים צעירים"