יש מצוקת דיור בארץ, בטח שמתם לב. קשה לקנות דירה, יקר לבנות דירה, ולוקח שנים להשיג אישור, להפשיר קרקע ולהוציא מכרזים. אבל בעוד היהודים יושבים ומקטרים, או עוברים לגור אצל ההורים, ערביי הנגב והגליל מרשים לעצמם לבנות באופן בלתי חוקי.
הם טוענים שהם עושים זאת כי אין תוכניות מתאר במגזר. אבל מתוך דוח של תנועת ״רגבים״ עולה כי ברוב הכפרים והעיירות בגליל יש שפע של מגרשים המיועדים לבנייה, ועדיין בוחרים תושבי כפרים אלה לבנות באופן בלתי חוקי. למה? בעיקר בשל היעדר אכיפה. ״סיבות נוספות לבנייה הבלתי חוקית הנרחבת ביישובים הערביים נעוצות במאפיינים תרבותיים, כדוגמת סחירות מוגבלת מאוד של קרקעות, הרגלי בנייה ומגורים צמודי קרקע, ברצון לחמוק ממיסוי והיטלים שונים המייקרים את עלויות הבניה, ועוד. במקרים לא מועטים כרוך בבנייה הבלתי חוקית גם האלמנט הלאומני המצדד בתפיסה נרחבת של קרקעות, ואף בהתרסה מכוונת נגד מדינת ישראל וחוקי התכנון והבנייה הנהוגים בה״.
אתמול החלה שביתה כללית במגזר הערבי כדי למחות נגד מה שהם מכנים ״מדיניות הריסת הבתים״ במגזר, ולא פחות מ״ניסיון לטיהור אתני ולדילול האוכלוסייה הפלסטינית בישראל״.

ובכן, הלוואי. הלוואי שמדינת ישראל הייתה אוכפת את החוק הישראלי על שטחים בריבונותה, והייתה הורסת את הבתים הערביים שנבנו שלא כחוק בנגב ובגליל. לא צריך להיות מומחה בקרקעות או בתוכניות מתאר כדי להבין שרוב הכפרים הערביים בגליל בנויים ברמיסת החוק הישראלי, ובהשתוללות בכל קנה מידה. הערבים בגליל בונים איך ואיפה שבא להם, בלי סדר, בלי התחשבות בנוף או בתשתיות, אבל בעיקר - בלי תוכנית חתומה ומאושרת.
כל זה בגליל. בנגב פשוט קוראים לזה ״כפרים לא מוכרים״, כלומר - עצם הגדרת ההתיישבות היא שהיא לא חוקית. אבל בניגוד למאחזים הלא חוקיים שאותם צריך, לדעת המדינה, להרוס, את אלה צריך לתכנן, לספק להם חשמל מסודר, ולבסוף - להכשיר.
מדינת ישראל, באמצעות משטרת ישראל נציגתה, כבר מזמן לא נכנסת לכפרים הערביים, כי זה ״יוצר פרובוקציה״. כלומר - היא מפחדת. לכן, לשם הריסת בית אחד במגזר הערבי צריך להביא מאות שוטרים שיאבטחו, והמשטרה פשוט לא עושה את זה. ניקח, לדוגמה, בית באום אל פאחם של עבד אגבריה, שצו להריסתו ניתן לפני שמונה שנים. אפילו פרקליט המדינה שי ניצן התעצבן על גרירת הרגליים של המשטרה וכתב לה: ״לא ניתן להפריז בחשיבות ביצועו של הצו, אשר הפך לאבן בוחן ליכולתנו לשמור ולהגן על שלטון החוק, ולאכוף את הדין ללא מורא ומשוא פנים״.
בקיצור, הלוואי ששביתת ערביי ישראל מוצדקת, ובאמת משטרת ישראל החלה לאכוף את החוק עליו היא אמונה. פשוט קשה לי להאמין.