מאז שעם ישראל הפך לעם - התחילו לשנוא אותו. הרומאים והיוונים, הפרסים והגרמנים, השיעים והסונים, הפלישתים והפלסטינים. היו זמנים שבהם השנאה התבטאה בפוגרומים, באינקוויזיציה, בניסיון השמדה או במסעות צלב.



לפעמים השנאה צפה באופן מתון יותר - בחילול קברים, באלימות כלפי מי שלובש סממנים יהודיים, בשריפת רכוש, בוונדליזם, בירי ספורדי באתרים יהודיים, באולימפיאדה במינכן, בחטיפת מטוסים. לפעמים הגועל צף רק באופן מילולי, בהומור אנטישמי, בקריקטורות של אף ארוך או עכברוש יהודי, בפרוטוקולים של זקנים, בחוקים מפלים. לפעמים זה רק מבט.



למה? ככה. הסיבות לשנאת ישראל ולאנטישמיות מגוונות כמספר המדינות שבהן הן מופיעות. לפעמים זה כי אנחנו מוצלחים מדי כלכלית, או כי הלווינו יותר מדי למלך והוא חייב לנו, או כי הלשנו לרומאים בעניין הזה של ישו, או כי אנחנו חכמים מדי, או כי אנחנו מתבדלים, או כי אנחנו נראים שונה, או כי אנחנו נטמעים. תמיד יש סיבות, ברוך השם.



הסיבות האמיתיות המוזכרות לעיל לעולם לא נאמרות, אלא עטופות בשקר שמתאים לרוח התקופה. מדם של ילד בלונדיני שהשתלב במתכון סודי של מצה עשירה במיוחד ועד לעובדה שאנחנו, היהודים, שולטים בכל מרכזי הכוח הכלכליים בעולם, את הכל הדעת סובלת כשהשקר נח על מצע נעים של שנאה, שנזרעה בנפש מקדמת דנא.



היום הבון טון הוא זכויות אדם, אז האנטישמיות מקבלת פנים של אבירי זכויות הפרט. שונאים אותנו היום כי אנחנו רוצחים את העם הפלסטיני, קוצרים את איברי ילדיו, מעקרים נשים ערביות, בוזזים ואונסים (לא מספיק, מסתבר, חכו להמשך), ולפיכך - לגיטימי להעניש אותנו בכל העולה על הדעת. ברוכים הבאים לעולם ה־BDS.



"הם ממציאים רציונל לשנוא את ישראל", אומר חן מזיג, ראש stand with us ישראל. זהו הארגון המתייצב מול תאי החרם באוניברסיטאות ברחבי העולם ושולח נציגים להגן ולהסביר את הצד הישראלי בסיפור. "כשיש רציונל וישראל הופכת למוקצה, גם אלימות הופכת להיות מוצדקת", אומר מזיג. "שמעתי דברים איומים בקמפוסים. הגעתי לאוניברסיטת סיאטל כצעיר שמאלני, והייתי בטוח שישמחו לשמוע שבצבא הייתי במינהל האזרחי ופעלתי גם לטובת הפלסטינים והדו־קיום. נדהמתי לגלות שההתנחלויות הן לא העניין, אלא עצם קיומה של ישראל".



השבוע התבשרנו על כך שאיגוד הסטודנטים הבריטי החליט להחרים אותנו כי שקר כלשהו. הם אפילו קראו לממשלת בריטניה לא לחמש את ישראל. כמה כוח יש לאיגוד הזה? כנראה שמעט מאוד. האם ממשלת בריטניה תבטל הסכם נשק עם ישראל בגללו? מסופקתני. בכל מקרה, לא זכורה לי עסקת נשק משמעותית עם הממלכה המאוחדת לאחרונה, ויש לי תחושה שזה לא מה שישבור את צה"ל.



ארגוני ה־BDS עובדים קשה כדי להחרים אותנו, והם גדלים כל הזמן. בעוד ב־2001 היה תא BDS אחד באוניברסיטה בארה"ב, היום יש 90. והם עושים המון רעש. הפגנות ועצרות, מיצגי אימה ומצעדים, ויש אפילו כמה מרכולים בעולם שלא מוכרים תוצרת ישראלית. "אחת המרצות באוניברסיטת סקרמנטו שאלה אותי 'כמה פלסטינים אנסתם?', וכשעניתי לה שלא הרבה, היא האשימה אותי שזה משום שאנחנו גזענים. שאלתי אותה כמה פלסטינים צריך, לדעתה, שנאנוס בכדי שלא נצטייר כגזענים בעיניה", מספר מזיג. אין גבול לאבסורד.



בישראל מתייחסים לארגוני החרם ברצינות רבה. בחדשות בטלוויזיה נוכל לראות מדי שבוע כתבה על כך שהכלכלה הישראלית בסכנה בעקבות הדה־לגיטימציה שנעשית על ידי ארגונים אלו, ורזי ברקאי מקדיש בתוכניתו בגלי צה"ל פינה בכל יום למעקב אחרי ה־BDS. העניין היחיד הוא שזה לא קיים.



התקשורת הישראלית יוצרת את ההיסטריה הזאת מטעמים פוליטיים. הנתונים מראים שהשוק הישראלי לא נפגע מהחרם, כי אין חרם. השוק הישראלי נפגע כי כלכלת ברה"מ נפלה, למשל. יש אולי סופרמרקט באריזונה שלא מוכן למכור שקדי מרק, אבל זה הפסד שלו. שקדי מרק זה טעים.



אף אוניברסיטה עד כה לא החרימה את ישראל. הן כן מדברות על הלגיטימיות או על חוסר הלגיטימיות שלנו, אבל כך היה תמיד. יש גל מתגבר של ניסיונות להחרים אותנו, אבל ניסיונות הם לא חרם. ובמקביל לאירועים נגד ישראל, מתקיימות גם עצרות בעד, והמצב לא כל כך נורא אחרי הכל.



אז למה התקשורת בוחרת להציג קטסטרופה כשבמציאות היא לא קיימת? בגלל ביבי. אם יצליחו להוכיח שנתניהו אחראי באופן ישיר לבידודה של ישראל בעולם, למפלת האקדמיה שלה ולדרדור הכלכלה לשפל - הם יוכיחו שהציבור מטומטם כשהוא בוחר בו שוב ושוב, ואולי ימנעו בכך בחירה מחודשת במפלגות הימין הכה הרסניות לעתיד המדינה, לדעתם. ה־BDS משרת את השמאל בישראל, ולכן הם מטפחים אותו.



אבל כנראה שאלו המעלים את נושא ה־BDS שוב ושוב ונותנים לו במה, לא התעמקו במטרה הסופית של הארגון. אנשי החרם לא יסתפקו, לדבריהם, בכינונה של מדינה פלסטינית לצד ישראל. הם דורשים זכות שיבה של ערביי 48'. הם רוצים שתי מדינות פלסטיניות במרחב. הם לא רוצים בפתרון שתי המדינות, ישראל ופלסטין, אלא פלסטין לצד פלסטין. הם ישקטו רק כשנוכחד.