ביקורת נשמעת בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת לקראת שיבוץ חבריה לוועדות המשנה הסודיות. ח״כ אורן חזן שובץ, כידוע, להיות חבר בוועדת החוץ והביטחון. על פי הביקורת, שנשמעת מכמה חברים ותיקים בוועדה, לא ייתכן שח״כ חזן ייחשף לסודותיה הכמוסים ביותר של מדינת ישראל.

״זה מצב אבסורדי״, אמר לי אתמול חבר בוועדה, ״אלה ועדות שרק ח״כים שנחשבים שומרי סוד בסיווג גבוה יושבים בהן, בהחלט ייתכן מצב שבשבוע הבא אורן חזן יישב שם ויהפוך שותף לכל סודות המדינה. זה אדם שהיום הוא כאן, ומחר אתה לא יודע עם מי הוא מדבר, ועל מה״.
ביום שני הקרוב יחלק יו״ר הוועדה, ח״כ צחי הנגבי, טפסים לחברים. כל אחד מהם יסמן שמות של שלוש ועדות משנה שבהן הוא מעוניין להיות חבר. הנגבי, על פי עדותו, ימלא את משאלותיהם של הח״כים. הם ישובצו בוועדות המשנה שיבקשו, בחריג אחד: ישנה ועדת משנה שאינה פתוחה לכל חברי הוועדה. את חבריה של הוועדה הזו ממנה היו״ר בסמכות בלעדית, אין שם מפתחות קואליציוניים ויושבים שם רק ח״כים עם סיווג ביטחוני גבוה.


ימלא את משאלותיהם של הח״כים. הנגבי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 
כל שאר הוועדות (מדובר בכ-10 ועדות משנה) יחולקו על פי בקשות הח״כים. גם בוועדות המשנה הללו נחשפים סודות מדינה חשובים וכמוסים. ״כמעט בכל ועדות המשנה נחשפים הח״כים לסודות בקנה מידה נרחב״, אמר אתמול חבר ותיק בוועדה, ״נראה לי שלאור מה שמתפרסם בימים האחרונים, לראות שם את אורן חזן זה לא פחות מסיוט״.

הבעיה היא, שידיו של הנגבי כבולות. גם אם היה רוצה לעשות מעשה, איש אינו יכול לגזור על חבר כנסת לא להשתבץ לוועדות. מרגע שמונה אורן חזן לוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, הוא רשאי להיות חבר בכמה ועדות משנה (למעט הוועדה הרגישה ההיא) ואיש לא יכול לעשות דבר בנושא.

״אלה פורומים כמוסים, רגישים וחסויים״, אמר לי אתמול גורם המקורב לוועדה, ״קשה להעלות על הדעת שהדברים שיושמעו שם לחברי הכנסת יכולים או עלולים להגיע מתישהו לגורמים לא אחראיים״. הגורם הוסיף כי דמותו של חזן, כפי שמשתקפת בימים האחרונים, היא של אדם משולח רסן, לא אחראי, לא אמין, שנותן דרור ללשונו. ״לחשוב שהאיש הזה הולך להפוך לשותף סוד בדרגה רגישה כל כך, מעורר חלחלה״, אמר הגורם.