לשר האוצר משה כחלון אצה הדרך. ההתקפה החריפה של שר הפנים סילבן שלום נגדו בישיבת קבינט הדיור השבוע בעקבות העברת מינהל התכנון ממשרד הפנים למשרד האוצר לא ריפתה ידיו.

שר האוצר מתחיל להבין שלא יהיה לו קל, וזאת הסיבה שתוכנית הדיור החדשה (והלא סופית) שהחליט לחשוף אתמול בוצעה בתיאום מלא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצורך העניין הוא נפגש איתו השבוע פעמיים. התוכנית תובא לאישור קבינט הדיור בשבוע הבא. טוב שכחלון מציג סוף־סוף תוכנית. שוק הנדל״ן סבל בשבועות האחרונים מאי ודאות שהזכירה את תוכנית מע״מ 0% של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד.

התוכנית כוללת כצפוי סדרת מהלכים מהעבר ומההווה. המדובר בדיור למשתכן (הטבות במחיר לזכאים), המרת משרדים לדירות מגורים, עידוד הבנייה במרחב הכפרי, הסכמי הגג עם הרשויות המקומיות לבניית 95 אלף יחידות דיור והסרת והוספת עובדים זרים.
ההפתעה הגדולה בתוכנית נוגעת בעצם למה שאין בה, ואלה ענייני המיסוי על דירות להשקעה. בעקבות שיחות עם אנשי מקצוע, יועצים וסתם יועצי אחיתופל גזירות המס כמעט שנעלמו ממנה. האוויר יצא מהבלון ובמקום מיסוי קיבלנו ניסוי.

כחלון נבהל ונזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים. פעילי שוק הנדל״ן והקבלנים יכולים לנשום לרווחה. התוכנית אינה כוללת הטלת מס על משכירי דירות (בסכום של עד 5,000 שקל), מחשש מוצדק שהמס יגולגל אל השוכרים. בהתאם להמלצת רשות המסים, לא יוטל מס שבח על קוני דירות להשקעה, המהווים כ-25% מקוני הדירות.
גם מס הרכישה על דירות להשקעה יעבור דיאטה רצינית. אם תחילה דובר על שיעורים מפחידים של 20%־25% מהשקל הראשון, יופחת המס העדכני ל־8% בדירות בשווי של עד 4.5 מיליון שקל ו־10% בשווי גבוה יותר. נוסף על כך, תקופת הפטור ממס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה תקוצר לשנתיים ותקופת הפטור במכירת דירה ״במעבר״ (קניית דירה כשהדירה הראשונה לא נמכרה) תקוצר לשנה. אלה הם עיקרי התוכנית להדברת יוקר המחיה בשוק הדיור. המשקיעים שהזדרזו במאי לקנות דירה להשקעה יכולים להירגע מכיוון שהפגיעה בהם תהיה מינורית. נגמרו התירוצים והקבלנים מוזמנים להתחיל לבנות.
אומנם כחלון לא התחייב ללוח זמנים כלשהו להורדת המחירים, אבל נראה איך הוא ישרוד אם בתוך שנה מחירי הדיור לא יתחילו לרדת. ההתקפה בעקבות בריחתו מהטיפול בשוק הגז תהיה כאין וכאפס לעומת האינתיפאדה שתחכה לו בסיפור הנדל״ן.
המאמר המלא יתפרסם מחר.במדור "שוטף פלוס" ב״מעריב־סופהשבוע"