הרתעה היא משחק שחמט שבו שני הצדדים מנתחים את מהלכיהם ואת מהלכי הנגד בנתיב של הסלמה ובמישורים השונים. במישור הצבאי והמדיני, במישור כוח העמידה ועוד. במשחק הזה הצד שיגיע למסקנה שלאויב יכולת מכה מכרעת, אחרונה בסולם ההסלמה ובלתי נסבלת, יורתע.

כדי שהרתעה תפעל בעזה, ותמנע התקפה על ישראל, על חמאס להפנים שבידי צה״ל יכולת מכרעת לפגוע באנשיו הפועלים במערכות המנהרות שמתחת לעיר עזה. עליו גם להפנים שישראל תוכל לעשות זאת בלי לפגוע באזרחים.
נוכחנו בעבר שפגיעה באזרחים עזתים או נדידה של מאות אלפי פליטים בתוך הרצועה לא משפיעות על כוח העמידה של הזרוע הצבאית. גם פגיעה בתשתית האזרחית לא השפיעה עליהם, ולא הביאה אותם להפסיק לרצות להילחם. חמאס גם מכיר את רגישותנו לפגיעה באזרחים, בעוד הוא אדיש לכך.

הזירה המדינית נוהגת בצדדים איפה ואיפה. זאת בשל נוכחות סונית גדלה באירופה ושליטה אסלאמית באו״ם. במלחמה בעזה, המעטפת המדינית תתחיל להיות עוינת לישראל לאחר פרק זמן קצר יחסית. אירופה וארצות הברית יהפכו סובלניות פחות נוכח פעולה ישראלית מתמשכת בעזה. מאחר שחמאס מודע לכך, הוא ישאף למערכה ממושכת שבה ישראל תיאבק להשיג את יעדיה בדרכה הזהירה.
חמאס גם שומע את השיח בישראל על חוסר ההיגיון שבכיבוש הרצועה ואת המסקנות המושמעות בגלוי מפי מנהיגים בישראל, כי צה״ל לא יכבוש אותה. במשחק השחמט, טרם מלחמה, מניחה הזרוע הצבאית שצה״ל יילחם בה זמן ממושך, עם מגבלות, ללא יכולת הכרעה.
הדבר משליך גם על מאמצי חמאס במיגור כוחות חדשים הפועלים ברצועה, כמו דאע״ש. נכון שדאע״ש רוצה לסכסך בין חמאס וישראל, ולכן הוא יורה לעברנו מדי פעם. אך חמאס היה משקיע מאמצים גדולים יותר במיגור דאע״ש אם היה חושש ממכה מכרעת של צה״ל. לכן במשחק השחמט של טרם מלחמה, על כל מי שפועל בעזה להניח שאכן לישראל יכולת המכה המכרעת.

צה"ל צריך לבצע "הדגמה" על מנת להרתיע 
מהי יכולת של מכה מכרעת שתרתיע את הזרוע הצבאית של חמאס ואת הגופים האחרים הפועלים ברצועה? זו חייבת להיות יכולת שתאפשר לפגוע כבר בראשית המלחמה בפעילות הצבאית המתבצעת במערכת המנהרות ובחללים שמתחת לתשתית האזרחית בעזה, קרי ב״מטרו״. אם עדיין אין יכולת כזו, אז יש לפתחה. זו יכולה להיות מערכת נשק שחודרת לעומק של 50 מטרים ויותר, בלי לגרום לנזק סביבתי מעל לפני האדמה, קרי לאזרחים, מתפוצצת בעומק וגורמת להשמדה של הכוחות שפועלים שם. 
הדבר יביא לפגיעה במפקדים ובראשי חמאס הצבאי ובלוחמים מן השורה. מערכת המודיעין צריכה להצטייד ביכולות לאיתור של מקומות שבהם הפעילות מתקיימת. בדרך זו המלחמה תסתיים תוך זמן קצר וכל המגרעות של מלחמה ארוכה תיעלמנה. כמו כן האויב, שידע על כך, יניח כי יושמד ולכן יירתע.
אם צה״ל מצויד ביכולות שציינתי, עליו לבצע ״הדגמה״ על מנת להרתיע. אם לאו, על צה״ל להשקיע משאבים משמעותיים כדי לפתח ו״להדגים״ את המערכת הזו. ״הדגמה״ היא חיונית לצורך הרתעה. זוכרים את המלחמה נגד הצוללות במלחמת העולם השנייה? אני מתכוון למשהו דומה אך מדויק יותר, בהתאם לטכנולוגיות העדכניות. אין מדובר ב״פיצוח הגרעין״. הדבר בר השגה ונדרשת רק החלטה.
כאשר בידי צה״ל יהיו האמצעים האלה, שאף ״יודגמו״, הדיון במטה הזרוע הצבאית של חמאס, בטרם מלחמה, יביא אותם למסקנה שלא כדאי להתחיל לטפטף טילים לעבר ישראל ושיש למנוע בכל מחיר מגופים אחרים לעשות זאת. שאם לא כן, הם ייפגעו במכה המכרעת. זו תהיה הרתעה. כל הדיבורים האחרים, כולל איומים ומילים, לא מרתיעים עוד. •
הכותב הוא חבר במועצת הביטחון לישראל