למשה כחלון לא חסרות צרות. שר אוצר עם קואליציה מינימלית (כולל אורן חזן), עם צקלון מלא בעיות דחופות לפתרון, עם שק של הבטחות לבוחר ועם גירעון תקציבי ואינסוף פיות רעבים להאכילם (מתנחלים, חרדים, תקציב ביטחון, מחאת סרדינים וכו'). כחלון הסתער על המשימות שלפניו במרץ רב, השיג לעצמו את התיקים הדרושים, בנה לעצמו ארגז כלי עבודה שכמותו לא היה לאף אחד לפניו, ורק לדבר אחד לא התכונן: לאפשרות שהבעיות יצוצו בבית פנימה.
 
בשבועות האחרונים, ובעיקר בימים האחרונים, הולך וגובר המתח הפנימי בתוך ״כולנו״ של כחלון. כיסים קטנים של אי שביעות רצון והתמרמרות כבר התפשטו בתוך המפלגה בת 10 המנדטים, אבל הטראבלמייקרים העיקריים הם שניים: חבר הכנסת מייקל אורן, שהפך בימים האחרונים לכאב ראש בינלאומי של ממש, והשר יואב גלנט, שהמתח בינו לבין כחלון אינו חדש, אבל ממריא לאחרונה לשיאים חדשים.
 
לשני אלה אפשר להוסיף את ח״כ אלי אלאלוף, שאינו מרוצה מהעובדה שלא זכה לתפקיד ביצועי. אללוף חגג כבר את גיל 70 ואין לו כוונה לבוא לפוליטיקה ליותר מקדנציה אחת. במצב הזה, הוא קיווה לתיק או לתפקיד ביצועי, שלא קיבל. יחד עם זאת, חובה להוסיף כי אללוף מסתפק בהערות של אי שביעות רצון, אך מתפקד באופן מושלם מבחינת ״כולנו״ ומשתף פעולה באופן מלא עם מטרותיו של כחלון.
 

נתחיל דווקא בגלנט: רבים הזהירו את כחלון לפני שהחליט לגייס את גלנט ל״כולנו״ (גילוי נאות: לא הייתי בין המזהירים), היום הוא מבין למה. גלנט ממורמר מהעובדה שכחלון רוקן את התיק המיניסטריאלי שמסר לו מראש והשאיר אותו בתפקיד ״שר לענייני עמידר ורישום הקבלנים״. בשיחות שגלנט מקיים לאחרונה עם גורמים בתוך ״כולנו״ ומחוצה לה, הוא מביע את תסכולו על המתרחש, על העובדה שנותר כמעט ללא תעסוקה. תרשים זרימה שפורסם באחד העיתונים הכלכליים, להמחשת המערכת שהקים כחלון לטיפול במשבר הדיור, הציג את גלנט בתחתית הטבלה, מתחת לכחלון, אפילו תחת אביגדור יצחקי, שחקן הרכש של כחלון לנושא הדיור. התרשים הזה לא עבר ״חלק״ אצל גלנט ותדלק עוד יותר את בלוטת התסכול המוגדלת שלו.
 
מן העבר השני, אצל כחלון מודעים לבעיה ומקטרים על גלנט כמעט מהיום הראשון. אמירתו של גלנט מלפני כמה שבועות, כי בכל פרויקט דיור שייבנה על קרקעות מדינה יוקצו עד 5% מהדירות לדיור ציבורי, התקבלה אצל כחלון בהפתעה. האמירה לא תואמה עם כחלון או עם אנשיו ונתפסת כהבטחה חסרת כיסוי שלא נאמרה בסמכות או בעקבות תכנון מוקדם. גלנט, שצבר לא מעט ניסיון במאבקים מהסוג הזה, סינדל בעצם את כחלון כי הוא מתבסס על עיקרון שנמצא במצע ״כולנו״, שאליו שר האוצר לא יכול להתכחש. האמירה הזו לא תרמה ליחסים בין שני הצדדים, שמוגדרים כעת כ״שלום קר״. מקורבי כחלון אומרים על האמירה הזו משפטים כמו ״אז גלנט אמר״, והסימנים הללו לא מבשרים טובות לגבי העתיד.
 
החזית הבוערת יותר כרגע היא זו שהדליק, בהפתעה, מי שנראה במבט ראשון כילד הטוב הקלאסי, החנון המפלגתי, השגריר לשעבר, ד״ר מייקל אורן. סדרת המאמרים שפרסם כקידום לספר שכתב על תקופת כהונתו בוושינגטון נתפסת אצל כחלון כפיגוע אסטרטגי לכל דבר. המאמר האחרון, שבו אורן תולה את הסיבה למשיכתו של הנשיא אובמה לאסלאם בכך שננטש בילדותו על ידי שני אבות ממוצא מוסלמי, העצימה מאוד את המשבר מול הבית הלבן והכניסה את סביבתו של כחלון לוויברציות. הבעיה של כחלון היא שהדוברת של אורן התריעה כי הוא כתב שלושה מאמרים לקראת פרסום הספר. בינתיים פורסמו רק שניים מהם. ״לך תדע מה מצפה לנו במאמר השלישי״, אמר אתמול אחד ממקורבי כחלון.
 
ב״כולנו״ לא מוציאים מכלל אפשרות שד״ר אורן מבין פוליטיקה ומקושש את דרכו לליכוד, אם וכאשר תחליט ״כולנו״ להתמזג במפלגת השלטון, או לקראת הקדנציה הבאה. זה בולט לאור העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא התנער מדברי ד״ר אורן, כפי שציפו ממנו האמריקאים לעשות, והשאיר את העבודה הזו דווקא לכחלון. אצל נתניהו דווקא חיככו ידיים בהנאה למקרא דבריו של אורן. אצל כחלון, ממש לא.
 
שר האוצר, שמתפקד כרגע גם כמבוגר האחראי של הממשלה, מיהר לשגר מכתב לשגריר ארה״ב דן שפירו, ולהתנער מדבריו של הח״כ הסורר שלו. ״יש כאן גם מדינה״, אמרו מקורביו של כחלון כשנשאלו מדוע שיגר שר האוצר מכתב לשגריר ארה״ב בעניין התבטאויותיו של אורן, ״אין סיבה שניתן לאיש הזה לסבך את כחלון עם נשיא ארה״ב, יש לנו מספיק בעיות בוערות להתעסק איתן״.
 
כך או אחרת, ד״ר אורן נמצא כעת בארה״ב למסע הרצאות והופעות פומביות לקידום ספרו (״בעלת ברית״). הוא ייתקל שם באדמה חרוכה מבחינת הממשל האמריקאי, וצפוי להיתקל כאן, בשובו, במצב דומה מבחינת מפלגת הבית שלו. עד כמה ההתפתחויות הללו יסיטו את כחלון ממטרותיו, נדע רק בהמשך.