לאחר שהתעורר חשד אתמול (ראשון) כי שניים מעובדי חברת "הפניקס", נדבקו במחלת החצבת, פרופסור יהודה כרמלי, מנהל היחידה לאפידמיולוגיה בבית החולים "איכילוב", מסביר על המחלה.



חצבת היא מחלה מידבקת המתפשטת באוויר במהירות רבה ונחשבת לאחת המחלות המידבקות ביותר שיש. בעיקרון, אם שמים אדם חולה חצבת בין אוכלוסייה של אנשים רגישים, כל חולה ידביק בממוצע כ־20 מהאנשים סביבו. עם זאת, רוב האוכלוסייה בישראל מחוסנת מפני חצבת.



חצבת היא מחלה שחולים בה פעם בחיים בלבד. לכן, מי שנולדו לפני שנת 1957, אז הייתה המחלה נפוצה, נדבקו ככל הנראה בילדותם ולכן הם מחוסנים מפניה כיום. מאז סוף שנות ה־70 ניתן החיסון בגילי ילדות לכל יליד הארץ שעוקב אחר שגרת החיסונים ודואג לקבל אותם, כך שגם לאלו אין סיבה לדאגה. עיקר החשש הוא עבור מי שנולדו בין 1957 לסוף שנות ה־70. בקרב אלה - חלקם חלו וחלקם לא, ולכן לא כולם מחוסנים.



מאז שחיסון החצבת נכנס לשגרה ועד לחודשים האחרונים, נעלמה מחלת החצבת מישראל. זה קרה בגלל שנוצר מצב שנקרא ״חסינות העדר״, כלומר, אם מחסנים את רוב האוכלוסייה - לרוב אין תחלואה. עם זאת, בשנה האחרונה החלו להגיע לארץ מקרים של המחלה, ומכיוון שלא 100% מהאנשים מחוסנים, ההדבקה נמשכת.



ההערכה היא שהחצבת הנוכחית הופיעה משני מקורות: זן אחד של הנגיף מארצות הברית, כשהתפרצות גדולה שאירעה בדיסנילנד הובילה לכמה עשרות מקרים של הידבקות. זן שני ושכיח יותר מגיע מהפיליפינים, כך שמספיק שתייר משם ביקר בארץ, או שישראלי שהיה שם הביא איתו את המחלה, כדי שתחל ההדבקה.



כשחולים בחצבת בגילאי הילדות, מדובר במחלה לא נעימה אבל כזו שבדרך כלל לא משאירה סימנים. אולם כשהיא מגיעה בגיל מבוגר יותר, היא עלולה להסתבך. בתקופות שבהן היה נדבק במחלה כמעט כל אדם, היינו עדים לפגיעות משמעותיות, כולל נזקים מוחיים, פגיעות בכבד ואפילו מוות. המחלה קשה בעיקר בחולים מבוגרים, במדוכאי חיסון או בנשים בהריון, אז נראים סיבוכים דומים. מרבית האנשים אומנם אינם הופכים לחולים קשים, אבל אנחנו רואים שאחוז המקרים שמתפתחים לחמורים הולך ועולה עם השנים.



כשמגיע חולה לחדר המיון עם תסמיני המחלה, חשוב לדאוג שחולים אחרים לא יהיו בקרבתו כדי למנוע הדבקה. חדרי המיון מאורגנים בעניין הזה ויודעים לזהות חולים בצורה מהירה, להעבירם לבידוד, ואם יש צורך, לאשפזם כך שלא יסכנו חולים אחרים, ואם לא, לשחררם. בכל מקרה אותם חולים יקבלו הנחיות להישאר בבית ולהימנע מלהסתובב ברחובות.