ספק רב אם בלשכת ראש הממשלה עוקבים אחרי המתחולל בזירה הדחוסה והקולנית של המתמודדים למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות 2016.



יש דברים חשובים יותר הדורשים את תשומת הלב והטיפול של אנשי הלשכה ולכן אפשר להבין שהתפתחויות במתחם הפוליטיקה המפלגתית פנימית בארצות הברית הן לא ברשימת הנושאים הדורשים תשומת לב.



אבל היות שידוע ומפורסם שאהדת בנימין נתניהו שמורה למפלגה הרפובליקנית והיא המועדפת עליו ואותה הוא מבכר על פני יריבתה המפלגה הדמוקרטית,  מן הראוי שיהיה מודע לכך שהמפלגה "שלו" בארצות הברית בצרות צרורות. הבחירות לנשיאות הן רחוקות ויתקיימו בעוד 16 חודשים. אבל מערכת הבחירות התחילה הפעם מוקדם, מאוד מוקדם. הרפובליקנים משתוקקים לכבוש את הבית הלבן ב-2016 וזה מובן והגיוני.



אבל הלהיטות הזאת סחרחרה את דעתם של פוליטיקאים רפובליקנים שכל אחד מהם מאמין שהוא יודע איך להנהיג את אמריקה ואת העולם החופשי. זירת המועמדים הרפובליקנים הפכה לפראסה שלדברי פרשנים ותיקים בושינגטון ובניו יורק נלעגת ודוחה בהיקף חסר תקדים בתולדות מערכות הבחירות בארצות הברית.



הצטרפותו של דונאלד טראמפ למירוץ הרפובליקני והתנהלותו הגסה וחסרת המעצורים לא נגד הנשיא אובמה – אלא נגד רפובליקנים בכירים, מהם סנטורים נחשבים ומוערכים כמו הסנטור הותיק והמכובד ג'ון מ'קיין,  דירדרה את המירוץ הרפובליקני למחזה עוועים ולבזיון שכמותם לא נראו בפוליטיקה הפנימית האמריקאית מזה שנים רבות.



בינתיים, הפרחח הזה דונאלד טראמפ מקבל שיעורי תמיכה גדולים בסקרים והוא מקדים את כל שאר המועמדים. אבל זה ארעי ולדברי פרשנים מבטא תחושות של ריחוק מהממסד המפלגתי. הנהגת המפלגה הרפובליקנית תדאג לכך שטראמפ לא ישאר במירוץ.



אבל הנזק למעמדה של המפלגה הרפובליקנית ולסיכוייה לכבוש את הבית הלבן ב-2016 כבר נעשה. וזה לא טוב, מאוד לא טוב לראש הממשלה בנימין נתניהו. המפלגה "שלו" באמריקה נראית רע מאוד. הסיכוי שיהיה לראש הממשלה נשיא רפובליקני, אוהב, חבר ורע להתרועע בבית הלבן נראה לא טוב, בלשון המעטה.



לקראת הבחירות לנשיאות ב-2012 יועצו הקרוב של ראש הממשלה רון דרמר המומחה לענייני אמריקה הלעיט את נתניהו עם הערכות ונתונים שהראו כי


המועמד שייבחר הוא מיט רומני. דרמר, השגריר המוקצה, אוהד מושבע של הרפובליקנים ושיודע את נפש הממונה עליו, שולח עכשיו כפי הנראה לנתניהו הערכות כי למועמד רפובליקני סיכויים מצויינים להיבחר כנשיא ב-2016 . איך אומרים האמריקאים, אפילו מכונית משומשת לא היתי קונה ממנו...



מבחינתו של ראש הממשלה, הצרות של המפלגה "שלו" באמריקה מחייבות זהירות מירבית והתאפקות מיוחדת במאבק שהוא מוביל נגד ההסכם עם איראן – מאבק המתרכז ומתמקד בביקורת על ארצות הברית, תוך התעלמות גורפת מחלקן המרכזי של המעצמות בהסכם הזה. "בישראל שוכחים לגמרי שזהו הסכם ששותפים לו וחתמו עליו המעצמות המרכזיות  והמשפיעות בעולם", אמר לי אתמול דיפלומט בכיר באו"ם. אישור ההסכם פה-אחד אתמול במועצת הבטחון הפגין והבליט את אופיו המעצמתי של ההסכם.



אחד המועמדים המובילים במירוץ הרפובליקני לנשיאות,  ג'ב בוש אמר אתמול, "אם אבחר לנשיא הדבר הראשון שאעשה ודאי שלא יהיה ביטול ההסכם עם איראן". בהתמודדות למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון מובילה בפערים גדולים על פני המתחרים עמה. קלינטון כבר הבהירה באופן חד משמעי את תמיכתה בהסכם עם איראן.



לראש הממשלה לא יהיה קשה להשיג את תמיכתם של מחוקקים רפובליקנים נגד ההסכם עם איראן. המפלגה הרפובליקנית היא המפלגה "של"


נתניהו ואחדים מהם חברים טובים שלו. אבל בכל הנוגע להסכם ולסיכויים לסכלו, עם ידידים כאלה, ראש הממשלה לא צריך לאויבים בגבעת הקפיטול...