ההסתערות של נתניהו על הקהילה היהודית בארה״ב במטרה לגייס אותה למאבק בהסכם הגרעין עם איראן, מוכיחה כי בלשכת ראש הממשלה לא למדו עדיין את המפה המעודכנת של יהדות אמריקה, ולא מודעים שם לשינויים שחלו בתרשים הגורמים המשפיעים והמובילים בקהילה. במפה הישנה - זאת שלפיה ניווט ראש הממשלה את פנייתו ליהודים באמריקה ובקנדה, הסביר להם את חומרת האיום על ישראל בהסכם עם איראן ושידל אותם להפעיל את השפעתם ולסכל את ההסכם - הסיכות האדומות נעוצות עדיין במוקדים המיושנים והלא נכונים.



האופן שבו יושמה היוזמה לקיים שיחת ועידה בשידור חי עם יהודים בארה״ב (שהיא כשלעצמה יוזמה ברוכה), והגופים שנבחרו כערוצי היוזמה, מעידים על חשיבה ארכאית, על אי הכרת החזית היהודית האמיתית ועל העדפת גישה נוחה על פני מאמץ מתוכנן ומושקע. ועידת הנשיאים היהודים והפדרציות היהודיות, שבחסותם התקיימה שיחת הוועידה בין ראש הממשלה לציבור היהודי, הם שני ארגונים מכובדים, אבל אינם בדיוק המסגרת היעילה להעביר ולהפיץ מסרים לקהילה הגדולה. הם רחוקים ממשימה כזאת.



דברו של ראש הממשלה הגיע לאוזניהם של אלה הנקראים ״משוכנעים״. אחרי הכל, הרוב הגדול בקהילה הוא ליברלי, פלורליסטי, מתייחס בסובלנות לחילוקי דעות ושותף לדאגה לביטחונה ולשלומה של מדינת ישראל, דאגה הרווחת בקרב כל חלקי הקהילה.



עם זאת, זה גם הרוב שגורס ומשוכנע שהנשיא ברק אובמה הוא בעל ברית מסור, נאמן לאינטרסים של ישראל ובראש ובראשונה שמר וישמור על עליונותה הצבאית. זהו הרוב שהעניק לאובמה למעלה מ־80% תמיכה בשתי מערכות הבחירות האחרונות לנשיאות. זהו רוב שחרד ומודאג ממדיניותה של ממשלת נתניהו בתחום השלום, וזהו רוב שעוקב בתחושות מיאוס אחרי התנהלותה של ממשלה ימנית־חרדית בישראל.



לחמישה רבנים בעיר בסדר גודל בינוני בדרום דקוטה, מישיגן או ניו ג׳רסי, יש נגישות ישירה לציבור יהודי גדול פי כמה משיש לכל חברי ועידת הנשיאים ביחד. למנהלים, למחנכים נראה שראש הממשלה בנימין נתניהו איננו מודע לגורמים האלה. נראה שראש הממשלה גילה פתאום שבארה״ב יש יהודים. בכל הביקורים הרשמיים שלו בארה״ב מיעט נתניהו להיפגש ולקיים שיחות עם רבנים מקומיים, עם מחנכים ועם פעילים יהודים בקמפוסים. ראש ארגון יהודי סיפר לא מכבר כי בשיחה עם אחד הבכירים במשרד ראש הממשלה הוא הציע את עזרתו בארגון ביקור של נתניהו בארה״ב, שיוקדש אך ורק לקהילה היהודית. "הבכיר פרץ בצחוק ואמר לי 'יהודי אמריקה לא מצביעים בבחירות בישראל׳״.



ראש הממשלה לא מוותר ולא מחמיץ הופעה בכנס של איפא״ק בוושינגטון, אבל זה ארגון שבשנים האחרונות פועל ומתפקד כשלוחה של מרכז הליכוד בוושינגטון. נתניהו מבקש, ובצדק, את עזרתם של יהודי אמריקה במאבקו לסיכול ההסכם עם איראן. אבל כדי לחדד את דאגתם לישראל, לשקם את יחסיהם עם ישראל ולהעמיד מחדש את ישראל בראש הווייתם דרוש הרבה יותר משיחת ועידה אחת, ותהיה מוצלחת ככל שתהיה.



ולמורים בבתי ספר ובמוסדות חינוך יהודיים רק בברוקלין, לדוגמה, יש השפעה על משפחות ובתי אב יהודיים בהיקף ובעומק שראשי הפדרציות לא מעזים לחלום. חוגים ופעילים יהודיים בקמפוסים באוניברסיטאות ברחבי ארה״ב מגלים בשנים האחרונות מעורבות פעילה ואיכותית בנושאים הנוגעים לישראל, שאולי לא מתיישבת לגמרי עם האידיאולוגיה של מחנה הימין בישראל, אבל סטודנטיות וסטודנטים יהודים השותפים למעורבות הזאת הם המאגר של המנהיגים והבכירים העתידיים של הקהילה.