כדורגל הישראלי כמרקחה. בשבועות האחרונים הצהירו מספר שחקני כדורגל כי הם אינם מוכנים לשחק בשבתות וחגי ישראל מכיוון שהם שומרים שבת. התאחדות הכדורגל הישראלית טענה כי אין אפשרות להזיז את כל משחקי הכדורגל לימי חול, וחלק מהם ישוחקו בשבתות, מה שיאלץ את אותם השחקנים לחלל שבת. התקשורת געשה.



חברי כנסת, שרים וועדות הכנסת השונות נדרשו לנושא, דפי פייסבוק נפתחו, חלקם צידדו בעמדת השחקנים וחלקם צידדו בעמדת ההתאחדות. והכל סביב השאלה מה יהיה עם הכדורגלנים המוכרחים לשחק בשבת. אבל על מרכיב אחד כולם דילגו, על הצופה הדתי.
 
הצופה הישראלי מורכב מחילונים ודתיים, מנשים וגברים, ממבוגרים וצעירים, וכולם מעוניינים להגיע לאצטדיון ולצפות בקבוצה המועדפת עליהם - ואני אחד מאותם צופים. את קריירת הצפייה שלי בכדורגל התחלתי אי שם בתחילת שנות ה־90 כאשר הייתי בן 9־10. מאז שעות על גבי שעות, לפעמים שני משחקים ברציפות. מכל ליגה ומכל הבא ליד. העיקר לצפות במשחק שאני כל כך אוהב. אבל, רצה היושב במרומים, וגם אני, וכיפה יש לראשי.
 

והשילוב הזה לא טוב לבריאות, האמינו לי. נבחרת ישראל משחקת בשבת? אני כבר מחכה למוצ”ש כדי להתעדכן כמה הפסידה (בדרך כלל היא מפסידה), בית”ר ירושלים משחקת בשבת? לך תחפש חילוני שיספק לך את מאווייך וידליף את התוצאה.
 
לא קל להיות אוהד כדורגל שומר מצוות, ההחלטה הזו של השחקנים שלא לשחק בשבת היא צודקת. היא צודקת כי כדורגל שייך לכולם, גם לי חובש הכיפה וגם לשכן שלי שאינו חובש הכיפה. היא צודקת כי היא מנגישה את הספורט לעוד עשרות אלפי נערים ונערות המעוניינים להצטרף לליגת הנוער לכדורגל, אך שמירת השבת מבטלת להם את החלום; היא צודקת כי מדובר בבילוי משפחתי; והיא צודקת בעיקר משום שהכדורגל הוא גשר לשלום – באצטדיון אתה יכול לפגוש חילונים ודתיים, ערבים ויהודים, נשים וגברים.
 
נכון, יבואו חברי החילונים ויאמרו “אתה דתי, תתמודד” וגם “זו כפייה דתית”, אבל הטענות הללו לא מחזיקות מים. אני לא כופה את דתיותי, להפך. יס פלנט נפתח בירושלים בשבת? מצוין, שכל אחד יחליט אם ללכת או לא. אני יכול ללכת לסרט ביום ראשון וחברי יוכלו ללכת לסרט ביום שישי, כל אחד יחיה לפי אמונתו. אבל איך אלך למשחק כדורגל ביום ראשון אם הוא שוחק כבר בשבת בצהריים? 
 
הסיבוב “שבת־כפייה דתית” לא מחזיק בסיפור הזה. הייתי רוצה קצת התחשבות מצד חברי החילונים. רוצים להרגיש במקומי? סגלו לעצמכם מנהג קבוע, ובמשך חודש אל תצפו בקבוצה שלכם, גם אם היא משחקת ביום ראשון, ותנסו להרגיש מעט ממה שהצופה הדתי מרגיש.