סוף סוף האמת יצאה לאור. זה לא כל כך מרוץ למועמדות לנשיאות אלא יותר התמודדות בין ערוצי הטלוויזיה בארה"ב מי ישיג רייטינג גבוה יותר משידור העימותים, איזה ערוץ יצבור רווחים גדולים יותר משידור הפרסומות במהלך העימות ואיזה צוות מנחים יקבל ציונים טובים יותר ממבקרי הטלוויזיה.
 
זה התחיל עם העימות הראשון ששודר ברשת 'פוקס ניוז' שריתק למעלה מ-20 מיליון צופים. העימות השני שודר ברשת CNN והשיג שיעורי צפיה מחמיאים. מפיקי תוכנית הטלוויזיה בערוץ הכלכלי Cnbc שאירחה אמש את הויכוח ביקשו וקיבלו רבע מיליון דולר לדקה פרסומת. אם נחוצה היתה הוכחה שמדובר במירוץ בין ערוצי טלוויזיה, סיפקה אותה כותרת ראשית במוסף העסקים של הניו יורק טיימס. "הויכוח ש-cnbs  מתכננת לנצח בו", הכריזה כותרת לכל רוחב העמוד שפורסמה בניו יורק טיימס ערב האירוע. "הרשת (cnbc) מצפה להשיג צופים חדשים והכנסות מפרסומות משידור הויכוח", הסביר העתון.
 
כשהסתיים הויכוח אמש נחשפה עוד אמת מביכה. אחדים מהמנחים והמראיינים של המועמדים הם לא פחות מנותקים, לא פחות שטחיים ולא פחות מגוחכים מחלק מהפוליטיקאים הרפובליקנים השואפים למועמדות מפלגתם לנשיאות. בעימותים הקודמים אחדים מהמנחים הוציאו שם רע לפוליטיקה האמריקאית. בויכוח אתמול, השאלות המטופשות שהופנו על ידי צוות המראיינים והתנהלותם הנלעגת מול המרואיינים ביישו והעליבו את מקצוע העתונות. לעומת צוות המראיינים נראה פתאם דונאלד טראמפ כסמל של הגיון וכובד ראש.
 

מרקו רוביו הסנטור מפלורידה, טד קרוז הסנטור מטקסס אכן תקפו את התקשורת באופן חריף והצטרפו אליהם מושל ארקנסו לשעבר מייק האקבי ומושל ניו ג'רזי כריס כריסטי שהשתלחו בתקשורת ובמראיינים שלדבריהם מבזים את הפוליטיקאים ועוסקים בשטויות. יושב ראש ועדת המפלגה הרפובליקנית ריינס פריבוס נראה המום בתום העימות. בשיחה עם עתונאים במקום תקף בחריפות את מנחי הערב ולעג לשאלות שהיפנו למועמדים. אבל הביקורת שהוטחה נגד התקשורת על ידי הפוליטיקאים הרפובליקנים היתה מאוחרת ומעטה מדי. הם גם התרכזו בהתקפה על הליברליות של אמצעי התקשורת בארה"ב, שמטבע הדברים מרגיזה ומעצבנת את המתמודדים השמרניים.
 
 האמת היא, שחטאה של התקשורת האמריקאית בסיקור המירוץ לנשיאות הנוכחי הוא גדול וחמור יותר מאשמת הליברליות. הגורו הפוליטי הידוע ג'יימס קרבל שיעץ לביל קלינטון בקמפיין הבחירות בשנת 1992 טבע בזמנו את הסיסמה, "זאת הכלכלה, טיפש", שלהערכת פרשנים תרמה הרבה לנצחונו של קלינטון. מי שעקב אחרי אופן סיקור המירוץ הנוכחי באמצעי התקשורת בארה"ב יכול לומר, "זאת התקשורת, טיפש". מטעמי נוחות או פשוט מחוסר נושאים מרתקים, עורכים, עתונאים ופרשנים במדיה הכתובה ומפיקים ברשתות וערוצי הטלוויזיה הם אלה שהמריצו ועודדו פוליטיקיאם רפובליקנים ודמוקרטים להתחיל את המירוצים לנשיאות 2016 מוקדם כל כך, בתחילת הקיץ שעבר, שנה וחצי ויותר לפני הבחירות המוקדמות הראשונות, הפריימריס, שיתקיימו בפברואר שנה הבאה באיווה.
 
כאשר טייקון הנדל"ן הניו יורקי דונאלד טראמפ הכריז ביוני על הצטרפותו למירוץ למועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, עתונאים ופרשנים בעתונות הכתובה, כולל עתונים איכותיים ומובילים, היו הראשונים שקלטו שטראמפ, חסר הנסיון והנימוס ובעל הפה הגדול, הוא אוצר בלום של אנקדוטות וקוריוזים משעשעים. מנחי תוכניות ראיונות מעורכות בערוצים ארציים ובכבלים הם אלה שהתנפלו על טראמפ כמוצאי שלל רב והציפו את התקשורת באמרי השפר שלו, דיווחו אחוזי אקסטזה על העלבונות שהטיח ביריביו במירוץ, לא פסחו על אף אמירה מגוחכת שהשמיע ופירשנו באריכות ובכובד ראש את סיכוייו. 

הם אלה שהעצימו את נוכחותו של האיש הוולגרי במירוץ וסייעו לו להשיג את שיעורי התמיכה הגבוהים. במשך ארבעה שבועות רצופים דונלאד טראמפ היה הכוכב הראשי בתוכניות הראיונות של ימי ראשון המשודרות בערוצים הארציים.
 
לאחרונה נחלשה התעניינות התקשורת בדונאלד טראמפ. הוא התחיל לשעמם. אבל מיד נמצא ממלא מקום - הלא הוא הרופא-המנתח השחור בן קרסון. במאמר פרשנות ארוך ולמדני הסביר הניו יורק טיימס את הסיבה לשעורי התמיכה הגדולים של בן קרסון בסקרים. "הרוגע והנימוס העלו את בן קרסון בסקרים". במאמר הארוך מצטט העתון את בן קרסון המסביר את אופיו השקט והנוח. העתון מצטט פרשנים ומומחים המחמיאים לבן קרסון. אבל אין במאמר אף לא מילה אחת שדנה בכישוריו לכהונת הנשיאות או מתייחסת לנסיונו בשירות הציבורי.
 
המירוץ לנשיאות מתחיל לצבור תאוצה. אופן סיקור המירוץ עד כה לא ייחשב לשעה היפה של התקשורת האמריקאית, וזאת לשון המעטה פרועה. "אני מאוד מקווה ורוצה להאמין שהעתונות והטלוויזיה יתחילו להתייחס ביתר רצינות לא רק למועמדים אלא לבעיות ולנושאים המצפים לנשיא או לנשיאה הבאה", אמר פרשן ותיק בושינגטון. "אני מאוד מקווה שלא אתבדה".