"קשה להפריז בחשיבות הפגישה הזאת", אמר השבוע גורם בכיר בממשלה על פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה. "נתניהו ואובמה נפגשו כבר עשרות פעמים בעבר, אבל הפגישה הזאת היא המכרעת מכולן". המשפט הזה, בגרסאות שונות, נשמע השבוע מכל הגורמים העוסקים בפגישה הזאת, ובעיקר בתוצאותיה.



אבק הקרב בין אובמה ונתניהו על הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות עדיין לא שקע, ולמרות זאת, ואולי מחוסר ברירה, בחדר הסגלגל בבית הלבן וגם בלשכת ראש הממשלה בירושלים מנסים לאחד מסרים וללכת על קו של פיוס; קו שנתניהו התווה בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם והאמריקאים שמחו לאמץ. 
גורם אמריקאי הסביר כי צריך להפריד בין היחסים האישיים בין אובמה ונתניהו, שיישארו בשפל והם כנראה "לא בני תיקון", ובין היחסים בין המדינות, שחזקים מהאישיות שעומדת בראשן. "אף שנתניהו הביא את היחסים לשפל חסר תקדים", אמר אותו גורם והסביר כי "במהלך המאבק על הסכם הגרעין עם איראן, אובמה הבטיח לחברי קונגרס שרצה שיתמכו בו שהוא יפצה את ישראל, ולכן הוא מגיע לפגישה עם נתניהו מחויב לישראל, אבל יותר מכך - מחויב לחברי הקונגרס והסנאט".
 

מעבר לחבילת הפיצוי הביטחונית שנתניהו צפוי לדרוש בפגישה, הוא צפוי גם להציג את דרישותיו בתחום הצבאי והמדיני, בין היתר התמודדות עם המימון האיראני של טרור עולמי בסוריה, בלבנון ובעזה, גל הטרור בישראל והמאבק בהסתה.
 
מעבר לפגישה עם אובמה, נתניהו מתכוון גם להקדיש תשומת לב בביקורו בארצות הברית לעוד שני משברים שנלוו למאבק בהסכם הגרעין בין איראן והמעצמות ולא זכו למרכז תשומת הלב: הקשר בין ישראל ויהדות ארצות הברית שנפגע, והמשבר הפנימי שפרץ בקהילות היהודיות בין מצדדי ההסכם עם איראן למתנגדיו, שתמכו בנתניהו. הפעם בביקורו בוושינגטון נתניהו מתכוון לרצות את כל הפלגים בקהילות היהודיות ולתת תשומת לב במידה שווה גם לרפובליקנים, שעמם הוא מזוהה, וגם לדמוקרטים. 
 
לפני פגישתו עם אובמה יקבל נתניהו אות הוקרה ממכון הריטג', המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית ונחשב ביקורתי כלפי אובמה. לאחר הפגישה יגיע נתניהו למכון המחקר 
 
Center for American Progress, שם ינאם על הנושא הפלסטיני ועל יחסי ישראל־ארצות הברית. מדובר במכון מחקר בעל עמדות שמאלניות, וככל הנראה נתניהו ידבר שם בנאומו על מחויבותו לרעיון שתי המדינות. בעצם האיזון והביקור בשני מכוני מחקר בעלי עמדות מנוגדות נתניהו מקווה להעביר מסר של שלום לאחר המאבק האגרסיבי שניהל נגד הסכם הגרעין עם איראן. נתניהו מקווה שהופעות אלה, יחד עם נאום פייסני על הקשר החזק בין ישראל וארצות הברית בוועידת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, יתקנו את הנזקים שנגרמו בחודשים האחרונים.
 
אבל כרגע, עוד לפני שמתעסקים במהות, גם נתניהו וגם אובמה חושבים על הנראות: על התמונה בחדר הסגלגל של שני המנהיגים לוחצים ידיים ומחייכים אחרי שפל חסר תקדים ביחסי מדינותיהם.