מאז מתקפת הטרור בבריסל נשמעות הערכות של מומחים ישראלים היודעים לספר שאירופה הולכת ושוקעת אל תוך הרדיקליזם האסלאמי. ההגירה של כמיליון פליטים מארצות האסלאם רק הוסיפה שמן למדורת הטירוף המכלה ממילא את אירופה. האם אירופה המוכרת לנו הולכת להיעלם, ובמקומה תוקם יבשת אסלאמית, שנשלטת על ידי אייתוללות או פנאטים מוסלמים? ייאמר בזהירות המתבקשת שהתשובה היא לא. גם האיחוד האירופי לא ייעלם במהרה. למדינות השונות שבתוכו אינטרסים עליונים להישאר במסגרת האיחוד.

אירופה אינה יבשת אסלאמית. בעייתה של אירופה היא פוליטית־תרבותית ולא ביטחונית. מאז מלחמת העולם השנייה אירופה צועדת במסלול אחר מזה המוכר בהיסטוריה האירופית. אירופה של עד מלחמת העולם השנייה הייתה מוכת מלחמות עקובות מדם. עמי אירופה מנוסים במלחמות ארוכות, בפגיעה באזרחים, ביגון ודמע. אירופה שלאחר מלחמת העולם השנייה רצתה לשנות כיוון. המדיניות הליברלית שהונהגה מאז ועד מכת האסלאם הרדיקלי לא הייתה שגויה. הטעות הייתה עצימת העיניים בפני האסלאם הרדיקלי. חלקן של מדינות אירופה שהיו קולוניאליות, כולל בלגיה וצרפת, לא סבל, בלשון המעטה, מהיותם של אזרחים רבים מוסלמים. רוב המוסלמים, נצר למשפחות שעברו לאירופה באותה תקופה קולוניאלית, רואה את עצמו חלק בלתי נפרד מאירופה. הטעות האיומה הייתה האמונה שבארצות אסלאם ניתן להשליט דמוקרטיה מערבית. המחיר של טעות זו בל ישוער. עקרונית, הם צדקו. מעשית, לא הייתה כל אפשרות, וגם לא תהיה כזו בטווח הנראה לעין, להשליט דמוקרטיה נוסח המערב. לא יקרה. 
הטיפול הכושל של המערב בכל מה שקורה בעולם הערבי והמוסלמי מאז האביב הערבי הוא הסיבה העיקרית להתפרצות גל הטרור הפוקד את אירופה. בגלל אידיאולוגיה מוטעית העניק המערב לכוחות הרדיקליים בארצות האסלאם רוח גבית. סוריה, עיראק, לוב ועוד התקיימו כמדינות חילוניות, בעלות משטרים טוטליטריים, שהצליחו להתמודד עם התנועות הדתיות־פונדמנטליסטיות. ברגע שמשטרים אלה מוגרו בעזרת המערב, הדמוקרטיזציה לכאורה הביאה אל קדמת הבמה את הכוחות הדקדנטיים. לוב של קדאפי, עיראק של סדאם חוסיין ומצרים של מובארק דיכאו את התנועות האסלאמיות הקיצוניות. עם היעלמותם של מנהיגים אלה, האסלאם הקיצוני זכה לאהדה.

את דאע"ש ניתן לחסל. המערב צריך להחליט שהוא עושה זאת. קל יחסית להשיג את המטרה הזו. הבעיה היא אינטרסים סותרים של מדינות המערב. כולם יודעים שסעודיה ומדינות המפרץ עומדות מאחורי גל הרדיקליזם האסלאמי, ולמרות זאת הן מקבלות תמיכה מערבית. אם המערב ישנה את יחסו, קל לחסל את דאע"ש. לדאבון הלב, אירופה התעוררה בעקבות מהלכיה של רוסיה בסוריה. רוסיה הוכיחה שניתן לפגוע ברדיקליזם באמצעות מדיניות אכזרית. אין ספק שרוסיה שינתה את המאזן בסוריה מקצה אל קצה. יש לקוות שגם המערב יתעורר ויהיה מוכן לשלם מחיר עבור מלחמת חורמה ברדיקליזם. המחיר יהיה הרבה פחות כבד ממה שמשלמות מדינות אירופה. 
כפי שארצות הברית שינתה את מדיניותה בעקבות אירוע התאומים, כך אירופה תשנה ככל הנראה את יחסה אל המוסלמים שעל אדמתה. שיתוף פעולה מודיעיני ונקיטת צעדים הפוגעים בחלק מזכויות האזרחים אך מגנים על האוכלוסייה - עוד יבואו. ניצנים ראשונים הופיעו בצרפת לאחר הפיגועים האחרונים. גם בגרמניה, בריטניה ומדיניות נוספות באיחוד ננקטים צעדי מנע. 
אירופה למודת ניסיון במלחמות ארוכות. האסלאם לא יכריע אותה למרות הפסימיות של מומחים שונים. כשאירופה תתגייס למלחמת חורמה ברדיקליזם האסלאמי, ידה תהיה על העליונה. 
הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.