אם לשפוט על פי המינויים הבכירים ביותר שביצע דונלד טראמפ, החששות מכך שהוא בלתי צפוי היו רק הקדימון: עכשיו מתברר כי מה שצפוי מבהיל ומפחיד יותר. המינוי הבכיר הראשון, סטיב באנון כיועץ אסטרטגי, מעורר תהיות קשות וביקורת נוקבת בקרב ארגונים לזכויות אדם. המינוי הצית פולמוס מכוער סביב השאלה אם השקפותיו של באנון והיותו ראש אתר חדשות שפרסם תכנים אנטישמיים מובהקים מצדיקים את הגדרתו כאנטישמי, או שאפשר להתנחם בכך שהוא רק גזען קיצוני, בדלן רדיקלי, ששאיפתו המוצהרת היא להקים מפלגה רפובליקנית קיצונית "שתבנה אמריקה חדשה".



אבל מה שיותר מפחיד הם המינויים של טראמפ לשלוש משרות מפתח מרכזיות בממשלו, המעוררים תהיות קשות גם בקרב רפובליקנים בכירים: הסנאטור ג'ף סשנס מאלבמה לתפקיד שר המשפטים, הגנרל בדימוס מייקל פלין ליועץ לביטחון לאומי, וחבר הקונגרס מקנזס מייק פומפיאו לראש סוכנות הביון המרכזית. מדובר בשלושה אישים בולטים, שלפי השקפותיהם הפוליטיות הקיצוניות וההצהרות הגזעניות בנושאים חברתיים שהשמיעו בעבר, משתלבים, הולמים ומתיישבים להפליאה עם הדמות, הדעות, הססמאות והשאיפות שהיו תמצית תעמולת קמפיין הבחירות של טראמפ, שגם אחרי נצחונו זכור וצרוב כפרק שחור, מבעית ומעורר חלחלה בתולדות ארה"ב.



מהתגובות של פרשנים ומומחים שהתבטאו אתמול (שבת) באמצעי התקשורת האמריקאיים עולה הסכמה כמעט כללית שמדובר בשלושה אישים ימניים קיצוניים, לאומנים רדיקליים ובדלנים קנאים. החששות שהובעו נגעו במיוחד להשפעתם השלילית הצפויה בשני תחומים: היחס לקבוצות מיעוטים באוכלוסייה ומדיניות החוץ.



"המינויים הראשונים של טראמפ יצרו מצב רוח של חרדה ותחושות אימה בקרב מיעוטים", נטען בכותרת מאמר פרשנות שפורסם אתמול באתר השבועון "טיים". פרשנים הזכירו כי הנשיא המנוח רונלד רייגן הציע בזמנו את הסנאטור ג'ף סשנס, שהיה אז תובע כללי באלבמה, לתפקיד שופט פדרלי, אבל הסנאט, שהיה אז בשליטת הרוב הרפובליקני, פסל על הסף את ההצעה בנימוק שסשנס הוא גזען קיצוני. ואם לא די בכך, סשנס ידוע גם באהדתו לקו קלוקס קלאן ואמר פעם: "הקלו קלוקס קלאן הם בעצם בסדר גמור".



מייקל פלין, שיקבל את הכהונה שהנרי קיסינג'ר המיתולוגי מילא בממשל הנשיא ריצ'רד ניקסון, ידוע גם הוא בהצהרות גזעניות ולאומניות קיצוניות שהשמיע. פלין, שב־2014 פוטר מתפקידו כמפקד חיל המשלוח באפגניסטן וסולק מהצבא על ידי הנשיא ברק אובמה, התבטא לאחרונה פעמים אחדות באופן מעליב ומשפיל כלפי מוסלמים. "אני שמח שהגנרל פלין יהיה לצדי בעת שאפעל להבסת הטרור האסלאמי", אמר טראמפ. "נו, באמת", לעג אתמול פרשן בערוץ ציבורי. "איך הם יעשו את זה? הם ישלחו חיל משלוח אמריקאי לעיראק ולסוריה?"



מייק פומפיאו, שנבחר לראשות ה־CIA, הוגדר אתמול על ידי פרשנים כ"דמות שחייבת להיות מעל לפוליטיקה ולהימנע מכל קשר ישיר לפוליטיקה".


פומפיאו ידוע בהתנגדותו להסכם הגרעין עם איראן והצהיר כי יפעל לביטולו, אם כי לא הסביר כיצד יעשה זאת. הוא גם ידוע בשנאתו המוצהרת למוסלמים.


"חשבתי שהקמפיין של טראמפ כבר מאחורינו", אמר לי שלשום בכיר בקהילה היהודית, "אבל לפי המינויים האחרונים, נראה לי שהקמפיין רק מתחיל. ומה שגרוע יותר הוא שעכשיו זה לא ססמאות אלא מעשים".