מחר תיפתח במרוקו אחת התערוכות החקלאיות הגדולות בעולם, SIAM, בהשתתפות כ־1,400 נציגים מכ־60 מדינות, והיא צפויה לארח לא פחות מ־850 אלף מבקרים. לראשונה, לבקשת מארגני התערוכה, תפתח ישראל ביתן לאומי, בהשתתפות עשר חברות ישראליות מתחומי האגרוטק, שיציגו למבקרים - חלק נכבד מהם ממדינות אפריקה - את היכולות הישראליות בתחומים כמו חקלאות מדייקת, ניהול מים ופיתוחים מתקדמים להתמודדות עם החשש מהמחסור העולמי הצפוי במזון.

הצבתו לראשונה של ביתן ישראלי היא מהלך עם צבע מדיני חשוב. זהו צעד נוסף ביישום הסכמי אברהם ובחיזוק הקשר שלנו עם מדינות איסלאמיות מתונות. העובדה שדגל ישראל וסמל ישראל יופיעו בחזית הביתן הלאומי, שמובילים מכון היצוא ומשרדי הכלכלה, החקלאות והחוץ, אינה עניין טריוויאלי, ודאי לא שגרתי. למעשה, ביתן ישראלי בתערוכה עולמית במדינה ערבית גדולה נדמה עד לפני כשלוש שנים כאירוע בלתי אפשרי.

התערוכה היא רק ביטוי אחד מיני רבים לעשייה הישראלית בתחום סחר החוץ בימים אלה. ממש לאחרונה הוביל מכון היצוא משלחת גדולה להודו שכללה תעשיינים, יזמים ואנשי עסקים ממגוון תעשיות, בראשות שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת. המשלחת עסקה באיתור הזדמנויות עסקיות חדשות ובטיפוח הקשרים הכלכליים עם הודו, הנהנית מצמיחה גבוהה וצפויה להיות הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

החברות הישראליות נפגשו עם תאגידי ענק וזכו להתעניינות נלהבת. מקבלי ההחלטות בקבוצות הדגישו את חשיבות בניית שותפויות אסטרטגיות למינוף הטכנולוגיות הישראליות לתועלת שני הצדדים.

במקביל התקיים ביקור חשוב, כלכלית ומדינית, של משלחת עסקית באזרבייג'ן בראשות שר החוץ אלי כהן. ביקור זה נערך על רקע התחממות היחסים בין שתי המדינות. המשלחת, שאורגנה על ידי אגף הכלכלה במשרד החוץ בסיוע מכון היצוא ושגרירות ישראל בבאקו, קיימה עשרות פגישות עם חברות וארגונים ממשלתיים באזרבייג'ן, מדינה שיעית הגובלת באיראן.

החדשנות הישראלית בעולמות הרפואה, האקלים, ביטחון המזון והחקלאות, ביטחון מולדת וסייבר, שמשלבים טכנולוגיות חדשניות בתחום הבינה המלאכותית, מעוררת עניין במדינות מפותחות ומתפתחות כאחד.

גם בתערוכת HIMSS בשיקגו, מהמובילות בעולם בבריאות דיגיטלית, השתתפו 17 חברות טכנולוגיות שקיימו בעזרת הנספחים הכלכליים ומכון היצוא מאות פגישות עם גורמים בעולם הבריאות, בהם "נוברטיס", "רוש" ועוד, בין היתר לקראת ביקורים משמעותיים הצפויים בבתי חולים בישראל בחודש הבא.

ישראל מעוררת עניין רב גם בתחום ניהול משק מים והתמודדות עם המחסור הגובר במשאב זה. בין היתר צפוי ROADSHOW של מנהלי חברות מים מהעולם בישראל, כשהאנרגיה מכוונת לוועידת האקלים COP28 שתיערך בדובאי בסוף השנה.

על רקע אי־הוודאות הכלל־עולמית והמשבר הפנימי מבית, שמעורר חשש כבד מהעמקת טביעות אצבעותיו בביצועי הכלכלה הישראלית, יש לפעול להעצמת הסקטורים המובילים של ישראל ולוודא שהיצוא שהגיע לשיאים בשנים האחרונות ימשיך להתחזק.

תרומת היצוא לחוסנה של הכלכלה היא כפולה - גם ברמת הכנסות המדינה אך גם בפריון גבוה. האתגרים שניצבים בפני החברות מצריכים התגייסות של הממשלה באמצעות כלים משמעותיים שיאפשרו להן להתמודד עם אי־הוודאות - להמשיך לגייס השקעות, להעמיק את האחיזה בשווקים קיימים ולפתח חדשים.

אנו בעיצומם של ימים קשים וסוערים. היצוא הישראלי, הגאווה והנחת שמסב מגזר ההייטק לצד חברות מהתעשייה המסורתית, הם עוגן כלכלי שחייבים לשמר בכל מחיר. 

הכותבת היא יו"ר מכון היצוא