שינוי גדול, משמעותי ונדרש לרוב נקרא רפורמה, במידה מסוימת של צדק. לעתים הוא בא מלמעלה למטה, אבל אם רוצים שיצליח אז עדיף הפוך. הביקוש לטיסות עולה בשנים האחרונות בכל העולם בצורה מובהקת, גם אצלנו יש עלייה ברורה בתנועת הנוסעים לישראל וממנה - וזה גרף שפורץ באופן עקבי את התחזיות כלפי מעלה. בשפה פשוטה: אם לא נערוך רפורמה מיידית בשוק התעופה לא תהיה כל רלוונטיות לגרף כזה, פשוט לא יהיה ניתן לממש את הביקושים ההולכים ועולים לטיסות בישראל.

שני שדות תעופה גדולים נדרשים בישראל מסיבות רבות, אולם הרפורמה הנדרשת בתחום היא בצורת החשיבה והתכנון. שדה תעופה דרומי אשר ישרת את תושבי הדרום, שדה בינלאומי שלא יחבר את הפריפריה למרכז, אלא יהפוך את הפריפריה למרכז! אחיו התאום צריך לקום בין עפולה לנצרת, שדה שישרת את האוכלוסייה ההולכת וגדולה בגליל ובצפון הארץ.

את השדות היינו צריכים להתחיל לסלול אתמול - וכאן נכנסת הרפורמה: הקמת שדות התעופה כיעד לאומי, כזה שיוקם על ידי עבודה מועדפת של משרתות ומשרתים במשך שנתיים ויזכה אותם במלגה לתואר ראשון, כך מייצרים חיבור חברתי כלכלי חשוב שייתן תמורה לשירות המדינה.
במסגרת רפורמה מחשבתית יש לתכנן לצד השדות מרכזי תעשייה, מחקר ופיתוח, אזורי תעסוקה ומסחר על מנת לייצר משדה התעופה מרכז חי.

מטוס אל על (צילום: אבשלום ששוני)
מטוס אל על (צילום: אבשלום ששוני)

כל מוסד להשכלה גבוהה יקבל שטח לפקולטה ללימודי התעופה סביב השדות שייבנו וכמובן בתי ספר לטיסה שיקבלו סבסוד ועידוד מדינה שיקומו סביב השדות במסגרת הרפורמה התעופתית.

לפני רכבת ולפני תחבורה ציבורית כדאי לסלול שדות, שבהם ינחתו תיירים שיכניסו מיליארדים רבים ומהם יטוסו ישראלים רבים לחו"ל בכל ימות השנה. כבר אמרנו רפורמה, נכון? אז יש לתת לכל שדה להיות רשות עצמאית ותחרותית בפיקוח המדינה. שדה הנשלט על ידי תאגיד אזורי, המחלק את דמי השימוש והמסים באופן שוויוני בין היישובים הסמוכים. זו רפורמה, שינוי דרך חשיבה - ואם זה יצליח בתעופה, זה יפרוץ לנו את הדרך לתחומים נוספים.

על משרד הסברה כבר שמענו, גם על משרד לקידום מעמד האישה, אבל על המשרד ליעדים לאומיים עדיין לא. מקום שידע לתכלל את הטיפול באותם חמישה צירים מרכזיים הנוגעים באופן אישי ומיידי בכל אזרח ואזרחית בישראל וסוללים את עתידו לשנים ארוכות קדימה. משרד כזה יעסיק את טובי המומחים בוועדות ביצוע, ויתנהל בלוח זמנים קשיח לביקורת הציבור, שאליו יהיה קשוב באופן תדיר. התעופה ויוקר המחיה, ביטחון המזון ושירות המדינה לצד ביטחון אישי. אפשר להתחיל עם החמישה הללו המהווים וקטורים מרכזיים בעתידם של אזרחי ישראל.

התעופה היא משק מסודר, מקצועי ובינלאומי. ניתן ללמוד ממנה דבר או שניים והקשר בינה לבין ענפים נוספים הוא הדוק ביותר. סביב שדות תעופה גדולים בעולם קמים מרכזים. יקומו סביבם אזורי תעשייה ומחלבות, יקומו מרכזי השכלה שיוזילו וינגישו אותה לקהלים חדשים, יקומו מרכזי תעסוקה שיעלו את הכנסת התושבים.

רפורמה היא לעשות דברים גדולים בצורת חשיבה שונה אשר תביא לפריצת דרך. על גב הרוח הזו ממלאים מטוסים את השמיים, בתעופה שהיא מהענפים הצומחים ביותר בעולם כולו. בואו ניעזר בה ונלמד ממנה, והיא מצדה, תשיב לנו רפורמה ראויה.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי