הרפורמה במערכת המשפט, על כל אגפיה, מחויבת המציאות; אבל נקודת הפתיחה שלה לא צריכה הייתה להיות בוועדה לבחירת שופטים. גם ללא יד מכוונת, בבית המשפט העליון מתפתחת בשנים האחרונות הטרוגניות מבורכת. יש שם היום, לדוגמה, שני שופטים שמתגוררים בהתנחלויות - ביטוי שמשמש את כל אלה שרואים בהתיישבות יהודית ביהודה ובשומרון “פשע מלחמה” - ואחד מהם גם צפוי, מכוח שיטת הסניוריטי, להיות בעתיד נשיאו של בית המשפט העליון.

מה שמלמד אותי שאת מהלך הפתיחה צריך היה להתחיל ממקום אחר; מנקודה שתהיה מובנת לכל אזרח - בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק איך קרה שלפי הפרסומים, רבים היו נתונים במשך שנים למעקבים אסורים באמצעות תוכנות ריגול שלא כחוק. החוק מתיר רק האזנת סתר לתקופה מוגבלת; שתחילתה ביום מתן הצו השיפוטי. לפי הפרסומים, המשטרה התעלמה מהחוק. את חלקם של השופטים בהתנהגות מבישה זאת, יהיה מקום לברר.

לפני הרבה שנים, עבודת הגמר שלי לקראת קבלת תואר שני באוניברסיטת תל אביב עסקה בצווי חיפוש. העבודה זכתה להד ציבורי עצום. לא הרבה השתנה מאז. יש שופטים שממשיכים לשמש, לתפיסתי, חותמת גומי לא ראויה. השוטרים נכנסים אליהם ללשכה, במעמד צד אחד ותוך דקות יוצאים עם ערימה של היתרים לחדור לפרטיותם של אזרחים. בזמנו גם מצאתי ששופטים חתמו על טפסים ריקים. לא מצאתי אפילו בקשה אחת שלא נענתה; שלא לדבר על כך שלא נמצא תיעוד מסודר של הדיון החפוז שהתקיים בלשכתו של השופט.

ועדת חקירה, אם תקום, כחלק אינטגרלי מהרפורמה המשפטית, צריכה ללכת לאחור ולחקור שופטים, פרקליטים ושוטרים. אבל מה שיותר חשוב הוא לברר מה נעשה בחומרים שנשאבו שלא כדין מאזרחים. האם חלק מהחומרים הללו עדיין נמצא בכספות של המשטרה ומשמש למטרות לא כשרות, כגון להפעלת לחץ על נבחרי ציבור או הפעלת מכבש על עדים? אם החומרים שנשאבו שלא כדין מגלים, למשל, פרטים אינטימיים, אין פשוט יותר מלומר לעד “סרבן” שמוטב לו לשמור על שלמות נישואיו במקום להתמיד בסירובו להפליל את מי שהחוקרים רוצים בהפללתו.

בד בבד, יש להוציא את המחלקה לחקירות שוטרים (מח”ש) מחיקה החמים של פרקליטות המדינה ולהציב בראשה אדם שלא בא משורותיה. זאת כדי למנוע ניגוד עניינים מובנה בעת שנחקרים שוטרים שפעלו, לטענתם, בהנחייתה או בידיעתה. הייתי גם מקים, בשלב הזה, גוף ביקורת, עם שיניים חדות במיוחד, על פרקליטות המדינה. לא עוד אכיפה בררנית למקורבים וסיכול ממוקד לכל האחרים. לא עוד חקירות סלב ליקירי המערכת המופקדת על אכיפת החוק.