לאחר אישורו בוועדת הכספים, דמותו של תקציב המדינה נחשפה בבירור, ואין עוד מקום לאשליות: הצעת התקציב היא חוק “שבירת לוחות הברית” של השוויון והדמוקרטיה בישראל. כעת יש להתנגד לתקציב בכל האמצעים - בכנסת, במחאה ובזירה הציבורית והתקשורתית. אם אמצעים אלה ייכשלו, על בג”ץ להתערב על מנת למנוע את כל הסעיפים שוברי השוויון שבהצעת התקציב, שכן לפחות ארבעה סעיפים בו ובחוק ההסדרים לא יוכלו לעמוד בביקורת שיפוטית.

ראשית, בהחלטה על הגדלה דרמטית של הקצבאות לאלה שהפכו את אמנותם לאי־פרנסתם, חרגה הממשלה באופן לא סביר מעקרון השוויון בנטל הפרנסה. העמדת תמיכות ללומדי הישיבות, כשווי ערך לעבודה מפרנסת, היא פגיעה בנטל השוויון שפוגעת בשגשוג הכלכלי־חברתי. על בג״ץ לפסול עיקרון נצלני זה.

שנית, חוק קרן הארנונה: בהתערבות ממניעים פוליטיים זרים בהכנסות המסים האוטונומיות של השלטון המקומי הממשלה הסמכותנית מנצלת לרעה את כוחה הריכוזי, כנגד טובת האזרחים, תחת מצג שווא של צמצום פערים, רחמנא ליצלן.

שלישית, הממשלה מתכוונת להעניק היתר גורף לתקצוב בתי ספר ללא לימודי ליבה, בניגוד לחוק ולהסכם הסטטוס קוו מ־1953. הגם שהנושא היה פרוץ גם בשנים עברו, הרי שממשלת הביזה הנוכחית הפכה את החריג ללגיטימי. והנזק ההשכלתי־כלכלי עצום.

רביעית, בתקציב המדינה יש ניצול לרעה של תקציבי הציבור ללימודי כפייה של יהדות דתית דוגמטית לציבור חילוני. על בג”ץ למנוע את האבסורד שבו מיעוט חרדי־דתי כופה את עמדותיו על הרוב החילוני בגלל ניצול כוח יתר של תלות קואליציונית.

סך הצעות התקציב וחוק ההסדרים מבטא תפיסה משיחית־דתית של התעלמות מנורמות כלכליות כלל־עולמיות ומעובדות כלכליות. על בג”ץ להגן על החוסן הכלכלי של המדינה ואזרחיה בהווה ובעתיד, ולהעניק להם “כיפת ברזל” כנגד מנהיגיה הנוכחיים, המסכנים את רמת הקיום של האזרחים בהווה ושל ילדינו בעתיד.

הממשלה בישראל, שהוציאה תחת ידה הצעת תקציב פוגענית בשוויון, מתנהלת באופן בלתי אחראי והרסני מבחינה כלכלית וחברתית. לאחר שהקואליציה התעלמה ביהירות מכל נורות האזהרה הערכיות והמקצועיות, על בג”ץ לבטל את כל הסעיפים הפוגעניים והמחרבים שעברו בתקציב המדינה וחוק ההסדרים. כך יעשה בג”ץ צדק לאזרחי וילדי המדינה, וכל גופי ומוסדות השלטון יצייתו להנחיות שיבואו בשעריהם. 

הכותבת היא חברת כנסת לשעבר מטעם מפלגת מרצ, חברת קיבוץ נגבה