תמונות קשות הגיעו ביום שלישי האחרון ממשחק גמר גביע המדינה בכדורגל, שנערך באצטדיון סמי עופר בחיפה, ובהן נראו אלפים מאוהדי בית”ר ירושלים הופכים אירוע ספורט לאומי בנוכחות נשיא המדינה ושר התרבות והספורט - לחיזיון מפחיד ומדאיג שאינו שייך לעולם הכדורגל. רק בנס הסתיים האירוע ללא נפגעים, והיה ראוי להתייחס אליו בהרבה יותר דאגה ורצינות ממה שמייחסים לו נכון לכתיבת שורות אלה.

כל מי שמעורה בכדורגל הישראלי, ובהיסטוריה ארוכת השנים של בית”ר ירושלים, אולי יגיד שזה סיפור ישן: הרי כבר ב־2005 נוסד ארגון “לה פמיליה” ביציע המזרחי של אצטדיון טדי הירושלמי והחל להכתיב את סדר היום של מועדון בית”ר ירושלים הוותיק. זקני הדור יגידו שהאלימות של חלק מאוהדי בית”ר ירושלים היא אף תופעה עתיקה יותר, מהימים שמגרש ימק”א בבירה היה מבצר בית”רי, והקבוצות שהיו מגיעות לשחק נגד בית”ר היו עולות בפיק ברכיים ומתפללות לצאת ממנו בשלום.

זקני הדור בוודאי זוכרים את “ליל הצינורות” ממשחק חצי הגמר ביוני 1974, כאשר בית”ר ירושלים הפסידה 3:2 לאחר ששופט המשחק פסל שער שוויון של בית”ר בדקות הסיום. בעקבות זאת פרצו מאות מאוהדי בית”ר למגרש הפתח־תקוואי והכו את שחקני הפועל פתח תקוה, שחלקם נזקקו לאשפוז. משחק זה הותיר אז אות קלון על אוהדי בית”ר ובכלל על המועדון.

נדמה שלא נעשו לאורך השנים מעשים של ממש כדי להפסיק את הבריונות, הגזענות והאלימות שחלק מאוהדי בית”ר ירושלים הביאו למגרשי הכדורגל. המפנה החמור, המדאיג והמשמעותי ביותר התחולל כאמור כשארגון “לה פמיליה” החל לתפוס נפח והפך את בית”ר לקבוצה שנחשבת גזענית ולאומנית תחת הסיסמה “בית”ר טהורה לעד”, בליווי רפרטואר שירים גזעניים שהופנו בעיקר נגד קבוצות ושחקנים מוסלמים בכדורגל הישראלי. בתחילה ניסו להפחית מערכו של הארגון וטענו שמדובר בכמה עשבים שוטים, אבל מהר מאוד התברר שמדובר בגורם די משמעותי.

ארגון “לה פמיליה” הפך להיות גורם דומיננטי במועדון בניגוד לעמדת רבים מאוהדי בית”ר שהתנגדו לבריונות, מה שגרם לרבים להתרחק ממשחקי הקבוצה, בהם גם נשיא המדינה לשעבר רובי ריבלין, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, השרים דן מרידור ורוני בראון ועוד.

התופעה של “לה פמיליה” וארגוני אוהדים דומים לו במועדונים המובילים בישראל כמו מכבי חיפה, מכבי תל אביב והפועל תל אביב - תופסת תאוצה בשנים האחרונות. לא נעשה מספיק כדי לעקור את הנגע הרע הזה מהכדורגל הישראלי. מעבר לעובדה שארגונים אלה פוגעים במועדונים ובענף הכדורגל, הם גם מרחיקים אוהדים ממגרשי הכדורגל. באירופה, כשצצו התופעות המכוערות הללו, התייחסו לזה ברצינות הראויה ועקרו אותן מהשורש. פה נותנים לזה להתפשט ומתעוררים רק כשמגיעות התמונות שראינו בחיפה. אחרי יומיים־שלושה עוברים הלאה. זה כנראה רק עניין של זמן עד שהכדורגל בישראל יהיה כולו בשליטת ארגונים כמו ארגון “לה פמיליה”.