מדי שנה נרשמים בישראל למעלה מ־500 מקרי מוות בעקבות אובדנות; אנשים מכלל שכבות הגיל, הקבוצות והמעמדות הסוציו־אקונומיים בחברה הישראלית שבוחרים ליטול את חייהם. מדובר בתופעה קשה וכואבת עבור הסביבה של אותו אדם, אך גם עבורנו כחברה, שעוד לא ניפצה את מעגל השתיקה והסטיגמה שנלווית לתחום בריאות הנפש. זה לא סוד שמחלות נפש יכולות להרוג. הגיע הזמן להפיל את חומות הבושה סביב הנושא כצעד קריטי ראשוני למניעת המקרה הבא. 

בעבר כונתה מחלת הסרטן "המחלה". האימה שאחזה באנשים מנעה מהם לנקוב בשם המחלה. התנהגות זו גרמה לחולי סרטן רבים לחוש בושה במצבם, דבר שהכביד על סבלם. היום המצב השתנה, אך לדאבוני הוא עודנו קיים בתחום התמודדות הנפש. ענן ההסתרה המרחף מעל אדם המתמודד עם מצוקה נפשית הוא אחד מהגורמים העיקריים לסבל הנפשי הכבד המוטל על כתפיו, והשלכותיו ההרסניות פוגעות ביכולת הריפוי הנפשית שלו. התייחסות לגיטימית לכל מנעד הרגשות תאפשר שיח פתוח שיקטין את תחושות הבושה וההסתרה. מי שמזין את מעגל השתיקה המיותר סביב נושא מחלות הנפש הם החברה, המשפחה ומתמודד הנפש כאחד. 

על כולנו מוטלת האחריות ליצירת השינוי החברתי והתודעתי הנדרש. קודם כל לא להיבהל משום שהחרדה וההתעלמות ממחלות הנפש תורמות לתגובה חסרת חמלה כלפי מי שמתמודד עם מצוקה נפשית המעוררת אצלו בושה. לעתים, כל מה שהאדם הסובל מבקש הוא שמישהו יראה אותו ויזכיר לו את מה שכבר הספיק לשכוח – שהסבל אינו גזירת גורל והמצב הוא בר שינוי. נרמול השיח סביב רגשות עם מטען שלילי יעודד לשתף את הסביבה בעצב ובכאב. 

במציאות מתוקנת, מי שבמצוקה לא יחשוש לבקש סיוע, ואנחנו נגיש עזרה כמצופה מאיתנו. אני מייחלת לכך שנגיע לימים שבהם קביעת תור לפסיכיאטר תהפוך לדבר שבשגרה, בדיוק כמו קביעת תור לרופא משפחה; ימים שבהם השיח על כאב נפשי יהפוך ללגיטימי בדיוק כמו שיח על כאב פיזי. אני יודעת שעוד ארוכה הדרך לשם, אבל כל שינוי גדול מתחיל בצעד קטן. אם נדע לשבור את מעגל הבושה ונתייחס לקשיים נפשיים כמו אל כל קושי בריאותי פיזיולוגי אחר, למתמודדים יהיה קל יותר לשתף בקשיים ובמצוקות. בד בבד, נמצא בתוכנו מקום להושיט יד, להקשיב ולהפנות לסיוע נפשי במידת הצורך. יש לנו את הכוח להציל חיים.

הכותבת היא ראש המרכז להורות ומשפחה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי.

אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה, אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן https://www.eran.org.il/ בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים. לסיוע מקצועי לעולים חדשים בשפות: רוסית, אמהרית, אנגלית, צרפתית וספרדית חייגו 3201