הציבור בישראל נחשף כמעט מדי יום למרבה הצער לכתבות עם סיפורים אישיים קשים מנשוא על אלימות פיזית בזוגיות, אך תמונת המצב האמיתית של תופעת האלימות בזוגיות רחבה ומורכבת בהרבה.

בישראל מטופלים עשרות אלפים נשים וגברים הסובלים מאלימות במשפחה. ההערכות בפועל של מספר מקרי האלימות בחברה הן שמדובר על מאות אלפי מקרים בשנה. הפער הזה כואב מאוד, אך לצערנו לא חריג. תופעת האלימות בזוגיות מאופיינת בתת־דיווח משמעותי, וזהו גם אחד האתגרים המרכזיים שלנו בבואנו לטפל בבעיה.

המקום הלא בטוח ביותר עבור נשים היה ונותר הבית והמרחב הזוגי. אלימות במרחב הזוגי, הנחשב למרחב מקודש ופרטי, משאירה חלק גדול מהבעיה סמוי מהעין הציבורית וללא הבחנה ראויה בין סוגים של אלימות - מינית, כלכלית, מילולית, פסיכולוגית ונפשית.

אלימות במשפחה ובזוגיות היא לא תופעה נדירה ולא מתרחשת רק אצל האחר. היא מושפעת גם מרמות האלימות הכלליות בחברה, מתפיסות מוקדמות של גבריות ונשיות המושרשות במשך שנים, מפערי כוח כלכליים המובנים גם בשוק התעסוקה ומאי־שוויון חברתי, כלכלי ופיזי בין גברים ונשים.

גם הקושי של נפגעות ונפגעי אלימות בזוגיות לדווח לרשויות נובע משלל סיבות: תחושת בושה, חשש להיחשף, חשש מהסלמה של האלימות, חוסר היכרות עם גורמי הסיוע וחוסר אמון בגורמים המטפלים.

כדי להגביר זיהוי ובעיקר איתור מוקדם של אלימות, נדרשת התמודדות מורכבת וארוכת טווח, הכוללת חינוך ושינוי השיח הציבורי והנורמות הרווחות בחברה. לצד זאת יש חשיבות רבה למידע נגיש על מאפייני האלימות ועל מגוון המענים והשירותים.

לשם כך יצרנו, ביוזמת “קווים אדומים”, אתר חדש, ראשון מסוגו בישראל, הנותן מידע מקיף ביותר על תופעת האלימות, יחד עם מאגר של כל שירותי הסיוע והתמיכה בישראל. האתר נבנה בשותפות עם הוועדה הבין־משרדית לטיפול באלימות במשפחה בהובלת משרד הרווחה ועם כלל הארגונים החברתיים העוסקים בתחום. אנו תקווה שהאתר החדש יסייע ליותר נשים וגברים לקבל תמיכה וסיוע המתאימים לצורכיהם, כמו גם לתת סיוע באופן המתאים להם, ככל שירצו בכך.

אין די בכך כמובן. עלינו לשאוף כל העת לשפר את המענים לטיפול בתופעת האלימות בזוגיות ולחתור לשינוי חברתי עמוק, אך כל מסע ארוך מורכב מהרבה צעדים קטנים. האתר החדש שעלה לאוויר הוא צעד נוסף וחשוב במאמץ המשותף של כולנו לצמצום האלימות בזוגיות. 

הכותבת היא מנהלת בארגון שיתופים את יוזמת קווים אדומים - שותפות רב מגזרית למניעה ואיתור מוקדם של אלימות בזוגיות