התנהלותם והתבטאויותיהם של השופטים בבית המשפט המחוזי בנצרת, שהחליטו לזכות עבריין מין בן 43 מאשמת אונס שורדת שואה בת 82, מדגימות למה כדאי לנהל חקירות אונס בדלתיים סגורות. בהכרעת הדין במקרה נכתב: ”לא הוכח כי הנאשם אנס את המתלוננת ללא הסכמתה, לא הוכח כי המתלוננת אמרה פעם אחר פעם 'לא, לא', כשם שלא הוכח כי המתלוננת גילתה התנגדות פסיבית כזו או אחרת - שממנה יכול היה הנאשם ללמוד שהמתלוננת סירבה לקיום יחסי מין שתואמו ביניהם".

"שערורייה ובושה": בית המשפט זיכה נאשם באונס ניצולת שואה, הפרקליטות שוקלת לערער

הנאשם באונס, שהורשע כבר בעבר בגין אונס אישה בת 70, זוכה על ידי השופטים אשר קולה, דני צרפתי ורננה גלפז מוקדי. הנה כמה דברים שכדאי לשופטים להרהר בהם לפני שילכו לישון, כי אני בטוחה שניצולת השואה כבר לא ישנה כל כך טוב. הרבה נשים (וגם גברים) קופאים כשמופעלת אלימות נגדם. כשמישהו מתנפל עלייך, נוטל את חירותך ומחלל את גופך, לפעמים הנפש ההלומה מתכנסת לתוך עצמה ויכולה בקושי לנשום. לאונס אין פרוטוקול.

והנה עוד דבר שכדאי לקחת בחשבון מנסיבות המקרה: לפי כתב האישום, בעלה של האישה והמטפל שלו היו בחדר הסמוך. אפשר לעשות סקר במקלט לנשים מוכות: כמה פעמים הן חטפו מכות ונאנסו ושתקו, כדי לא להעיר את הילדים שישנים חדר ליד?

אונס הוא הפעלה של כוח. במרכז הסיוע עסקנו בפעולות חינוך. זכורה לי במיוחד הרצאה שנתתי לשוטרים. אנשים טובים, שהרגישו לא בנוח כשאמרתי: מה קורה אם אמא שלך חוזרת מקניות ומישהו מתנפל עליה במגרש החניה? הם רצו לומר לי: אל תדברי על אמא שלי, בטח לא כנאנסת. אבל אונס יכול לקרות לכל אחת ואחד, וזו חובתנו כחברה לעצור את זה.

זו גם חובתנו כחברה להקל על נשים וגברים להתלונן על אונס. מתלוננת בעבירת מין שנחקרת על ידי שופט, קבל עם, היא אדם שכואב לו, שפוחד, שמרגיש קטן מול הסמכות, ומתבייש מול המשפחה שלו שנמצאת שם. מה עושה מערכת המשפט כדי להגן על מתלוננות כאלה? לצערי הרב, נדמה שבית המשפט המחוזי בנצרת ונוהלי החקירה נטשו את הנאנסת. לא אתפלא אם נשים רבות אחרות, שיקראו את פרטי המקרה - יחששו בבואן להתלונן על אונס.

הכותבת היא מרצה בפקולטה למנהל עסקים, הקריה האקדמית אונו