כיהודייה גאה, שעלתה עם משפחתה ארצה בגיל עשר, תמיד האמנתי שישראל היא חלק הכרחי ומרכזי בזהות יהודית איתנה. ארץ ישראל הייתה המקום בו יצרו אבותינו קשר עמוק עם אמונתם עוד לפני אלפי שנים. שנים רבות לאחר מכן, ניצולי שואה שסבלו ממעשי זוועה בלתי נתפסים קיבלו את ההזדמנות לבנות מחדש את חייהם בכבוד בארץ שלהם - בארץ ישראל.

אמנם יש להכיר בחשיבותה של מולדת אבותינו אך אסור לנו לשכוח את אחינו ואחיותינו היהודים ברחבי התפוצות, ועלינו לזכור שכמו בכל מערכת יחסים ראויה ומוצלחת, נדרשת עבודה קשה כדי לשמר ולחזק את מערכת היחסים שלנו.

סבי וסבתי הם הסיבה המרכזית לכך שאני כל כך מעורבת בחיי הציבור היהודי, והסיפור והמסע שלהם הם חלק בלתי נפרד מהזהות שלי כיהודיה וכישראלית. סבי מצד אבי, הרב מנחם מנחם מנדל גטשטיין, נולד בוורשה, ולאחר מכן המשיך בחייו להיות רב ומנהיג הקהילה היהודית בעיירה קטנה בשם קוריטיבה בברזיל. לצערי הרב, מעולם לא זכיתי לפגוש את סבי, כי לאחר כמה שנים בברזיל הוא נרצח רק בשל היותו יהודי.

גם סבי וסבתי מצד אמי נולדו וגדלו בפולין, בלודז', ושרדו את השואה. אחרי המלחמה, גם הם היגרו לברזיל, ולבסוף, הגשימו את החלום שלהם לעלות ארצה ב-2008 בשנות השמונים לחייהם.

בתקופת שירותי בחיל הים כמדריכת ימאות, ראיתי ממקור ראשון את כוחו של כור ההיתוך הצה"לי, שבו יהודים מרקעים שונים, מהתפוצות ובארץ, וכמו כן גם דרוזים, בדואים וקהילות מיעוטים אחרות פעלו יחד למען מטרה משותפת. החוויה שלי בצבא רק הדגישה את החשיבות של חיזוק אחדות כזו בתוך מערכת היחסים בין התפוצות לישראל. 

חשתי תחושת גאווה עצומה כאשר השתתפתי לאחרונה במשלחת של הקונגרס היהודי העולמי בירושלים. המשלחת, אשר כללה יותר מ-120 מנהיגים יהודים מ-50 מדינות מכל קצוות העולם, כולל ההנהגה הבכירה שלנו, נציגים מקהילות יהודיות ברחבי העולם, ומעל ל-75 משתתפים מתוכנית פיתוח המנהיגות שלנו הידועה בשם WJC Elevate.

זה היה מעורר השראה לשמוע על מאמציהם של עמיתיי וחברי למשלחת לטפח ולחזק תחושה חזקה ושורשית של זהות יהודית. יחד, הבנו כי עלינו לעבוד במטרה להבטיח שהמורשת היהודית תישאר תוססת ורלוונטית בארצותיהם בעולם ובקמפוסים באוניברסטיאות שלהם.  בשיתוף  עם מכון 'ראות' , השקנו פורום חדשני - הגשר למנהיגות יהודית לעתיד - במטרה לטפל באופן ישיר בתחומי חילוקי הדעות שלנו. זאת בהבנה כי עתידנו המשותף כרוך באתגרים וחילוקי דעות, וטוב שכך.

 תקוותנו היא שהפורום יוכל להוות בסיס להעצמת הדור הבא של מנהיגים יהודים ולחבר אותם אחד עם השני, כך שכאשר יתעוררו ביננו קשיים, נדע לחלוק על דעותינו בכבוד, אך לעולם לא לשכוח את העובדה שתמיד נישאר אחים ואחיות.

הנשיא יצחק הרצוג אמר זאת בצורה הטובה ביותר כשפנה אל הפורום ואמר: ״אין ספק שיש הרבה מה לחגוג, במשך 75 שנים טיפחנו מרכז משגשג של חיים יהודיים וישראליים, מרכז יצירתי, חם, נועז וחדשני. ארגנו מרקם אנושי עשיר ויפה. פרחנו בכל כך הרבה שדות, רתמנו את הכוח היצירתי ורוח היזמות שלנו כדי להיות כוח של טוב בעולם. אנחנו מביאים את עצמנו לחזית הפתרונות לצרכים הדחופים ביותר של זמננו. העם היהודי ברחבי העולם, הפזורה היהודית שלנו, תרם רבות לפרויקט בניית האומה הזו שהיא ישראל.״

עבודה זו היא משימת הליבה של הקונגרס היהודי העולמי, המחבר בין יותר מ-100 קהילות יהודיות מרחבי העולם. לאחר השקת הפורום, המאמצים לקדם אחדות יהודית ברחבי העולם יימשכו ויתעצמו, באמצעות מפגשים בקנה מידה אינטימי יותר, וכמו כן, במפגשים נרחבים. מטרת מפגשים אלו הינה  טיפוח וחיזוק תחושת ידידות ואחווה בין קהילות יהודיות ברחבי העולם. 

מעולם לא היה זמן מכריע וחשוב יותר לדון באתגרים שלנו ולפעול לבניית אחדות יהודית בין כולנו. רבים מאמינים כי אנו צפויים להתרחק אחד מן השנייה בשל המחלוקות שביננו, אבל אסור לנו לשכוח את העובדה שיש לנו כמות עצומה שמאחדת אותנו יחד ושאויבינו מעוניינים לנצל את השסעים הפנימיים שלנו. עלינו לעבוד יחד, ובמיוחד כשאנחנו לא מסכימים, כדי להבטיח לילדינו וילדותינו עתיד יהודי משגשג.

הדסה גטשטיין (צילום: JWC)
הדסה גטשטיין (צילום: JWC)

הכותבת היא יו"ר WJC ישראל.