אני אוזי, זמרת־יוצרת, ואני מאותגרת שמיעה. אני לא מוגבלת. נולדתי עם מתנה שרובכם קוראים לה מגבלה.

כשמתייחסים לאנשים עם מוגבלות נפוץ השימוש בתיאור “בעלי מוגבלויות”. האם אדם עם מוגבלות מקבל בוס לחיים שנקרא מגבלה? לא ולא. השימוש במילה “בעלים” מתאר בעלי בית, בעלות על רכב ועל בעלי חיים, ובינינו, זה מאוד שוביניסטי להיות בעלים של אנשים. לטעמי יפה יותר לומר אישי או אהובי, אבל זה כבר נושא לדיון אחר.

אז איך אומרים נכון? “אנשים עם מוגבלות”. כשמשתמשים נכונה במינוח תקין ומכבד, שינוי קטן הופך להיות שינוי גדול. נקודה למחשבה.

המינוח השגוי הוטמע בתקשורת ובחינוך וזה הזמן להמליץ על קיום שיעור מיוחד בנושא אחריות קהילתית והקפדה על לימוד ושימוש בטרמינולוגיה מכבדת, שוויונית ומעצימה. אולי זה נראה קטנוני, ועדיין ההבדל עבור אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות הוא עצום. כי לפני הכל אנחנו שווים בין שווים עם מוגבלות וגם אנשים עם מוגבלות הם פורצי דרך וראויים לכבוד.

אנשים עם מוגבלויות מוצגים לעתים קרובות רק דרך עדשת המוגבלות שלהם. מוגבלותם מאפילה על כישרונותיהם והישגיהם. עם זאת, הפרדיגמה הזו משתנה בהדרגה כשאמנים כדוגמתי מופיעים, מציגים את היכולות שלהם ומאתגרים תפיסות חברתיות.

שנים התהלכתי כזרה בעולם השומעים וסירבתי לקחת על עצמי את החרמות, הצחקוקים, חוסר הסבלנות ואי־הקבלה, אבל בסוף זה חודר מתחת לעור. אז הפסקתי להיות זרה ומנודה ואחרי המון שנים התחלתי לענוד מכשירי שמיעה. המכשירים אפשרו לי להקשיב אחרת לעצמי, להפוך מכשולים להזדמנויות ולקחת אחריות על כך שפחדתי להיות מי שאני ולהבין שמחשבה ודעה של אחרים לא מגדירות אותי ולא מכתיבות לי מה הן היכולות שלי.

אני, כזמרת כבדת שמיעה, מחוללת מהפכה בתעשיית המוזיקה על ידי עמידה בציפיות ושבירת מחסומים בזכות הכישרון, הנחישות והרוח הבלתי מעורערת שלי. זה מוכיח כי מוגבלות אינה מגדירה יכולת של אדם ליצור מוזיקה.

זמרים כמו דני ליטני, שמתמודד עם התדרדרות בשמיעה, לירון עטיה, סולן “הפיל הכחול”, שיושב בכיסא גלגלים ומקדם נגישות, ועוד, מהווים לא רק השראה לקהילה, אלא לכל מי שפוגש את המוזיקה שלהם. היכולת שלהם להתגבר על אתגרים ולתעל את החוויות שלהם ליצירות עוצמתיות מהדהדת עמוקות עם הקהל, ומטפחת אמפתיה והבנה. הנחישות והתמיכה של קהילה צומחת של אמנים ומעריצים הניעו אותם קדימה.

על ידי אימוץ הטכנולוגיה והתאמת ההופעות שלהם לצורכיהם, הם מצאו דרכים חדשניות ליצור מוזיקה שמושכת קהל. הדרך שבה הם צועדים את המסע שלהם יוצרת שינוי בתעשייה ומוכיחה כי מוגבלות היא לא מכשול, אלא מקור לכוח ויצירתיות. הצלחתם היא עדות לעוצמת הגיוון וההכלה, היא פותחת דלתות לאחרים וסוללת את הדרך לעתיד מכיל יותר.

בעולם הרעב לאותנטיות ולסיפורים בעלי משמעות הם תזכורת עוצמתית לכך שלכל אחד, ללא קשר ליכולותיו, מגיעה הזדמנות לזרוח. אז בפעם הבאה שאתם כותבים או מדברים נגישות, קחו כמה שניות למחשבה ורגישות ובחרו להגיד נכון: “אנשים עם מוגבלויות”.

הכותבת היא זמרת המיוצגת בסוכנות הדוגמנות והטאלנטים NET HUMAN לאנשים עם מוגבלויות