לשפשף את העיניים ולא להאמין. שנים של מאבקים והישגים נמחקות בכמה חודשים. בשנת 2023 בישראל, זכויות הנשים - שגם כך רחוקות מאוד מלהיות משביעות רצון - נמחקות, או בדרך להימחק, בזו אחר זו. דהירה חסרת רסן של קיצונים שמה אותנו בסכנה ברורה ומיידית לא רק של חזרה עשרות שנים אחורה, אלא הרבה יותר גרוע מזה: להגיע למצב נוראי שבו לא היינו מעולם.

עילת הסבירות? בכל הנוגע לנשים אין כזו. היא נמחקה. לא קיימת. כמו בעל מכה, הממשלה זורקת מכות לכל כיוון, ואז מסבירה שזה כלום. זה לא בכוונה. אז זהו, שנראה שזה כן בכוונה.

בגילוי דעת שפרסמנו השבוע, ראשות רשויות בישראל, הבענו חשש עז מפני מה שנראה כיד מכוונת שבאופן עקבי מובילה לפגיעה בזכויותיהן של נשים בישראל. פגיעה שהגיעה לשיא עם ביטול הרשות לקידום מעמד האישה, החלטת נציב שירות המדינה להפסיק את השימוש הדו־לשוני במכרזים והצעת החוק שעברה בקריאה טרומית להעברת הסמכות לדון בענייני מזונות לבית הדין הרבני.

הרשימה ארוכה. הנה תקציר: המגמה החלה עוד בהסכם הקואליציוני - בסעיף של קידום תיקון לחוק שיאפשר הפרדה מגדרית במרחב הציבורי (אז הסבירו שזה לא רציני, זה רק "הסכם שלא באמת יצא לפועל") ומינויים בקואליציה עצמה: חברות בה מספר הנשים הנמוך ביותר מזה שנים: תשע נשים בלבד, וכך גם מספרן של השרות, שש. ישנן שלוש מנכ"ליות בלבד מתוך 32 משרדי ממשלה, וגם הן במשרדי שוליים.

בינתיים, הצעה לביטול האיסור הקיים היום על אפליה מטעמי דת באספקת שירותים ומוצרים ובכניסה למקומות ציבוריים, כבר הונחה לדיון מוקדם; אושרה הצעת חוק טרומית לביטול הרשות לקידום מעמד האישה והפיכתה לגוף פוליטי, תוך שינוי החוק והחלשתו. ומנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה? פוטרה; הקואליציה הפילה הצעת חוק למניעת אלימות נגד נשים; סמכויות בתי הדין הרבניים, שאינם מיטיבים עם נשים, הורחבו; הגידול בתקצוב לתוכנית הלאומית למיגור האלימות במשפחה – נעצר; חוק האיזוק האלקטרוני - עוקר מתוכן; לא ניתנת עוד חוות דעת מגדרית לכל הצעת חוק ממשלתית, ונעצרה פעולתו של הצוות שנלחם בהדרה במרחב הציבורי; וגם: הקמפיין לעידוד נשים להתמודדות בבחירות המקומיות בוטל, והממשלה עצרה את הליך אשרור אמנת איסטנבול למניעה ולמאבק באלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה.

 לנוכח האמירות בתקשורת של חברי קואליציה, והרוח הכללית המנשבת, מאיימות עלינו גזירות נוספות בעתיד הקרוב ובהן: פגיעה בגישה להפסקות הריון, הפרדה בין גברים ונשים וביטול שירת נשים בטקסים ממלכתיים.

מי שחושבים שזה לא יגיע אליהם לביתם ולא יפגע בהם - בבתם, בנכדתם, באמם או באחותם - טועים בגדול. כל הגזירות הללו, אלו שקרו ואלו שמתוכננות, יפגעו אנושות וישירות בכל הנשים, בזכויותיהן, בהתקדמותן ובמצבן הכלכלי.

איפה חברי וחברות הכנסת מהקואליציה? איפה השרים המתונים יותר? האם זוהי ציונות? האם זו מדינת ישראל שבה אתן רוצות ואתם רוצים לחיות? והבנות שלכן ושלכם?

המצב הזה לא סביר בעליל. המצב הזה מאיים על כולנו. החלשת הנשים היא פגיעה אנושה בשוויון. וכן, גם בדמוקרטיה שלנו. אל תיתנו לזה יד. הגיע הזמן להתעורר.

הכותבת היא ראשת המועצה האזורית עמק חפר