ממשלת נתניהו חרתה על דגלה את שינוי מערכת המשפט, כיום אנחנו רואים שמטרת הממשלה פשוטה - החלשת מערכת המשפט ומתן כוח בלתי נשלט לשלטון. לנוכח אי־קיום דיונים מעמיקים על ההשלכות של זה על לוחמי ולוחמות צה''ל, חשוב לשקף לאזרחי ישראל בפני מה הם עומדים.

לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ישנה הסמכות להגדיר עבירות כפשעים בינלאומיים שניתן בגינם להעמיד לדין חשודים בהאג בכפוף לעקרון המשלימות. אלא שבמדינות המפעילות מערכת משפט עצמאית ומערכת אכיפת חוק שבודקות את החשדות בצורה יסודית, נקייה וכנה - סמכות השיפוט הבינלאומית לא תפעל. עד היום, בישראל, העיקרון הזה אפשר לצה''ל לבצע את משימותיו בקרב ובשגרה, וזאת מפאת אותו סעיף בחוקת בית הדין הפלילי הבינלאומי שעוסק בעצמאות שיפוטית של מדינה שבה מתקיימת לחימה.

ממשלת נתניהו רוטנת על תופעת ה"סרבנות", וכן, עלינו מוטלת החובה להגן על המדינה, אך כאשר לא מקיימים דיון מעמיק - איך הממשלה תבין שמעת צמצום עילת הסבירות, המהווה בלם מרכזי במערכת המשפט שלנו, לא תהיה יכולת להגן על החיילים והחיילות בפני בתי דין בינלאומיים?

בעבר היו ניסיונות להעמיד לדין את חיילי צה"ל בטריבונלים הבינלאומיים, ומערכת המשפט הישראלית הדפה כל ניסיון התערבות חיצוני. הפגיעה בעצמאותם ובהיקף סמכויותיהם של היועצים המשפטיים, וצמצום עילת הסבירות, יובילו גופים בינלאומיים לא לסמוך על הבקרה בישראל. החוק לצמצום עילת הסבירות, ועוד חוקים שמתכוונת הממשלה לקדם בהמשך, יפגעו באופן ישיר בלגיטימיות של מערכת המשפט שלה בעולם ויובילו לאי־הכרה בכנותן של חקירות הלחימה בישראל, דבר שיוביל לצמצום פעולות הכרחיות מחשש לחשיפה של לוחמינו לדין הבינלאומי, ואף לפגיעה ממשית בביטחון המדינה. חיילים ומפקדים לא יוכלו לצאת מהארץ, כל אזרח ששירת את המדינה עלול להיות חשוף לחקירות והעמדה לדין, בהם חייל שמשתחרר ורוצה לטוס לטיול אחרי צבא, אזרח שטס לטיסת עסקים, זוג להט''בים שרוצים להתחתן ונעצרים רק בגלל ממשלת נתניהו.

אנשי מילואים מודיעים על הפסקת התנדבות (צילום: אבשלום ששוני)

הממשלה מחלישה את מערכת המשפט, וכל אחד מאיתנו עלול להימצא בסיכון מפני הדין. כיום יש למדינת ישראל מערכת משפט חזקה שבוחנת כל אירוע בצורה יסודית, יש לה את הכלים להכריע, ובעיקר היא עצמאית ובלתי תלויה. ברגע שעצמאות מערכת המשפט תתרופף, העולם לא יכיר במערכת המשפטית בישראל, והוא עלול לעקוף אותה. הדמוקרטיה חיזקה את מערכת המשפט בישראל כעצמאית, חופשית, מקצועית וישרה, והיא זו שמהווה את כיפת הברזל המוסרית שלנו בעיני העולם. צמצום עילת הסבירות הוא צעד ראשון בלקיחת העצמאות של מערכת המשפט בישראל, עצמאות ששימשה שכפ''ץ לכל לוחם ולוחמת. במצב דברים זה, מערכות ההגנה יינזקו בצורה משמעותית עד לכדי חשש ממשי שלא יוכלו לספק הגנה ללוחמים וללוחמות.

הממשלה שולחת ביודעין את הלוחמים והלוחמות להגן על המדינה, אך מפקירה אותם מול בתי הדין הפליליים הבינלאומיים. החוקים האלו מובילים להתנגשות עם המשפט הפלילי הבינלאומי ולסיכון לוחמים ולוחמות מדי יום. עוד לא מאוחר לתקן, עוד לא מאוחר לעצור את החקיקה, לא מפקירים לוחמים בשטח. 

הכותב הוא ח"כ מטעם יש עתיד, סרן במיל'