“המדינה שלנו חשובה יותר מכל אדם, החוקה שלנו חשובה יותר מכל קריירה של אדם זה או אחר. ב־6 בינואר הנשיא לשעבר טראמפ דרש שאבחר בין החוקה לבינו. אני בחרתי בחוקה ותמיד אבחר בה”.

זה מה שצייץ אך לפני ימים אחדים מייק פנס, מי שהיה סגן נשיא ארצות הברית וסירב אז ללחציו של טראמפ לעבור על החוק ולמנוע את ההצבעה בקונגרס לאישור ניצחון ביידן בבחירות. פנס עמד כחומה בצורה נגד ניסיון ההפיכה של טראמפ ובעד הדמוקרטיה האמריקאית.

על אף ההבדלים החוקתיים בינינו ובין ארצות הברית, ועל אף הנסיבות השונות, הדמיון בין אירועי ה־6 בינואר ומהומות הקפיטול ובין חוקי ההפיכה המשטרית כאן, לפחות בכל הנוגע לתפקודה של דמוקרטיה תקינה, מתבקש. ישראל נתונה זה חודשים ארוכים בבליץ חקיקה דורסנית ומופרעת המאיימת לשנות את כללי המשטר של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

המחאה המתגברת מכל חלקי החברה, מימין ומשמאל, אומנם מצליחה לעכב את החקיקה חסרת האחריות, אלא שעל אף האזהרות החמורות של ראשי מערכת הביטחון בעבר ובהווה, על אף אזהרות כלכלנים בכירים בארץ ובעולם מריסוק הכלכלה הישראלית, ובעיקר על אף הקרע הגדול בעם והעובדה שישראל נמצאת על סף חורבן ממש, נתניהו, לוין, בן גביר, סמוטריץ’ ורוטמן לא עוצרים וממשיכים לשחק בגורלנו בעזות מצח הגובלת בהפקרות, ומצעד האיוולת המסוכן נמשך.

אלא שמתברר שלניסיון ההפיכה הזה ולרצון להפוך את ישראל לדיקטטורה יש גם היבט אלקטורלי. עד לאחרונה, כאשר מפלגות מרכז ביקשו לנצח בבחירות הן הציבו לעצמן אתגר, להעביר מצביעי ימין אל המרכז, ונחלו מפלה קשה. אלא שכעת אנו עדים לפתע לתופעה יוצאת דופן: לא בודדים, עשרות אלפי מצביעי ליכוד עברו למפלגת המרכז של גנץ. אלה אנשי הליכוד המתונים והליברלים שמאסו בשלטונו של נתניהו.
כמי שמאמין ברעיון הלאומי הליברלי שנים ארוכות, אין בלבי ספק כי על רקע הצרה הגדולה שאנו עומדים מולה - רק הליכוד יכול. רק חברי הליכוד שעדיין מאמינים במורשתו של בגין, מנהיג הליכוד הגדול ביותר אי פעם, שמאמינים ברעיון הלאומי הליברלי, רק הם יכולים לעצור את ההידרדרות לתהום.

עכשיו מקדם נתניהו את החלק הנפיץ ביותר ב”רפורמה” - הוועדה לבחירת שופטים - והסכנה להתפרקותה של ישראל גדולה מתמיד. כן, אתם חוששים מהבייס וממכונת הרעל, אבל אין לכם את הפריבילגיה לא לעשות דבר, ולראות את החבורה הזו מורידה אותנו ביגון שאולה. בכל יום שעובר, העם נקרע עוד יותר והשסע והשיסוי איש ברעהו גוברים. חברי המחנה הלאומי הליברלי, עליכם להודיע כעת כי לא תצביעו בעד החקיקה ואם צריך גם תפילו את הממשלה הרעה הזו. במקביל עליכם לפעול להקמת גוף מכונן שידון בשינויים שאכן חייבים להיעשות כדי להסדיר מחדש את הפרדת הרשויות.

חברי הליכוד, חברי המחנה הלאומי הליברלי – תהיו מייק פנס, תהיו הילד ששם אצבעו בסכר, עצרו את הטירוף כי לא נותר עוד זמן. זכרו את מילותיו של פנס - “המדינה שלנו חשובה יותר מכל אדם, הדמוקרטיה שלנו חשובה יותר מכל קריירה של אדם זה או אחר".