עם כניסת הנשיא ביידן לבית הלבן חזרה מחלקת המדינה, הנוקטת בשיטתיות מדיניות שלילית כלפי ישראל, להוביל את מדיניות החוץ והביטחון של ארצות הברית, אחרי שנוטרלה בארבע שנות נשיאות טראמפ.

לקראת ביקור נתניהו בסין: המסר שהעבירה ארה"ב לישראל
תמורת מיליארדים שטהרן תקבל: עסקת שבויים הושגה בין ארה"ב לאיראן

ביוני 2023 הודיעה מחלקת המדינה של ארצות הברית על שלילת השתתפות מוסדות מחקר ומדע ביהודה ושומרון בקרנות משותפות לישראל וארצות הברית, אך במקביל היא החזירה את ארצות הברית לאונסק"ו, אחרי פרישת ארצות הברית מהארגון. צעדים אלו מבהירים שמחלקת המדינה ממשיכה להתעלם ממציאות המזרח התיכון כמו גם מהמעמד של יהודה ושומרון לפי החוק הבינלאומי.

לדוגמה, ב־1948 התנגדה מחלקת המדינה להכרה במדינה היהודית בטענה שתהיה בעלת ברית של ברית המועצות, תפגע ביחסי ארצות הברית ומדינות ערב ותמנע מארצות הברית נפט מהמפרץ הפרסי. ב־1978 היה למחלקת המדינה תפקיד קריטי בהפלת השאה הפרסי ובהשתלטות האייתוללות על איראן, וב־1990 נתנה מחלקת המדינה אור ירוק לפלישת עיראק לכווית. ב־2010 קידמה מחלקת המדינה את פני ההתפרצויות הוולקניות ברחוב הערבי, למרות שהיה זה "צונאמי ערבי" המשתולל עד היום.

מחלקת המדינה התנגדה ל"הסכמי אברהם" כיוון שהתמקדו באינטרסים ערביים ועקפו את הסוגיה הפלסטינית, בניגוד לעשרות יוזמות כושלות של מחלקת המדינה שהתמקדו בסוגיה הפלסטינית והעניקו כוח וטו לפלסטינים. ב־2023 ממשיכה מחלקת המדינה לחזר אחרי משטר האייתוללות האנטי־אמריקאי וללחוץ על סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים הפרו־אמריקאיות.

מחלקת המדינה טוענת שהחוק הבינלאומי מגדיר את שלטון ישראל ביהודה ושומרון כבלתי חוקי, וכי החלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם קובעת שעל ישראל לסגת מיהודה ושומרון. אבל פרופ' יוג'ין רוסטאו, שהיה דיקן בית הספר למשפט באוניברסיטת ייל והשתתף בניסוח החלטה 242, טוען שלפי החלטה 242, "על ישראל לסגת מ'שטחים', לא מ'השטחים' ולא מ'כל השטחים'... ישראל לא נדרשה לסגת לגבולות הפגיעים של 1949... אלא לגבולות 'בטוחים ומוכרים'... ב־1979 ישראל נסוגה מכל חצי האי סיני, המהווה 90% מסך השטחים השנויים במחלוקת".

שליטת ישראל ביהודה ושומרון מעוגנת בהסכמים בינלאומיים מאושררים כגון הצהרת בלפור מ־2 בנובמבר 1917 שקראה להקמת בית יהודי לאומי על שתי גדות הירדן. הקמת הבית הלאומי היהודי כלולה גם בפרק 12 במגילת האו"ם. החלטת החלוקה של עצרת האו"ם מ־29 בנובמבר 1947 אינה תקפה ונחותה – משפטית - מההסכמים הנ"ל.

התייחסות מחלקת המדינה לשליטת ישראל ביהודה ושומרון כ"בלתי חוקית" מעוגנת בטעויות, פוגעת ביציבות האזור ומכרסמת בתדמית ארצות הברית בעיני מדינות ערב הפרו־אמריקאיות. 

הכותב הוא שגריר בדימוס, מומחה ליחסי ישראל - ארה"ב וחבר ב"מבטחי" פורום מפקדים לאומי