המהפכה המשטרית שאותה הציג שר המשפטים יריב לוין באצטלה של רפורמה משפטית נבלמה. עדיין רואים מאמץ של הקואליציה להעביר שרידים חשובים מאותה מהפכה כדי להצדיק את התוכנית הקיצונית הזו ולרצות את חלק ממצביעי הימין שהמהפכה הזו חשובה להם, ובעיקר להצדיק את הנזק הבלתי הפיך שנגרם לצה"ל ולמדינה, גם כדי להותיר קצוות של חוט מאותה תכנית כדי שבשעת כושר ניתן יהיה לשוב בעזרתם שוב לסדר היום ולממש את המהפכה.

רבים בישראל טוענים היום, בצדק מסוים, שההפגנות והמפגינים שהפתיעו בכל מובן - בנחישות, במאמץ הלא מבוטל, בארגון, במקוריות שבו - הם שגרמו לבלימת המהפכה הזו. אין ספק שזו תופעה שכמוה לא ראינו מאז קום המדינה. אבל כשהאבק ישקע ויהיו מי שינתחו את המחאה, הם יגלו שהיו במאבק הזה לא מעט תופעות שליליות שלא תרמו למאבק ההרואי הזה, כמו המצור על נמל התעופה בן גוריון, חסימת נתיבי איילון, והפגיעה בנהגים שנקלעו לפקקים בעת חסימת צירי התנועה.

חלק לא קטן מקרב הציבור שתמך במאבק הסתייג מאותן תופעות, בעיקר כשבין מאות אלפי המפגינים מצוי קומץ של מפגינים אובססיביים, חסרי מעצורים והרסניים בהתנהגותם, כאלה שמפגינים בעד כל מה שהוא אנטי־ממשלה ונגד השלטון. היו מי שהגדירו אותם אנרכיסטים, אני אישית זיהיתי כמה מהם כמי שהיו פעילים מאוד ואגרסיביים בהפגנות נגד החיסונים נגד הקורונה, חלק מהם ראיתי גם במעט ההפגנות שהיו כאן כשהחלה הפלישה של רוסיה לאוקראינה. מדובר בגורמים שליליים שהצטרפו בשמחה להפגנות וגרמו לנזקים לא מעטים למחאה, כשלא נראה שמארגני ההפגנות פעלו להרחיקם ולמנוע מהם לפעול.

בסוף השבוע האחרון ראינו שוב פעולה לא חכמה ולא נכונה של המפגינים, אלה שהגיעו למחות נגד הממשלה שהחליטה שהרכבת הקלה בגוש דן לא תפעל בשבתות וחגים. הפגנה מוצדקת, אבל אסור שהיא תגרום נזק, כמו למשל פגיעה בתנועת הרכבות ובציבור הרחב שנזקק לשירותי הרכבת. גם לפעולות המוצדקות ביותר יש גבולות וחשוב לסמן אותם. הציבור רגיש וקנאי לצרכיו, ואם נראה בימים הבאים שההפגנות חורגות מהגבול, כמו הפרעה לחופש התנועה של הרכבות בגוש דן, זה יפגע בהישגי ההפגנות.

הגיע הזמן שמארגני ההפגנות ישנו מסלול ויפעלו בדרכים שיש להן השפעה על ההתנהלות הכושלת של הממשלה אך אינן פוגעות בציבור. למשל, אם שנת הלימודים הקרובה לא תיפתח כסדרה, מטה המאבק, שמאחוריו מאות אלפים מכל שכבות הציבור, יכול לגייס מאות מורים לשעבר, אנשי חינוך, קציני צה"ל בדימוס, אנשי הייטק, שיגיעו בהמוניהם לבתי הספר ויהוו תחליף מצוין למערכת החינוך המושבתת, ובכך יוכיחו שכוחם לא רק בהפגנות וסגירת כבישים.

כמובן שאם האנשים שמנהלים את ההפגנות יחשבו על פעולות חיוביות נוספות, הם ימצאו לא מעט רעיונות להוכחת אוזלת ידה של הממשלה ובכך הם יעלו את קרנם ויוסיפו נקודות זכות לפעילותם.