המציאות הביטחונית המורכבת, רמות הפשיעה, חופש הפעולה והתנועה של ארגוני הפשיעה, והאלימות נגד נשים, קשישים ונוער מביאים לפגיעה בתחושת הביטחון האישי של אזרחים וקהילות. נדמה שריבוי הזירות והאתגרים שאיתם מתמודדת משטרת ישראל בשנים האחרונות אינו נובע רק מבעיות תפעוליות ותקציביות דוגמת המחסור בשוטרים, אלא הוא תסמין לבעיה נרחבת יותר והיא היעדר תוכנית סדורה למאבק בפשיעה. הממשלה, הרשויות, גופי האכיפה והמשטרה בראשם, מאבדים אחיזה, וזה מוביל לאובדן מזדחל של האמון הציבורי.

עם זאת, בדומה לכל משבר, גם כאן צצות הזדמנויות חדשות ויש כבר מי שמשכיל לזהותן ולא רק בישראל. פעילות מחקרית של המכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הקהילתי וקבוצת “ניצבים בחזית”, זיהתה צורך הולך וגובר באמצעים טכנולוגיים שיכולים להגביר את תחושת הביטחון ולהתריע מוקדם יותר על היווצרות מצב מצוקה או סיכון אישי.

שני תחומים בולטים כיום בקצב התפתחותם: הבינה המלאכותית והטכנולוגיה הנישאת (או ה”לבישה”), בין שבאמצעות אפליקציות בסמארטפון ובין שעל הגוף ממש. בעתיד הקרוב נראה יותר ויותר שילוב של השניים. לצד זה, ניתן להבחין בתהליך נוסף שהולך ומשתכלל, והוא היכולת לבצע אינטגרציה בין פתרונות טכנולוגיים קבועים, כמו מערכות אבטחה חכמות לבית או למשרד, ובין אביזרים נישאים דוגמת טלפונים ושעונים חכמים ועוד. שילוב זה מייצר מציאות חדשה שבה גופי הביטחון והאכיפה והגורמים המוסמכים למצבי מצוקה או חירום, מסוגלים לקבל מעטפת שוטפת של ליווי וניטור ויכולת בקרה מתקדמת לתחקור וללמידה במטרה להתייעל ואף לשפר משמעותית את זמן התגובה והמענה.

כשמצרפים לכך את מגמות החיברות והקישוריות, שבהן אנשים יכולים לשתף במידע את אנשי הקשר שלהם, הרי שהולך ונוצר מאגר מידע עצום, שמתבקש להוסיף לו שכבת בינה מלאכותית שתעבד ותנתח מסדי נתונים גדולים עם מגוון מקורות שונים, תחלץ תובנות בזמן אמת ותזהה מגמות ותקיש מהן לעתיד.

בינה מלאכותית תאפשר גם שימוש איכותי ויעיל יותר במערכות הניטור והבקרה העירוניות במטרה לזהות באופן אוטומטי התנהגות חריגה ולהתריע עליה, לקבל ולנתח דיווחי אזרחים באפליקציות השונות, להקצות משאבים ולהפנות באופן יעיל יותר את הגורמים המוסמכים לטיפול.

מכאן שלשימוש ביישומים התומכים בכך עשויה להיות תרומה מכרעת לתחושת הביטחון. ככל שגורמי האכיפה והרשויות המקומיות ישכילו לחבור לחברות טכנולוגיה וירתמו אותן לטובת שיפור ביצועים, הגברת אכיפה והידוק הקשר עם האזרח והקהילה, הדבר יגביר גם את תחושת הביטחון.

לצד היתרונות הרבים שבשילוב טכנולוגיה, יש גם לא מעט אתגרים שנדרש להתמודד איתם, ובראשם היבטים של הגנת פרטיות ומניעת זליגת מידע רגיש לידיים לא נכונות. טוב יעשו גורמי האכיפה והרשויות אם יפנימו את פוטנציאל השימוש והשילוב של המגמות החברתיות עם הכיוונים הטכנולוגיים ויפעלו למימושו. מדובר ב”חישוב מסלול מחדש” שיביא לשיפור משמעותי ביחס למצב הקיים. 

הכותב הוא בכיר לשעבר בשב"כ ובמשטרה. כיום חוקר במכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הקהילתי במכללה האקדמית גליל מערבי