אחד הדברים הבסיסיים שמלמדים אותנו בניהול כלכלת בית נבונה הוא שיש לעמוד במסגרת הוצאות, ושאסור להתחייב להחזרי תשלומים שאין ביכולתנו לעמוד בהם. אבל כנראה שזה נכון רק לאזרח הקטן ולא תקף לממשלה הנוכחית שהתחייבה בהסכמים הקואליציוניים להעביר למפלגות החרדיות חצי מיליארד שקלים.

מהיכן הכסף תשאלו? לא מהתקציב הקיים, שכן, הכסף לא נכלל בו ואת ההתחייבות נתנו "בלנקו", בלי לבדוק שיש לה כיסוי, אלא מתוך מחשבה שמישהו אחר ישלם את החשבון, במקרה הזה - תקציבי משרד הביטחון, הבריאות והחינוך, והאנשים החלשים והשקופים ביותר במדינה - אנשים עם מוגבלויות וניצולי שואה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ורוב חברי הוועדה מהליכוד הצביעו בעד הקיצוץ. מהלך דרמטי כזה גורם לעצירת פרויקטים רבים חשובים למדינה ולחברה. למשל, הקיצוץ הנרחב ביותר שיתבצע בעקבות התחייבות זו יבוצע במשרד הביטחון, קיצוץ בהיקף של כ־131 מיליון שקלים, שיכול לעכב הרבה מאוד פיתוחים טכנולוגיים שיכולים להציל חיי חיילים. הקיצוץ במשרד החינוך, בהיקף של 32 מיליון שקלים, יכול לדוגמה לעכב בניית כיתות לימוד נוספות שיקלו את הצפיפות האיומה וישפרו את איכות ההוראה והלמידה.

קיצוצים בפרויקטים למען אנשים עם מוגבלויות וניצולי שואה פוגעים ישירות באיכות ובתוחלת חייהם. מהאגף לטיפול באנשים עם מוגבלויות במשרד הרווחה יקוצצו 18 מיליון שקלים ומהרשות לניצולי שואה יקוצצו 327 אלף שקלים. לקרוא ולא להאמין שלוקחים כסף מניצולי שואה ומאנשים עם מוגבלויות. מי היה מאמין שמדינת ישראל מקצצת את התקציב לניצולי השואה?

אני רוצה להציע לממשלה המנופחת בתולדות המדינה לקחת את התקציבים להתחייבות הקואליציונית הזו מהמשכורות במשרדים המיותרים שהיא הקימה ולקצץ בשכרם של השרים שיושבים בממשלה ולא מקדמים דבר וחצי דבר עבור אזרחי ישראל. שכל אותם שרים שקיבלו משרד רק כי איימו על קיומה של הממשלה, יביטו לאנשים האלה בעיניים ויאמרו להם מדוע דווקא מהם לוקחים. והיכן שר הרווחה יעקב מרגי והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, שיילחמו הם את מלחמתם של הנזקקים? בעצם, הם לא נמצאים שם עבור הנזקקים, הם שם עבור עצמם.